۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰
کد خبر: 83237664
T T
۰ نفر
شناسایی 100 میلیارد تومان وجه نقد در پرونده سكه ثامن

تهران- ایرنا- وكیل مدافع شكات و مالباختگان پرونده سكه ثامن از شناسایی و توقیف حدود 100 میلیارد تومان وجوه نقد در پرونده كلاهبرداری موسوم به «سكه ثامن» خبر داد.

رسول كوهپایه زاده وكیل مدافع جمعی از مالباختگان پرونده سكه ثامن روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا با اعلام این خبر گفت: اگر این وجوه در روزهای باقی مانده تا سال نو، به تناسب طلب شكات و مالباختگان بین آنها در مرحله دادسرا تقسیم شود، قطعاً با توجه به وضعیت معیشتی مالباختگان، عیدی بزرگ از سوی دستگاه قضایی خواهد بود.
این وكیل دادگستری افزود: چندی پیش طی نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه، درخواست كردم با توجه به وضعیت معیشتی شكات و مالباختگان سكه ثامن كه عمدتاً از قشر ضعیف جامعه هستند، وجوه شناسایی شده از متهم پرونده در مرحله دادسرا بین آنها تقسیم شود تا كمك بزرگی به مالباختگان در شب عید باشد.
كوهپایه زاده اضافه كرد: معاون اول قوه قضائیه هم به دنبال درخواست صورت گرفته، نامه ای به دادستان تهران نوشت و بر پرداخت این وجوه در مرحله دادسرا تاكید كرد كه بعد از آن دادستان تهران در مصاحبه‌ای اعلام كرد امكان پرداخت وجوه در مرحله دادسرا وجود ندارد زیرا اولاً طلب شكات مساوی نیست و ثانیاً تا زمانی كه حكم قطعی صادر نشود، نمی توان اموال توقیف شده را فروخت.
وكیل مدافع مالباختگان پرونده سكه ثامن گفت: نكته قابل توجه این است كه شكات و مالباختگان صرفاً درخواست استرداد وجوه را دارند زیرا می دانیم فروش اموال زمان بر است و تشریفات قانونی خاص خود را دارد؛ هر چند اعداد و ارقام مختلفی مطرح شده اما تاكنون حدود 100 میلیارد تومان وجه نقد از متهم پرونده شناسایی و توقیف شده كه می توان به تناسب طلب شكات بین مالباختگان تقسیم كرد.
وی ادامه داد: همچنین میزان طلب و سهم هر یك از شكات در مرحله بازپرسی به صورت مشخص تعیین شده و صرفاً به نسبت طلب شكات درخواست پرداخت وجه وجود دارد.
وكیل مدافع تاكید كرد: باید این موضوع را هم درنظرداشت كه پرداخت وجه از باب رد مال نیست كه دادسرا تا قبل از صدور رای قطعی آن را انجام ندهد بلكه از باب مصالحه بین شكات و متهم است؛ یعنی متهم پرونده در حال حاضر رضایت كامل دارد این وجه در همین مرحله پرداخت و از میزان اتهام و سنگینی جرم و حجم پرونده كسر شود.
كوهپایه زاده تاكید كرد: با توجه به وضعیت اقتصادی كشور و اینكه رسیدن این پرونده به حكم قطعی، زمان بر خواهد بود، اگر شكات امروز بخشی از طلب خود را دریافت كنند، گره بیشتری از مشكلات شان باز می شود.
سایت شركت ثامن سال 95 فروش طلا به صورت آنلاین را آغاز كرد، اما از چندین ماه قبل افرادی كه در این سایت به خرید طلای آب شده و سكه مشغول بودند، تمام سرمایه خود را از دست دادند. شاكیان پرونده سكه ثامن در حال حاضر از مرز چهار هزار نفر گذشته اند.
مدیرعامل شركت معروف به سكه ثامن كه گفته شده بود پس از كلاهبرداری از كشور خارج شده است، بنا بر اعلام پلیس 14 مهر امسال با همكاری پلیس بین الملل بازداشت و به كشور بازگردانده شد. همسر وی نیز یك روز پس از آن در فرودگاه تبریز بازداشت شد.
اجتمام*9104*1834

سرخط اخبار جامعه