۱۰ اسفند ۱۳۹۷، ۴:۴۳
کد خبر: 83226736
T T
۰ نفر
ترامپ نسبت به شكست مذاكرات تجاری با چین هشدار داد

پكن- ایرنا- دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا پس از ناكامی در رسیدن به توافق با كیم جونگ اون رهبر كره شمالی، نسبت به سرنوشت مشابه در گفت وگوهای تجاری با چین هشدار داد.

به گزارش ایرنا، یونهاپ كره جنوبی روز جمعه در مطلبی تحلیلی نوشت: این اظهارات در شرایطی مطرح می شود كه مقام های كره شمالی و‌ آمریكا در هانوی موفقیت چشمگیری نداشتند و مذاكرات به آینده نا معلوم موكول شده است.
ترامپ همچنین تصریح كرد كه شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین می توانست حمایت ها و كمك های بیشتری در اختیار گذاشته و كره شمالی را برای رسیدن به توافق ترغیب كند.
این در حالی است كه پیشتر وانگ یی وزیر خارجه چین و مقام های ارشد این كشور اعلام كرده بودند كه از نشست سران دو كشور و رسیدن به توافق برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره كره حمایت می كنند.
رییس جمهوری آمریكا پس از پایان نشست هانوی با كیم، از رییس جمهوری چین به عنوان یك رهبر بزرگ یاد كرد كه مورد احترام است و می توانست بیش از این برای موفقیت اجلاس ویتنام كمك كند.
وی سپس با اشاره به جنگ تجاری آمریكا و چین، گفت كه بخت خوبی برای توافق در مذاكرات تجاری با چین وجود دارد اما هشدار داد كه این گفت وگوها هم می تواند به سرنوشت اجلاس سران در هانوی مبتلا شود.
ترامپ تصریح كرد كه همیشه برای دور شدن از یك معامله و عبور از آن آماده است و در مورد چین هم اگر لازم باشد و نتیجه نگیرد این كار را خواهد كرد.
رییس جمهوری آمریكا كمك های چین و روسیه را برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره كره، مهم دانست و گفت كه پكن نمی تواند عاشق یك همسایه دارای سلاح اتمی باشد.
او البته سال گذشته میلادی گفته بود كه چین برای پیشبرد این فرایند تلاش زیادی نمی كند و پكن را متهم كرد كه روند غیر اتمی سازی كره شمالی را كند كرده است.
در همین حال، ترامپ از رییس جمهوری چین به عنوان یك پوكر باز قهار یاد كرد كه خوب بازی می كند و افزود كه او هم می تواند مانند رقیب چینی اش عمل كند.
لوكانگ سخنگوی وزارت خارجه چین به رغم این هشدارها گفت كه مذاكرات سران یك بازگشت درست به مسیری صحیح است و گفت وگو، تنها راه برون رفت از این شرایط به حساب می آید.
او ابراز امیدواری كرد كه آمریكا و كره شمالی، گفت وگوها را ادامه دهند و نگرانی های یكدیگر را مورد توجه قرار دهند و برای پیشبرد فرایند غیر اتمی سازی منطقه تلاش كنند.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان