۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۱۴
کد خبر: 83225121
T T
۰ نفر
نشست هنر و معماري اعتاب مقدسه در دوران معاصر در مشهد برگزار شد

مشهد- ايرنا- نشست تخصصي 'هنر و معماري اعتاب مقدسه در دوران معاصر' روز چهارشنبه با حضور طراحان و مسئولان پروژه هاي توسعه و بازسازي اعتاب مقدسه ايران و عراق در بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي برگزار شد.

به گزارش ايرنا، مدير عامل سازمان توسعه حريم آستان قدس رضوي در اين مراسم گفت: هدف از برگزاري اين نشست تخصصي، مرور آموزه هاي توسعه حرم مطهر رضوي و بهره گيري از تجارب مسئولان طراحي ديگر اعتاب مقدسه براي حرم ثامن الحجج (ع) است.
محمد كاظم ملازم الحسيني افزود: بررسي طرحهاي توسعه اعتاب مقدسه و تجارب طراحان و مسئولان اجرايي اين طرحها باعث برنامه ريزي بهتر براي توسعه حرم مطهر رضوي و آورده علمي و عملي براي دست اندركاران اين بخش مي شود.
مسئول طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظيم حسني (ع) نيز در اين نشست گفت: معماري حرم عبدالعظيم حسني (ع) از نظر معماري مفهومي كه در آن بكار رفته، در دنيا بي نظير است و از شاهكارهاي ارزشمند تمدن ايراني اسلامي به شمار مي‌ رود.
عبدالحميد نقره ‌كار افزود: طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظيم حسني (ع) با همكاري دانشگاه علم و صنعت در سال 1371 آغاز شد و پنج سال به طول انجاميد.
وي اظهار داشت: قدمت حرم عبدالعظيم حسني (ع) به قرن سوم هجري قمري مربوط مي شود كه توسط مجدالملك قمي پايه گذاري شد.
نقره كار گفت: طرح اوليه توسعه حرم عبدالعظيم حسني (ع) توسط آستان قدس رضوي پيشنهاد شد و طي دو مرحله عملياتي، ساخت پژوهشكده حديث، اجراي طرح توسعه حوزه علميه و ساختمان توليت، ايجاد مهمانسراي آستانه و دو مركز فرهنگي براي جوانان، راه‌ اندازي موزه و سالن اجتماعات در شهر ري و تاسيس كتابخانه مركزي انجام گرفت.
وي افزود: مرمت، هماهنگي و همنوايي با ارزش ‌هاي اصيل بنا، نسبت هماهنگ و بديع با ارزش‌ هاي اصيل تاريخي و هنري از مهمترين رويكردها در طرح توسعه حرم عبدالعظيم حسني بود.
سرپرست طرح توسعه حرمين كربلا نيز در حاشيه اين نشست در جمع خبرنگاران گفت: ايده اصلي طرح توسعه حرم كربلا، تلفيقي از الگو‌ي فضا‌هاي زيارتي در ايران مانند مشهد، شيراز و قم با بهره گيري از شاخص‌ هاي فضاي زيارتي در عراق است.
محمد علي خان محمدي افزود: در اين طرح توسعه، تاثير پذيري از بخشهاي تاريخي حرم، رفتار‌شناسي زائر، ارائه الگويي دقيق و روشن در سلسله مراتب تشرف انجام گرفته است.
وي اظهار داشت: به دليل اينكه ايران و معماري ايراني نقش مهم در شكل ساختمان عتبات دارد، معماري طرح توسعه حرم كربلا نيز تداوم معماري ايراني- اسلامي است.
طراح حرم حضرت احمد بن موسي الكاظم (ع) شاه چراغ شيراز نيز در حاشيه اين نشست به خبرنگاران گفت: حرم حضرت شاه چراغ به اركان اصلي بافت تاريخي و به شريان شبكه دسترسي‌ ها و ساختار قديمي خود متصل است.
محمد علي ‌آبادي افزود: حرم احمد بن موسي الكاظم (ع) در چند مرحله توسعه پيدا كرده و در هر دوره از توسعه، يك بخش مورد توجه قرار گرفته است.
وي اظهار كرد: از آنجا كه حرم حضرت شاه چراغ در چند دوره تاريخي توسعه يافته است، هر چه به مركز حرم نزديك مي شويم، تاريخي بودن آن بيشتر نمايان مي ‌‍شود.
طراح پروژه حرم سامرا نيز در حاشيه اين نشست به خبرنگاران گفت: خواستگاه اوليه و نهايي در توسعه، نوسازي و بازسازي اعتاب مقدسه، بخش تاريخي آن است، گذشتگان در طراحي حرم آينده نگرانه عمل كرده‌ اند اما امروزه به اين موضوعات كمتر توجه مي شود.
هادي رضوي افزود: با توجه به اينكه ساخت عتبات به معماري ايراني‌ ها چه در دوره صفوي و چه در دوره قاجار بازمي ‌گردد، در حرم سامرا نيز معماري ايراني مشاهده مي‌ شود.
وي ادامه داد: شيعه به اسناد مكتوب و مصنوع خود محتاج است، لذا با توجه به تحريفي كه از تاريخ وجود دارد، بايد اسناد مصنوع خود را مانند حرم امامان معصوم (ع) با ساختمان ‌هايي هزار ساله حفظ و به همگان معرفي كنيم.
رضوي گفت: در حرم سامرا، سرداب مقدسه به عنوان محل عبادت امام (ع) ، يكي از اسناد مصنوع شيعه بوده كه مورد بي توجهي قرار گرفته و از بين رفته است.
طراح پروژه حرم سامرا اظهار داشت: بناهايي با قدمت 300 يا 400 ساله براي ثبت جهاني معرفي مي شود لذا بايد اعتاب مقدسه نيز با سابقه بناي هزار ساله خود به جهان معرفي و بيشتر شناسانده شوند.
نشست تخصصي 'هنر و معماري اعتاب مقدسه در دوران معاصر' تا فردا ادامه دارد.
7489 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها