۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۵۸
کد خبر: 83223430
T T
۰ نفر
100 بازرس بر كيفيت مواد غذايي در نوروز 98 نظارت مي كنند

ايلام - ايرنا - معاون بهداشتي دانشگاه پزشكي ايلام گفت: با توجه به نزديك شدن تعطيلات نوروزي در راستاي ارتقاي سلامت مسافران، شهروندان و بهبود كيفيت بهداشتي مواد غذايي 100 بازرس بهداشت محيط بر اين مراكز نظارت مي كنند.

دكتر راضي ناصري فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: طرح ارتقاي بهداشت مواد غذايي از برنامه هاي سلامت نوروزي است كه از 20 اسفند ماه جاري تا 15 فروردين سال جديد اجرا مي شود.
وي افزود: در اين طرح كارشناسان بهداشت محيط با تجهيزات پرتابل بازرسي در طول زمان اجراي برنامه در قالب تيم‌هاي عملياتي و نظارتي در تمامي ايام بويژه روز‌هاي تعطيل حضور فعال داشته و كنترل و بازرسي بهداشتي از مراكز واماكن بين راهي، تفرج گاه‌ها، اماكن زيارتي، هتل‌ها، رستوران‌ها و اغذيه فروشي‌ها را بر عهده خواهند داشت.
ناصري فر يادآور شد: توجه ويژه به نظارت بر تهيه و توزيع شيريني سنتي با اولويت استفاده از مواد اوليه سالم و بهداشتي از جمله استفاده از رنگ‌هاي طبيعي داراي مجوز قانوني و مواد پاستوريزه و جعبه‌هاي شيريني بهداشتي از اولويت‌ بازرسان بهداشت محيط در اجراي برنامه سلامت نوروزي امسال است.
به گفته وي توجه ويژه به كنترل روغن در تهيه غذا و به خصوص شيريني در قنادي‌ها با كمك دستگاه‌هاي سنجش پرتابل TPM، توجه ويژه به ميزان نمك مصرفي در غذا و استفاده از نمك تصفيه شده تبلور مجدد يد دار و عدم استفاده از سنگ نمك در تهيه غذا، ساماندهي عرضه محصولات دخاني و ممنوعيت استعمال وتبليغات دخانيات در اماكن عمومي از ديگر اولويت ها است.
ناصري فر گفت: طي 9 ماهه امسال بيش از 28 هزار بازديد بهداشتي از مراكز تهيه و توزيع اماكن عمومي صورت گرفته كه تعداد 636 پرونده تخلف بهداشتي تشكيل و به مراجع قضايي ارسال شده است.
وي ادامه داد: از اين تعداد 207 واحد صنفي بدليل تخلف بهداشتي پلمپ شده و 53 تن مواد غذايي فاسد و تاريخ مصرف گذشته نيز توسط بازرسان بهداشت محيط سطح استان جمع آوري ومعدوم شد.
دكتر ناصري فر تاكيد كرد: در راستاي كنترل و نظارت بر كيفيت آب بيش از يك هزار و 200 بازرسي از سامانه‌هاي آبرساني شهري و روستايي و 69 هزار كلرسنجي و بيش از چهار هزار نمونه برداري آب به منظور آزمايشات ميكروبي آب صورت گرفته است.
وي خريد مواد غذايي از دستفروشان و دوره گردان مواد غذايي را تهديدي جدي بر سلامت خانوار‌ها عنوان كرد و گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتي در زمينه بهداشت آب وفاضلاب، بهداشت مراكز تهيه و توزيع و اماكن عمومي، اماكن زيارتي، اقامتي و.. بهداشت مواد غذايي موارد را با سامانه 190 مديريت ارتباطات مردمي وزارت بهداشت در ميان بگذارند.
ناصري فر با بيان اينكه تلفن 32227702 ستاد فوريت سلامت محيط وكار مركز بهداشت استان در پاسخگوي شهروندان در اين زمينه است، افزود: در 9 ماهه سالجاري 600 تماس و خبر واصله به ستاد فوريت سلامت واصل شده و همه موارد توسط بازرسان بهداشت محيط سطح استان بررسي وبرخورد قانوني لازم با متخلفين صورت گرفته است.
7180/6119

سرخط اخبار استان‌ها