۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83219093
T T
۰ نفر
تهديد هند به قطع جريان آب رودخانه هاي مرزي به پاكستان

دهلي نو-ايرنا- وزير كشتيراني ،بزرگراهها و حمل و نقل هند هشدار داد در صورتي كه اسلام آباد به حمايت از تروريسم ادامه دهد،دهلي نو ،جريان آب رودخانه هاي مرزي به سوي اين كشور را قطع مي كند.

شبكه خبري'ان دي تي وي' هند روز شنبه به نقل از 'نيتين گادكاري' افزود:اگر پاكستان به رفتار خود در حمايت از تروريسم ادامه دهد، هند نمي گذارد حتي يك قطره آب به سوي پاكستان جاري شود.
وي تصريح كرد:هند قصد دارد با احداث سد بر روي سه رودخانه مرزي ،سهم خود را در استفاده از آب مشترك افزايش دهد.
به گفته وي ،اگر پاكستان خواهان روابط خوب با هند است بايد از اعزام تروريست ها به خاك هند جلوگيري كند.
پس از حمله تروريستي 14 فوريه ( 25 بهمن) كشمير كه بر اثر آن 44 نيروي نظامي هندي كشته شدند، تنش هاي سياسي ميان دهلي نو و پاكستان افزايش يافته است.
نارندرا مودي نخست وزير هند، تهديد كرد كه عاملان حمله انتحاري كشمير بهاي سنگيني مي پردازند.
از سوي ديگر عمران خان نخست وزير پاكستان اعلام كرده كه پاكستان هرگونه حمله هند را به شدت پاسخ خواهد داد.
هند و پاكستان از سال 1947 درگير يك خصومت تلخ در منطقه كشمير هستند.
آنچه به ايالت جامو و كشمير اهميت بسيار زيادي مي دهد، منابع طبيعي آن از جمله آب است. از آنجايي كه در هر دو كشور هند و پاكستان رودخانه ها در حال خشك شدن هستند، آب مي تواند دليل آغاز يك جنگ بزرگ ميان اين دو همسايه هسته اي باشد.
اختلاف اخير هند و پاكستان در ارتباط با پروژه هاي آبي دهلي نو در رودخانه چناب است.پاكستان ادعا مي كند اين پروژه ها توافقنامه ايندوس ميان 2كشور را نقض مي كنند.
نارندرا مودي نخست وزير هند كه با انتخابات سراسري روبرو است اعلام كرده اين پروژه ها را تكميل خواهد كرد.
نخست وزير هند در سال 2017 پس از حمله شبه نظاميان به پايگاه ارتش در كشمير اعلام كرد: آب و خون نمي توانند با هم جاري شوند.
پاكستان، هندوستان و افغانستان در ميان هشت كشور جهان با بيشترين مشكلات آبي قرار دارند. رودخانه سند (ايندوس) كه آب رودخانه نيلوم به آن مي ريزد در مناطق مرزي بسيار حساس هند و پاكستان جاري است. اين رودخانه كه طولاني ترين رودخانه شبه قاره است، از فلات تبت سرچشمه گرفته و پس از عبور از جامو و كشمير ،گلگيت و بلتستان ،بخش مياني پاكستان را پيموده و در نزديكي بندر كراچي به درياي عرب مي ريزد.
آساق**267**1600

سرخط اخبار جهان