۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 83212651
T T
۰ نفر
بسته حمايت از صندوق‌هاي پژوهش و فناوري رونمايي مي‌شود

تهران - ايرنا -دبير كارگروه صندوق هاي پژوهش و فناوري، از اجرايي شدن بسته حمايتي صندوق نوآوري شكوفايي از اين صندوق‌ها طي روزهاي آينده خبرداد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از صندوق نوآوري و شكوفايي، علي وحدت رئيس هيات عامل صندوق نوآوري و شكوفايي در جلسه كارگروه صندوق‌هاي پژوهش و فناوري كه با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري در محل وزارت علوم همراه بود، تصريح كرد:دستورالعمل همكاري صندوق نوآوري و شكوفايي با صندوق‌هاي پژوهش و فناوري تدوين و در هيات عامل صندوق تصويب شده است.
وي افزود:در روزهاي آينده با حضور معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و وزير علوم، تحقيقات و فناوري فرآيند اجرايي اين همكاري آغاز و قرارداد اعطاي تسهيلات و ايجاد خط اعتباري صندوق نوآوري و شكوفايي به صندوق‌هاي پژوهش و فناوري منعقد خواهد شد.
وحدت ادامه داد: بر اساس ضوابط جديد، صندوق نوآوري و شكوفايي تا 9 برابر سرمايه صندوق‌هاي پژوهش و فناوري منابع به صندوق‌ها اختصاص خواهد داد به اين صورت كه 3 برابر به عنوان تسهيلات و 6 برابر به عنوان خط اعتباري در اختيار صندوق هاي پژوهش و فناوري قرار مي‌گيرد.
دبيركارگروه صندوق هاي پژوهش و فناوري خاطرنشان كرد: انتظار داريم با اجراي اين برنامه، تحول جدي در نحوه برخورد نهادهاي مالي حوزه فناوري با شركت‌هاي دانش بنيان و فناور مستقر در پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز رشد ايجاد شود و صندوق‌هاي پژوهش و فناوري بتوانند با توجه به توزيع جغرافيايي و فعاليت‌هاي تخصصي بار جدي از نيازهاي كشور را مرتفع كنند.
وي با تاكيد بر اينكه صندوق‌هاي پژوهش و فناوري مي‌توانند در سه حوزه تسهيلات، صدور ضمانت‌نامه و سرمايه‌گذاري خطرپذير(V.C) از منابع صندوق نوآوري و شكوفايي با نرخ 10 درصد استفاده كنند، بيان كرد: نرخ تسهيلات در مقابل فعاليتي كه صندوق‌هاي پژوهش و فناوري در اين 3 بخش داشته باشند، متناسب با عملكرد مي‌تواند به سطح قرض الحسنه كاهش يابد.
رئيس صندوق نوآوري و شكوفايي در ادامه يادآور شد: برنامه‌هاي ديگر صندوق نوآوري و شكوفايي در حوزه توانمندي‌سازي و سرمايه‌گذاري با نگاه به صندوق‌هاي پژوهش و فناوري به عنوان بازوهاي توانمند در دستور كار قرار دارد چراكه تسهيلات در اختيار صندوق‌هاي پژوهش و فناوري محدوديت پرداخت به شركت‌هاي دانش بنيان را ندارند و از اين طريق مي‌توانند تمامي شركت‌هاي فناور و استارتاپي در كشور را مورد حمايت قرار دهند.

**ضرورت ورود صندوق‌هاي پژوهش و فناوري به سرمايه‌گذاري خطرپذير(V.C)
دكتر منصور غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين جلسه با بيان اينكه شرايط جديد ايجاد شده از سوي صندوق نوآوري و شكوفايي قطعا فضاي كار بسياري براي صندوق هاي پژوهش و فناوري فراهم خواهد كرد، گفت: بر اين اساس صندوق‌هاي پژوهش و فناوري بايد برنامه‌هاي جدي با هدف حمايت از واحدهاي علم و فناوري و فعاليت هاي فناورانه داشته باشند.
وي با تاكيد بر ضرورت ورود صندوق‌هاي پژوهش و فناوري به سرمايه‌گذاري خطرپذير(V.C) افزود:چون اصل و اساس راه اندازي صندوق‌هاي پژوهش و فناوري سرمايه‌گذاري خطرپذير بوده است؛ چنانچه قرار است اين حمايت‌ها از سوي صندوق نوآوري و‌ شكوفايي انجام شود به اين نكته كه صندوق‌ها بايد به بحث سرمايه‌گذاري خطرپذيرتوجه كنند، مدنظر باشد.
گفتني است، در ادامه جلسه، چند درخواست جديد تاسيس صندوق‌ پژوهش و فناوري مورد بحث و بررسي اعضا كارگروه قرار گرفت.
علمي ** 1836 **1440
۰ نفر