۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۳۶
کد خبر: 83209314
T T
۰ نفر
گلوبال تایمز: نشست شكست خورده ورشو درسی برای آمریكا است

پكن- ایرنا- روزنامه گلوبال تایمز چین از نشست ورشو به عنوان «كنفرانس شكست خورده» نام برد و افزود: این نشست درس عبرتی برای آمریكا است.

به گزارش ایرنا گلوبال تایمز روز پنجشنبه نوشت: نشست ورشو كه به میزبانی آمریكا و به منظور فشار بر ایران برگزار شده است با واكنش تلخ متحدان این كشور مواجه شده است، كارشناسان چینی معتقدند كه این می تواند یك درس بزرگ برای دولت ترامپ باشد تا در سیاست های خصمانه خود نسبت به ایران تجدید نظر كند.
گزارش می افزاید: مایك پمپئو روز سه شنبه به منظور شركت در این كنفرانس كه با عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه برگزار می شود به لهستان سفر كرده و اعلام كرده است كه 30 وزیر امور خارجه در آن شركت خواهند كرد.
گلوبال تایمز می گوید: با این حال، بسیاری از كشورها (تقریبا نیمی از آنها) گفته اند كه دیپلمات های بلندپایه خود را به این نشست نمی فرستند، این كنفرانس كه ابتدا قرار بود به عنوان یك كنفرانس بزرگ حمایت شده از سوی ایالات متحده برای متحد كردن متحدان اروپایی خود و فشار بر ایران برگزار شود اكنون در میان متحدان آمریكا مورد استقبال قرار نگرفته است.
به عنوان مثال 'فدریكا موگرینی' رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید كه برنامه دیگری دارد و در نشست شركت نمی كند، فرانسه و آلمان دیپلمات های سطح پایین به نشست اعزام كرده اند، روسیه آنجا نخواهد بود، وزیر خارجه بریتانیا نیز ممكن است خیلی زود نشست را ترك كرد.
'خوالی مینگ' كارشناس مطالعات خاورمیانه و سفیر پیشین چین در ایران به گلوبال تایمز گفته است كه 'ایران قبل از سال های 2015 كه توافق هسته ای را با دولت اوباما امضا كند یك كشور منزوی بود اما اكنون دولت ترامپ با خروج از این توافق خود را منزوی كرده است.
او گفته است اگرچه ایالات متحده و ایران از سال 1979 نسبت به یكدیگر متخاصم بوده اند، اما فشارهای آمریكا به ایران در مقایسه با دولت های پیشین این كشور خیلی شدیدتر است، با این حال ثابت شده است كه ایالات متحده نمی تواند نه شورای امنیت سازمان ملل متحد و نه متحدان اروپایی خود را علیه ایران متحد كند، تنها چند كشور عربی به رهبری عربستان سعودی و اسرائیل از ایالات متحده حمایت خواهند كرد.
'خوا' گفت: این شرایط می تواند برای آمریكا آموزنده باشد زیرا به نظر می رسد كه آمریكا نتوانسته حمایت متحدان اروپایی خود را جذب كند.
گزارش از شینهوا می افزاید: در سپتامبر سال 2018 و به دنبال خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم ها علیه ایران، اتحادیه اروپا یك نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مالی با ایران ایجاد كرد، این نهاد قانونی به شركت های اروپایی اجازه می دهد تا با قوانین اتحادیه اروپا تجارت خود را با ایران ادامه دهند، این ساز و كار می تواند به شركای دیگر در جهان قابل تعمیم باشد، چین و روسیه همه وعده داده اند از آن حمایت كنند.
'چوی هنگجیان' مدیر گروه مطالعات اروپایی موسسه مطالعات بین المللی چین هم به گلوبال تایمز گفت: از آنجا كه یورو دومین ارز برای پرداخت های بین المللی است، اتحادیه اروپا مجاز به ارائه یك سیستم پرداخت ویژه برای مقابله با تحریم های ایالات متحده است.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان