۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۳۵
کد خبر: 83207245
T T
۰ نفر
تلاش مذبوحانه آمریكا برای حضور كشورها در كنفرانس ورشو

تهران- ایرنا- یك روز مانده به برگزاری كنفرانس ضدایرانی ورشو كه بسیار نازلتر از سطحی كه آمریكا برای آن برنامه ریزی كرده بود از آن استقبال شده، در ادامه تلاش های واشنگتن برای حفظ آبرو، كاردار سفارت آمریكا در قاهره گفت: این كنفرانس ضدایرانی نیست.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، در حالی كه تنها یك روز به آغاز كنفرانس ضدایرانی آمریكا در ورشو پایتخت لهستان مانده و هنوز تكلیف حضور بسیاری از كشورها در این كنفرانس مشخص نیست، تلاش واشنگتن برای جلب اعتماد كشورها همچنان ادامه دارد.
«تام گلدبرگر» كاردار سفارت آمریكا در قاهره در همین راستا به توجیه ضدایرانی و ضدفلسطینی نبودن این نشست برای جلب توجه دیگر كشورها پرداخت.
وی در پیامی توئیتری نوشت كه 1) نشست ورشو درباره صلح و امنیت در منطقه است و 2) مجموعه كاملی از مسائل منطقه روی میز است: این نشست ضدایرانی نیست.
گلدبرگر افزود كه 3) فلسطینی ها دعوت شده اندو 4) آمریكا در ورشو هیچ طرحی را اعلام نخواهد كرد. ما می خواهیم (نظرات كشورها درباره) منطقه را بشنویم.
نشست ورشو چهارشنبه و پنجشنبه در پایتخت لهستان برگزار می شود و مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا كه ماه گذشته برگزاری آن را در قاهره پایتخت مصر اعلام كرد، دیروز تور اروپایی خود را از مجارستان آغاز كرده و پس از آن به جمهوری اسلواكی و لهستان می رود.
پمپئو در ابتدا گفته بود این نشست برای بررسی فعالیت های منطقه ای ایران برگزار می شود اما وقتی با واكنش كشورهای مختلف به ویژه اروپا روبه رو شد، موضوع آن را به مسائل خاورمیانه تغییر داد.
همچنین مایك پنس معاون رئیس جمهوری آمریكا به همراه جرد كوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ در این نشست حضور خواهند داشت.
گزارش رسانه ها حاكی است كه كوشنر در این نشست طرح آمریكا را برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینیان عرضه خواهد كرد، هر چند بعید است جزییات آن را اعلام كند.
برگزاری نشست ورشو با اعتراض ایران روبه رو شده و بعید به نظر می رسد كه از كشورهای مهم اروپایی هیاتی بلندپایه در آن حضور یابد.
روزنامه اماراتی ' نشنال ' روز سه شنبه در مطلبی به نقل از یك دیپلمات ارشد اروپایی در سازمان ملل كه نام آن را ذكر نكرد،نوشت : مقامات سه كشور فرانسه، آلمان و انگلیس مخالف برگزاری نشست ورشو هستند.
روسیه نیز شركت نخواهد داشت و «فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام كرده كه در این نشست غایب خواهد بود.
در این نشست فقط مقام های برخی شیخ نشین های متحد آمریكا در حاشیه خلیج فارس و در صدر آنها عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی حضور می یابند.
شبد**9416**1010
۰ نفر

سرخط اخبار جهان