۲۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۲۷
کد خبر: 83203988
T T
۰ نفر
16 درصد بذر گندم اقلیم گرم كشور در دزفول تولید می شود

دزفول - ایرنا - رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: این مركز قبل از انقلاب هیچ تولیدی در حوزه بذر گندم نداشت ولی اكنون 16 درصد بذرهای گندم مورد نیاز اقلیم گرم كشور را تولید می كند.

محمد رضا ملك زاده روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود: قبل از انقلاب اسلامی هیچ تولیدی در حوزه بذر گندم در كشور انجام نمی شد.
وی با بیان اینكه مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد دزفول تحقیقات به زراعی و به نژادی موثری در افزایش عملكرد گندم انجام داده است، اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی متوسط عملكرد گندم در دزفول حدود 2.5 تن در هكتار بود كه با تحقیقات به زراعی و به نژادی، در حال حاضر حدود 13 درصد گندم تولیدی كشور با متوسط چهار تن در هكتار در این شهرستان تولید می شود.
ملك زاده افزود: قبل از انقلاب حدود 25 طرح تحقیقاتی كشاورزی در سال در این مركز اجرا می شد ولی اكنون سالانه حدود 100 طرح اجرا می شود.
وی درخصوص ارقام جدید گیاهی گفت: پیش از انقلاب مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول وابستگی كاملی به ارقام خارجی گیاهان داشت ولی اكنون 2 رقم جدید ذرت، یك رقم سویا، یك رقم كنجد، یك رقم زیتون و یك رقم چغندرقند در این مركز معرفی شده است.
رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود: این مركز در معرفی بیش از 15 رقم گندم و جو در اقلیم گرم جنوب مشاركت داشته است.
وی توسعه تولید شكر با تحقیق و توسعه كشت سیستم پرورش چغندرقند پائیزه در راستای كاهش مصرف آب در مزارع را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول دانست و گفت: طراحی، ساخت، بهینه سازی ماشین های كشاورزی و توانمندسازی كارگاه های بومی ساخت ادوات، گسترش كشاورزی حفاظتی در سطح منطقه به منظور ایجاد سیستم های كشاورزی پایدار و استفاده از سامانه های با كاربرد انرژی های تجدیدپذیر از دیگر دستاوردهای این مركز می باشند.
ملك زاده افزود: تاسیس مركز رشد و شركت های دانش بنیان در راستای گرایش به خصوصی سازی تحقیقات و تجاری سازی یافته های تحقیقاتی مانند واگذاری امتیاز تولید رقم گندم مهرگان به شركت رزمندگان دزفول از دیگر دستاوردهای این مركز است.
وی گفت: ترویج و تحقیق دامپروری صنعتی و معرفی نژادهای خالص با ظرفیت تولید شیره و گوشت بالاتر، آموزش حدود 100 هزار ساعت به بهره برداران، 90 هزار ساعت آموزش به كاركنان كشاورزی و آموزش 2 هزار و500 نفر از دانش آموزان از دیگر فعالیت های انجام شده در این مركز می باشند.
به گزارش ایرنا مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد به عنوان اولین مركز تحقیقات در جنوب غرب كشور پس از بررسی ها و مطالعات اولیه ‌ای كه در اراضی آبخور سد بزرگ دز در سال ۱۳۳۹ آغاز شده بود، به طور رسمی در سال ۱۳۴۲ در قلب اراضی ۱۲۵ هزار هكتاری شبكه آبیاری دز در شمال استان خوزستان افتتاح شد.
مساحت اولیه مركز در بدو تاسیس ۳۴۰ هكتار بود كه در سال ۱۳۵۵ به ۴۰۰ هكتار افزایش یافت؛ هدف اصلی مركز، تحقیق برای شناخت ظرفیت ‌های كشاورزی و دامداری منطقه بود.
مركز تحقیقا
7278/3022

سرخط اخبار استان‌ها