۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۳۱
کد خبر: 83203221
T T
۰ نفر
وكیلی: هدف نمایندگان مجلس اجرای طرح استانی شدن درانتخابات 98 است

تهران-ایرنا- عضو فراكسیون امید مجلس شورای اسلامی هدف از پیش بردن طرح نمایندگان مجلس برای استانی شدن انتخابات را اجرای آن در انتخابات سال 98 عنوان كرد و گفت: لایحه دولت در این زمینه جامع و رسیدگی به آن زمان بر است كه به سال آینده نخواهد رسید.

«محمد علی وكیلی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره اصلاح قانون انتخابات و استانی شدن آن و لایحه ای كه دولت به مجلس ارایه داده است، افزود: ساختار فعلی قانون انتخابات در حال حاضر مورد نقد است، یعنی اینكه ما دو مجلس خواص و عوام نداریم؛ در واقع مجلس خواص نداریم كه مجلس نخبگان باشد و به امور ملی و قانون گذاری ملی بپردازد.
وی ادامه داد: متاسفانه ما یك مجلس داریم كه این مجلس به حكم ضرورت هم باید كار بخشدار، دهیار و فرماندار را انجام دهد و هم باید كار قانونگذاری كند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: با این ساختار، نحوه قانون گذاری ما محلی است. ما قانون را در قامت ایران تصویب نمی كنیم ما قانون را در قامت حوزه انتخابیه تصویب می كنیم.
وكیلی یادآور شد: همچنین با این ساختار، احزاب هیچ گاه در جایگاه تاثیرگذاری به عنوان شاخص توسعه قرار نمی گیرند و این حرف نوماركسیست ها درست است كه می گویند ساختارها، رفتارها را می سازد . بنابراین ما ساختار را باید به گونه ای اصلاح كنیم كه احزاب در چرخه تاثیرگذاری قرار بگیرند وگرنه با این ساختار انتخاباتی كه ما داریم احزاب نقشی نخواهند داشت.
این عضو فراكسیون امید با بیان این كه انتخابات ما محفلی، قومی و قبیله ای است البته به جز شهرهای كلان گفت: جمعی از دوستان همكار در مجلس به این نتیجه رسیدیم كه انتخابات استانی یك قدم به طرف انتخابات حزبی است و گامی به طرف ساختارسازی برای تاثیرگذاری احزاب در انتخابات های مختلف و در چرخه سیاسی كشور است.
نماینده مردم تهران گفت: البته این مطالبه ای بود كه از دولت های مختلف به خصوص در دولت آقای روحانی وجود دارد.
وی افزود: از همان ابتدا كه مجلس دوره دهم شكل گرفت مطالبه ما این بود كه دولت از این فرصت بدست آمده یعنی از دوستان خود در مجلس استفاده كند و چند مطالبه مغفول روی زمین مانده از جمله لایحه اصلاح قانون انتخابات، لایحه اصلاح قانون مطبوعات، لایحه تشكیل سازمان نظام رسانه را ارایه دهد كه متاسفانه دولت آن چابكی و فرصت طلبی در آن نبود و نیست.
نماینده مردم تهران ادامه داد: لایحه اصلاح قانون انتخابات به امروز و فردا افتاد تا اینكه مجلس به این نتیجه رسید كه باید در قالب طرح در این زمینه اقدام كنند. همچنین مجبور شدیم تشكیل سازمان نظام روزنامه نگاری ایران را در قالب طرح دیگری ارایه دهیم كه هم اكنون در دستور كار است.
وی اضافه كرد: در این زمینه بررسی كرده ایم كه با فرض استانی شدن انتخابات، قانون انتخابات را اصلاح كنیم چرا كه در گذشته هم اصلاحاتی انجام شده بود و توسط مجلس های مختلف با شورای نگهبان در رفت و برگشت بود.
وكیلی گفت: تلاش كردیم كه مفروض شورای نگهبان را در این پیشنهاد كنونی به حداقل برسانیم و به حداقل هم رساندیم؛ به خصوص این مفروض عناصر اكثریتی كه شورای نگهبان بدنبال آن است.
نماینده مردم تهران افزود: ما در این طرح مدعی هستیم اگر كسی 15 درصد رای حوزه انتخابیه شهرستان خود را آورد به فینال برود و بعد در فینال هركس اكثریت رای را آورد برنده انتخابات است. این در حالی است كه شورای نگهبان نظرش این بود و هست كه اگر كسی در حوزه انتخابیه خود 40 درصد رای آورد مستقیما به مجلس برود و به فینال نرود و در رقابت استانی قرار نگیرد.
وی با بیان این كه این مورد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است گفت: بنابراین تصمیم گرفتیم در رقابت استانی به جای این كه آرا افراد را شمارش كنیم آرا را براساس سهم كرسی ها به لیست ها بدهیم یعنی اگر قرار است 5 لیست به صحنه انتخابات بیایند براساس یك پروتكل اینها چگونه ثبت نام كنند و وزن كشی شود و براساس رایی كه مردم به لیست ها می دهند تعداد كرسی هر لیست تعیین شود.
وكیلی ادامه داد: این كه تعداد رای برای كرسی و به لیست چگونه با رایی كه احیانا برخی از مردم تركیبی رای داده اند، این آرای تركیبی و منفرد نسبت آن با آرای كرسی و لیست چگونه نسبتی خواهد بود اینها بحث های فنی و جزیی است كه مورد اختلاف است.
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: زمانی كه طرح مجلس برای اصلاح انتخابات به صحن آمد و در دستور كار قرار گرفت با لایحه دولت مواجه شده ایم كه به مجلس آمده اما هنوز اعلام وصول نشده است.
عضو هیات رییسه مجلس گفت: البته یك اشكالی وجود دارد چرا كه شورای نگهبان به ما زمانی داده است كه این لایحه تا قبل از خردادماه سال آینده به شورای نگهبان داده شود تا اظهارنظر كنند در غیر این صورت اگر از این زمان بگذرد ما زمان 98 را از دست خواهیم داد.
وی افزود: در لایحه دولت در ویرایش نهایی آن تا هفته پیش مفروض لایحه دولت استانی شدن نبود، بلكه لایحه دولت، لایحه جامعی است كه هم ریاست جمهوری، هم مجلس شورای اسلامی، هم مجلس خبرگان رهبری و هم شوراها را شامل می شود و حتی از نظر من بعضی از مفاد دولت از طرح مجلس فضیلت دارد.
وكیلی ادامه داد: دولت به درستی وارد تعاریف مورد اختلاف شده است در صورتی كه طرح مجلس اجمالی وارد تعاریف شده است، به عنوان مثال در تعریف عدم التزام یعنی این كه كسی به اتهام عدم التزام رد می شود شاخص آن چیست؟ شاخص عدم التزام كمی بشود و سنجش پذیر شود . قابل چانه زنی شود.
وی با بیان این كه لایحه دولت از لایحه مجلس قوی تر است گفت: اما اشكال آن این است كه اولا تحلیل لایحه دولت آنقدر است كه اگر ما آن را در دستور كار قرار دهیم به احتمال زیاد به 98 كفاف نمی دهد و ما هم عجله داریم كه 98 را مشمول این طرح شود.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بنابراین با همراهی و همكاری همكارانمان در فراكسیون امید تصمیم گرفتیم این طرح را فعلا در مجلس حفظ كنیم و به سرانجام برسانیم و بعدا كه فرصت كردیم طرح مجلس بخشی از پازل لایحه دولت شود، یعنی اجازه دولت را بگیریم كه مشمول اصل 75 نشویم و طرح مجلس را از لایحه دولت تفكیك كنیم و در قالب همین طرح به سرانجام برسانیم و بعدا لایحه دولت را در دستور كار قرار دهیم تا برای انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان و شوراها آن را هم به سرانجام برسانیم.
سیام**1058**9189

سرخط اخبار سیاست