۲ بهمن ۱۳۹۷، ۰:۳۴
کد خبر: 83179352
T T
۰ نفر
تنش میان ایتالیا و فرانسه بر سر پناهجویان شدت گرفت

رم - ایرنا - در پی فاجعه اخیر حدود 170 مهاجر در دریای مدیترانه و متعاقب آن به خطر افتادن جان حدود یكصد مهاجر دیگر در آب های نزدیك به سواحل لیبی، ایتالیا انگشت اتهام را علیه فرانسه بلند كرد و این كشور را مسئول استعمار آفریقا دانست، پاریس نیز سفیر رم را احضار كرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، جنبش پنج ستاره (یكی از دوحزب دولت ائتلافی ایتالیا) انگشت اتهام را به سوی فرانسه و بویژه 'امانوئل مكرون' رئیس جمهوری این كشور بلند كرده و او را «استعمارگر آفریقا» توصیف كرد.
'لوئیجی دی مایو' معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر سیاسی این جنبش با تأكید بر اینكه 'یافتن علت بر مقابله با معلول ارجح است'، تصریح كرد : دلیل اینكه امروز مردم آفریقا كشورشان را ترك كرده و دست به مهاجرت می زنند، این است كه برخی كشورهای اروپایی و در رأس آنها فرانسه هرگز دست از استعمار آفریقا بر نداشته اند.
وی افزود: بدتر از همه رئیس جمهور فرانسه است كه از یك سو به ما درس اخلاق داده و از سوی دیگر به پرداخت بدهی های دولتی كشورش با پولی كه از منبع استعمار دهها كشور آفریقایی بدست می آورد، ادامه می دهد.
وی به بروكسل پیشنهاد داد تا پاریس را تحت تدابیر تنبیهی قرار داده و مسئله را به سازمان ملل متحد بكشاند.
در پی این انتقادات از سوی معاون نخست وزیر، 'ترزا كاستالدو' سفیر ایتالیا در پاریس به وزارت خارجه فرانسه احظار شد.
در همین حال 'متئو سالوینی' وزیر كشور و معاون دیگر نخست وزیر ایتالیا با دادن اعلان جنگ به قاچاقچیان انسان گفت : آنها باید یقین داشته باشند كه بنادر ایتالیا بسته خواهند ماند و این تنها راه برای نجات جان انسان ها در دریای مدیترانه است.
وی نیز به نوبه خود فرانسه را در زمینه تروریسم به باد انتقاد گرفته و عنوان كرد : تا زمانی كه این كشور به تروریست ها، قاتل ها و جنایتكاران فراری از ایتالیا پناه می دهد، مسائل ما با آن حل نخواهد شد.
واكنش های متفاوت در جناح اپوزیسیون :
این در حالیست كه 'متئو رنتزی' نخست زیر پیشین و عضو گروه پارلمانی حزب چپ گرای دموكراتیك در مجلس سنا در شبكه اجتماعی 'توییتر' نوشت : تقصیر را به گردن هركه می خواهید بیاندازید، ولی پیش از آن جان انسان ها را نجات دهید. ارزش زندگی آنها بیش از یك نظرسنجی است.
از سوی دیگر 'جورجا ملونی' رهبر حزب راست گرای برادران ایتالیا اظهار كرد : بالاخره جناح چپی ها، از 'دی مایو' گرفته تا 'فاسینا' (جنبش سیاسی آزادی و برابری)، نیز متوجه شده اند كه نواستعماری فرانسه در آفریقا و رباخواری این كشور با واحد پول 'فرانك سی اف ای' ریشه معضل مهاجرت های غیرقانونی می باشد.
اروپام**461 **1908

سرخط اخبار جهان