۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۷
کد خبر: 83177664
T T
۰ نفر

ایران، «قرعه كابوس وار» عمان

۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۷
کد خبر: 83177664
ایران، «قرعه كابوس وار» عمان

تهران- ایرنا- شبكه فاكس اسپورتس آسیا در آستانه بازی تیم های ملی ایران و عمان در مرحله حذفی جام ملت های 2019 آسیا در گزارشی ایران را «قرعه كابوس وار» تیم تازه وارد مرحله یك هشتم خواند و به 5 مورد از كلیدی ترین حقایق بازی پیش رو اشاره كرد.

به گزارش ایرنا، فاكس اسپورتس آسیا روز یكشنبه در گزارش خود می نویسد: مرحله یك هشتم نهایی هفدهمین دوره جام ملت های 2019 آسیا در شرف آغاز است و محتمل ترین گزینه قهرمانی این دوره یعنی تیم ملی ایران از نخستین روز وارد عمل می شود.
شاگردان «كارلوس كی روش» باید با عمانی روبرو شوند كه با سماجت راه خود را به مرحله حذفی باز كرده و به عنوان یكی از بهترین تیم های سوم، نخستین حضور خود در این مرحله را تجربه خواهد كرد.
در این بین و در آستانه دیدار حساس این 2 تیم، به تعدادی از حقایق جالب توجه اشاره شده است.

** رقیبان آشنا
ایران و عمان به هیچ عنوان با یكدیگر غریبه نیستند؛ در واقع این 2 تیم طی چند سال اخیر چندین بار با یكدیگر مواجه شده اند؛ علاوه بر این، آنها در جریان جام ملت های آسیا نیز سابقه رویارویی را دارند؛ با این وجود برای مرور دیدار این 2 تیم در جام ملت ها باید به 15 سال پیش سفر كنیم.
ایران و عمان در سال 2004 و در جریان تورنمنتی كه به میزبانی چین برگزار می شد، مقابل یكدیگر قرار گرفتند؛ در واقع ایرانی ها در گروه چهارم با عمان هم قرعه شده و در روز دوم رقابت ها به مصاف هم رفتند.
عمان در همان دقایق ابتدایی و به لطف گل های احمد الحسینی با اختلاف 2 گل از حریف پیش افتاد با این حال، ایرانی ها گل های خورده را جبران كرده و بازی باخته را به تساوی 2 بر 2 تبدیل كردند.

** سابقه تاریخی ضعیف ایران
تورنمنت سال 2004 را می توان، سالی موفقیت آمیز برای ایران قلمداد كرد؛ آنها از گروهی سخت به راحتی گذر كرده و خود را به مرحله نیمه نهایی رساندند اما در نهایت بازی را به نایب قهرمان آن دوره یعنی چین واگذار كرده و مقام سوم را به خود اختصاص دادند.
و این اتفاق، آخرین باری بود كه تیم ملی ایران موفق شده تا مرحله نیمه نهایی پیشروی كند؛ به عبارت دیگر آنها در نسخه های بعدی موفق نشدند فراتر از یك چهارم پیش روند.

** شوق اولین صعود به مرحله حذفی برای عمان
جام ملت های آسیا برای عمانی ها چندان ناشناس نیست و قلمرویی بیگانه محسوب نمی شود؛ در واقع تیم منطقه غرب آسیا در پنج دوره اخیر این تورنمنت، در چهار دوره موفق شدند از مرحله انتخابی به مرحله گروهی راه یابند اما در هیچكدام از ادوار مذكور، مرحله حذفی را تجربه نكرده و در همان دور گروهی از گردونه رقابت ها كنار رفتند.
با این وجود، قرمزها برای نخستین بار در تاریخ این تورنمنت و به لطف تغییر قالب برگزاری آن، به مرحله حذفی جام ملت ها راه یافته اند؛ به عبارت دیگر، عمانی ها مرحله گروهی را پس از ژاپن و ازبكستان در جایگاه سوم به پایان رساندند و با توجه به امتیازات كسب شده به عنوان یكی از بهترین تیم های سوم راهی این مرحله شدند.
با این حال، آنها با قرعه ای كابوس وار مواجه شده اند؛ ایران تیم در این دوره یكی از محتمل ترین گزینه های فتح عنوان قهرمانی است.
آیا نخستین صعود به مرحله حذفی برای عمانی ها خوش یمن خواهد بود یا خیر؟

** تك تیرانداز تیم ملی ایران
«سردار آزمون»، «مهدی طارمی»، «سامان قدوس»، «علیرضا جهانبخش» و ...
ظاهرا تیم ملی ایران از لحاظ قوای هجومی با دست پر پا به امارات متحده عربی گذاشته است اما شواهد حاكی از آن است كه آزمون لقب تك تیرانداز این تیم را یدك می كشد و تا اینجای تورنمنت هم ارزش های خود را برای تیمش به اثبات رسانده است.
در واقع، مهاجم 24 ساله تیم ملی ایران جدا از به ثمر رساندن سه گل در سه بازی، در مرحله گروهی 18 ضربه در چارچوب داشته است؛ یعنی 2 برابر تمام هم تیمی هایش و بیشتر از تمام بازیكنان حاضر در تورنمنت.
و حالا آزمون جوان باید در برابر عمانی قرار بگیرد كه در جریان مرحله گروهی تنها اجازه شلیك 24 ضربه را به حریفان داده است؛ حالا باید دید لژیونر تحت تعلیم كی روش پرتغالی می تواند بار دیگر دروازه حریفی دیگر را بشكافد یا خیر.

** عمان، متخصص تغییر فاز هجومی به دفاعی
به نظر می رسد عمانی ها كلمه به كلمه جمله مشهور «سر الكس فرگوسن» بزرگ را به خاطر سپرده و آویزه گوش خود كرده اند: با حمله در بازی ها پیروز می شوید و با دفاع، قهرمان خواهید شد.
تیم منطقه غرب آسیا در نیمه خودی به سرعت می تواند ساختار دفاعیش را ترمیم كرده و به اصطلاح از فاز هجومی به فاز دفاعی تغییر حالت دهد؛ به عبارت دیگر آنها تنها اجازه شلیك 24 ضربه را به دروازه خودی داده اند این در حالی است كه این آمار برای قطر، عربستان سعودی و ایران به ترتیب 22، 21 و 16 شلیك است.
و امروز آنها به مصاف ایرانی خواهند رفت كه از 2 مهاجم زهردار به نام های طارمی و آزمون بهره می برد و پرسشی كه مطرح می شود این است كه آیا قرمزها می توانند تیم ملی را از یك سوم دفاعی خود دور نگه دارند یا خیر.
برای پی بردن به این پرسش باید دست كم 5 ساعت دیگر منتظر بمانیم.
ورزشی**3991**1597

سرخط اخبار ورزش