۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۲۵
کد خبر: 83173597
T T
۰ نفر
استقبال كم نظير از ظريف نشاندهنده عدم همراهي عراق با آمريكاست

تهران - ايرنا – سفير پيشين ايران در عراق به تلاش آمريكا براي همسو كردن بغداد در موضوع تحريم هاي ظالمانه عليه ملت ايران اشاره كرد و گفت: استقبال كم نظير مقامات و دولتمردان عراق از دكتر ظريف نشان داد كه آنها با سياست آمريكا در اين تحريم ها همراهي نخواهند كرد.

حسن كاظمي قمي عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا اظهار داشت: سفر وزير امور خارجه ايران در راس يك هيات سياسي و اقتصادي به عراق با هدف بسط و تعميق و گسترش همكاري هاي همه جانبه في مابين دو كشور و انجام رايزني هاي سياسي پيرامون تحولات منطقه اي و بين المللي از ابعاد مختلفي قابل پردازش و تحليل است.
وي افزود: استقابل كم نظير دولتمردان و مقامات عراقي از دكتر ظريف و هيات همراه بيانگر عمق علائق و پيوندهاي مشترك ديني، فرهنگي، رابطه كهن و تاريخي و در چارچوب منافع و تهديدات مشترك دو كشور و دو ملت است. اين استقبال نشان مي دهد كه هيچ اراده اي نخواهد توانست - با همه شيطنت ها - خللي در استحكام اين روابط رو به گسترش ايجاد كند.
سفير پيشين ايران در عراق با يادآوري شرايط سخت دولت نوپا و مردم اين كشور در دوران اشغال و تروريسم تكفيري، خاطرنشان كرد: اين استقبال نوعي ابراز قدرداني و پاسداشت رهبران عراقي از مجاهدات خالصانه و همكاري هاي بي بديل و سرنوشت ساز جمهوري اسلامي در اين شرايط بود؛ جمهوري اسلامي در كنار ملت و دولت عراق ايستاد و از استقلال، عزت، حاكميت و وحدت ملي دفاع كرد.
كاظمي به چگونگي حضور مقامات آمريكا در عراق اشاره كرد و ادامه داد: سفر وزير خارجه آمريكا و رييس جمهوري اين كشور مخفيانه، در مدت دو ساعت و با چراغ خاموش هواپيماها انجام شد؛ در اين سفر رييس جمهوري آمريكا در خواست ديدار با مقامات عراقي در پادگان نظامي را مي دهد اما مقامات عراقي اعلام مي كنند كه اگر اين سفر رسمي است بايد مقام آمريكايي در مقر حكومتي اين كشور مورد پذيرش قرار گيرد و ديگر اينكه مقام آمريكايي حق صحبت در مورد ايران را در اين ديدار ندارد.
وي تصريح كرد: اين سفر را مي توان با استقبال كم نظير از دكتر ظريف و هيات همراه مقايسه كرد؛ اين اقدام حقيقتي عظيم و بيانگر دستاوردهاي بزرگ مقاومت و مجاهدت جمهوري اسلامي در منطقه را نشان مي دهد.
سفير پيشين ايران در عراق با اشاره به اشغال عراق توسط آمريكا گفت: آمريكا بدون مجوز مردم اين كشور و شوراي امنيت سازمان ملل متحد اين كشور را به اشغال خود در آورد و امروز پس از 15 سال رييس جمهوري آمريكا آمريكا اعلام مي كند كه من به خاطر نگراني هاي امنيتي بايد با هواپيماي چراغ خاموش سفر كنم.
كاظمي توضيح داد: اين موضوع نشان مي دهد كه آمريكايي ها به دليل بي صداقتي، بي توجهي به منافع ملت عراق و هنجارهاي فرهنگي و اجتماعي اين كشور و بي تعهدي نسبت به آنچه كه توافق كردند، باعث ايجاد موجي از بي اعتمادي در بين رهبران عراق و تنفر عمومي در ميان مردم اين كشور و منطقه شده اند. اين موضوع نشان داد كه بي اعتمادي فقط تجربه ملت ايران نيست و عراق هم آن را تجربه كرد.
وي به توافق امنيتي بين عراق و آمريكا اشاره كرد و اظهار داشت: در تجاوز داعش كه به اعتراف آمريكايي ساخته اين كشور بود، ايالات متحده بدون توجه به توافق امنيتي ميان دو كشور حاضر نشد حتي يك گلوله در اختيار عراق قرار دهد و با بهانه مشكلات سياسي از اين اقدام طفره رفت.
سفير پيشين ايران در عراق تاكيد كرد: آمريكايي ها به دنبال از بين بردن حكومت نوپاي عراق به كمك داعش بودند تا اين موضوع سرآغاز موج جديد تهديد عليه منطقه شود كه با كمك جمهوري اسلامي، فتواي مرجعيت، بسيج مردمي، همت ارتش و دولت اين كشور ناكام ماندند.
كاظمي با بيان اين كه وزير امور خارجه ايران علاوه بر ديدار با اركان حكومت عراق با رهبران و فراكسيون هاي سياسي از طيف هاي مختلف اعم از قوميت ها و مذاهب مختلف ملاقات كرد، اظهار داشت: دكتر ظريف استقبال خوبي از سوي اين جريان ها شد و گروه ها علاقه خود را به اين ديدارها نشان دادند. اين نشان مي دهد كه نگاه جمهوري اسلامي ايران به عراق نگاه درستي است.
وي نگاه ايران به عراق را يكپارچگي و ثبات در اين كشور دانست و گفت: جمهوري اسلامي همواره به راي مردم اين كشور احترام گذاشته و بر حاكميت ملي بر اساس مردمسالاري تاكيد مي كند و از ابتدا بر اين موضوع معتقد است كه عراق فارغ از هر رنگ، مذهب، دين و طايفه متعلق به همه عراقي هاست.
سفير پيشين ايران در عراق با اشاره به هيات اقتصادي همراه با وزير امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: ايران و عراق علاقه مند به گسترش همكاري ها در زمينه اقتصادي هستند و دو كشور بايد براي رفع موانع و تنگناها و تغيير برخي قوانين اقدامات مشتركي انجام دهند.
كاظمي به لغو رواديد، تسهيل مسائل گمركي و حمل و نقل بين دو كشور اشاره كرد و گفت: قطعا اين سفر مي تواند با توجه به ظرفيت هاي ايران و عراق به توسعه همكاري هاي اقتصادي كمك كند.
سفير پيشين ايران در عراق با بيان اين كه آمريكا براي قطع روابط اقتصادي با ايران به عراق فشار مي آورد، خاطرنشان كرد: دولتمردان عراق به خوبي از اين موضوع مطلع هستند كه هدف آمريكا از كاهش همكاري هاي اقتصادي با ايران، تنها وارد كردن خسارت به اين كشور نيست بلكه آن ها تلاش دارند اين كشور به سمت شكوفايي، ثبات، امنيت و سازندگي حركت نكند تا بهانه اي براي حضور مجدد ايالات متحده در منطقه و عراق باشد.
كاظمي به تاكيد مقامات عراقي بر ارتقا روابط اقتصادي با ايران اشاره كرد و گفت: مديران سياسي اين كشور اعلام كرده اند كه روابط اقتصادي اين كشور با ايران تابع منافع عراق است و منافع عراق از رهگذر تعامل اقتصادي با ايران تامين مي شود نه از رهگذر تعامل با خواسته آمريكا.
وي ادامه داد: آمريكا با فشارهاي گوناگون از جمله تهديد به كاهش روابط اقتصادي، افزايش نيروي نظامي به بهانه مبارزه با داعش و يا جمهوري اسلامي تلاش مي كند روابط اقتصادي عراق با ايران را كاهش دهد.
سفير پيشين ايران در عراق در ادامه به گماردن تيم مستشاري از سوي آمريكا در بانك مركزي عراق اشاره كرد و گفت: آنها با اين اقدام تلاش مي كنند تا مانع همكاري هاي بين بانكي دو كشور شوند؛ اين در حالي است كه حاكميت ملي عراق را با اين اقدام نقض مي كنند كه عمل آنها مورد اعتراض خود عراقي ها هم هست.
كاظمي ادامه داد: ايالات متحده با به راه انداختن عمليات رواني و تبليغاتي عناصر فريب خورده در عراق را عليه جمهوري اسلامي تحريك مي كند كه نمونه آن را مي توان در حوادث بصره مشاهده كرد كه نتيجه معكوس براي آمريكا حاصل شد.
وي تشويق كشورهاي عربي به همكاري هاي اقتصادي با عراق را از ديگر فشارهاي آمريكا عنوان كرد و يادآور شد: اين تشويق جهت جايگزين كردن روابط اقتصادي ايران با عراق انجام مي شود.
سفير پيشين ايران در عراق با بيان اين كه جمهوري اسلامي از بهبود روابط عراق با كشورها ديگر استقبال مي كند، تاكيد كرد: خود عراقي ها در گسترش روابط با برخي كشورهاي عربي دچار ترديد هستند زيرا با توجه به حمايت آن ها از تروريسم، اين اين تغيير موضع را يك تاكتيك مصلحتي مي دانند، به همين خاطر نمي توانند اعتماد كنند.
كاظمي به حضور تيم هاي اقتصادي آمريكا در عراق اشاره كرد و گفت: آنها به صراحت اعلام كردند كه دو حوزه واردات كالا و بخش صنعت و بازسازي اين كشور بايد جايگزين ايران شوند اما بر خلاف تمام اين اقدامات، آمار و ارقام نشاندهنده افزايش روند اقتصادي ميان ايران و عراق است.
وي تاكيد كرد: سفر دكتر ظريف مي تواند همكاري هاي دو كشور را به سمت ايجاد روابط راهبردي هدايت كند و قطعا اين نوع روابط در مقابله با هر نوع توطئه و شيطنتي، ايستادگي خواهد كرد و دچار مشكل نخواهد شد.
سفير پيشين ايران در عراق اضافه كرد: از رهگذر اين روابط مي توان به سمت همكاري ها و پيمان هاي منطقه اي از جمله حوزه اقتصادي، تجاري، امنيتي و محيط زيست حركت كرد.
كاظمي به توسعه شبكه هاي برق، خط آهن، انتقال گاز و مبارزه با ريزگردها در منطقه اشاره كرد و گفت: با توجه به مستعد بودن ظرفيت دو كشور ايران و عراق، فعاليت اقتصادي منطقه اي قدرتمندي مي توان تشكيل داد كه در پي آن همكاري هاي منطقه اي و امنيتي شكل خواهد گرفت.
وي با تاكيد بر اين كه اين همكاري هاي بين دو كشور عامل اساسي براي تقويت جبهه مقاومت خواهد شد، اظهار داشت: از رهگذر روابط دو كشور و همگرايي سياسي مي توان به امنيت و ثبات منطقه اي، مقابله با تروريسم و اشغالگري رسيد.
سفير پيشين ايران در عراق با تاكيد بر اين كه سفر دكتر ظريف به عراق يك ارزيابي و قضاوت منصفانه از صداقت و درستي سياست جمهوري اسلامي است، يادآور شد: روابط بين ايران و عراق مي تواند يك مدل براي تنظيم روابط كشورهاي ديگر با عراق باشد و اين كه نشان مي دهد كه عمليات هاي رواني دشمن تاثيري بر علاقه دو كشور و دو ملت نخواهد گذاشت.
سيام**9314**1535
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست