سخنان استاندار اصفهان درباره انتقال آب كارون خودسرانه بود

اهواز - ايرنا - نماينده مردم اهواز، باوي، كارون و حميديه در مجلس شوراي اسلامي گفت : استاندار اصفهان خودسرانه درباره انتقال آب كارون صحبت كرده است و اظهارات وي مورد تاييد نيست .

جواد كاظم نسب الباجي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: صحبتهاي استاندار اصفهان در خصوص انتقال آب مبنايي از صحت ندارد و بي اساس است، براي انتقال آب كارون برنامه يا هزينه اي در دولت و يا در بودجه 98 مطرح نشده است.
نماينده مردم اهواز، باوي، كارون و حميديه در مجلس شوراي اسلامي افزود: تا اين لحظه در نشستهاي نمايندگان خوزستان با معاون اول رييس جمهوري و وزير نيرو ، اين دو مقام مسوول به ما قول موكد داده اند كه به هيچ وجه انتقال آب صورت نمي‌گيرد چراكه خود خوزستان در حال حاضر نياز به آب دارد.
الباجي اضافه كرد: خرمشهر، آبادان، شادگان و حتي اهواز در معرض خطر از بين رفتن مزارع و نخلستان ها هستند و آب شرب مردم در مناطق مختلف مشكل پيدا كرده است، همچنين آب طرح غدير چند ماه است با اختلال مواجه و در مناطقي قطع شده، لذا بحران اساسي نه در اصفهان بلكه در استان خوزستان است.
نمانيده مردم اهواز بيان كرد: دولت كاملا از وضعيت خوزستان و مشكلات آن مطلع است و استاندار نيز گزارش مشكلات را بارها به دولت ارسال كرده است.
وي با اشاره به افزايش ميزان بارندگي در سال جاري نسبت به سال گذشته گفت: اگر امسال اين ميزان بارش را نداشتيم الان با يك فاجعه بزرگ در خوزستان رو به رو بوديم.
الباجي يادآور شد: خبرهايي كه درباره انتقال آب كارون منتشر مي شود صحت ندارد و 18 نماينده خوزستان متفق القول هستند و اعتراض خود را در صحن علني مجلس و هيات دولت ابراز كرده اند.
وي خاطر نشان كرد: اميدوارم مانند هميشه شاهد آرامش و امنيت پايدار و تامين نيازهاي ضروري مردم در اين استان باشيم.
رودخانه كارون يكي از مهمترين رودخانه هاي كشور است كه به دليل كاهش نزولات جوي و نيز اجراي چند طرح انتقال آب از سر شاخه هاي آن طي سالهاي اخير با كاهش آورد( دبي ) مواجه شده به طوري كه مردم استان خوزستان و فعالان محيط زيست نگران خشك شدن اين رودخانه شده اند.
در حال حاضر بخش عمده آب شرب استان خوزستان از طريق رودخانه كارون تامين مي شود به همين دليل ادامه كاهش دبي آن زندگي مردم در استان را با مشكلات جدي مواجه مي كند.
مسئولان استان خوزستان تابستان گذشته به دليل كاهش دبي كارون ، در چهارچوب برنامه مديريت مصرف منابع آب، كشاورزان را از كشت تابستانه بسياري از محصولات از جمله صيفي جات منع كردند و اجازه برداشت آب از اين رودخانه براي كشت محصولاتشان را ندادند.
كاهش دبي و افت كيفي و افزايش شوري آب در بهار و تابستان گذشته مردم آبادان و خرمشهر را با بحران شوري آب شرب مواجه كرد، وضعيتي كه منجر به شكل گيري اعتراضات مردمي در اين شهرستانها شد.
استان خوزستان به دليل هم سطح بودن با دريا فاقد منابع آبي زير زميني بوده و تنها 2 رودخانه كارون و كرخه منابع تامين آب شرب و كشاورزي اين منطقه است كه طي سالهاي اخير به دليل كاهش بارشها ، خشكسالي و انتقال آب ميان حوضه اي به استانهاي ديگر اين رودخانه ها هم با كاهش جدي منابع مواجه شده اند.

7164/6002

سرخط اخبار استان‌ها