۲۴ دی ۱۳۹۷، ۲۲:۳۰
کد خبر: 83170991
T T
۰ نفر
حذف بودجه احیای كارون از ریاست جمهوری پیگیری می شود

اهواز- ایرنا- استاندار خوزستان گفت: سازمان آب و برق استان نامه ای به ریاست جمهوری برای بررسی و پیگیری لغو مصوبه اعتبار احیای كارون در سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، ارسال كند.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی دوشنبه در كارگروه احیای رودخانه كارون در سرسرای استانداری خوزستان بیان كرد: در بحث احیای كارون با وجود آنكه شورای عالی آب و هیات وزیران تامین بودجه آن را تایید كردند اما در سازمان برنامه و بودجه این مصوبه را لغو كرده اند.
وی همچنین با اشاره به ادامه ریخته شدن فاضلاب شرق اهواز به رودخانه كارون گفت: به دلیل راه اندازی نشدن ایستگاه پمپاژ تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز همچنان فاضلاب در شرق این كلانشهر به رودخانه كارون می ریزد كه این وضع سلامت مردم را به خطر می اندازد.
وی بیان كرد: برای جمع آوری فاضلاب شرق اهواز ، تصفیه خانه آماده است اما به دلیل اینكه كلكتور و ایستگاه پمپاژ آن راه اندازی نشده است امكان تصفیه فاضلاب درآن نیست بنابراین فاضلاب همچنان وارد كارون می شود و این پسندیده نیست.
وی گفت: شركت آب و فاضلاب اهواز باید در كمترین زمان ممكن برای راه اندازی پمپاژ این تصفیه خانه و تعیین پیمانكار طرح اقدام كند.
شریعتی در ادامه این نشست گفت: به دلیل بارش های خوب باران و برف در استان سدهای استان شرایط بهتری پیدا كرده اند ، سازمان آب و برق استان در رهاسازی آب از سدها نهایت دقت را داشته باشند تا روستاها و شهرهای پایین دست، دچار ضرر و زیان نشوند.
استاندار خوزستان ادامه داد: رهاسازی خارج از ظرفیت رودخانه انجام نشود تا آسیبی به كشاورزان و روستاها وارد نشود و ازسوی دیگر در پایان زمستان و بهار با كمبود آب نیز مواجه نشویم.
شریعتی بیان كرد: 260 میلیارد ریال برای طرحی در تصفیه خانه غرب اهواز در نظر گرفته بودیم اما با توجه به ناموفق بودن طرح ، این اعتبار برای بهبود وضعیت فاضلاب اهواز هزینه می شود.
وی گفت: شركت آبفای استان نیز در سال 98 برای استان باید برنامه و اقدام عملی داشته باشد ، از سال آینده هم طرح فاضلاب شهرستان گتوند را آغاز كند.
درادامه این نشست شهردار گتوند بیان كرد: گتوند فاقد سیستم فاضلاب است و جوی های روباز مشكلات زیادی را برای سلامت مردم این منطقه ایجاد كرده است، نمونه هایی از التور در این گتوند مشاهده و تایید شده است كه به گفته مركز بهداشت به دلیل نبود سیستم فاضلاب در این شهر است.
صدیقه میری بیان كرد: شركت آب و فاضلاب استان اقدامی برای ساماندهی فاضلاب این شهر انجام نداده است و این موضوع نگران كننده شده است.
در كلانشهر اهواز روزانه 330هزار متر مكعب فاضلاب در شبانه روز تولید می شود كه تنها یك تصفیه خانه در غرب شهر برای تصفیه آنها وجود دارد.
تصفیه خانه غرب اهواز كارایی لازم را برای تصفیه این حجم ازفاضلاب را ندارد اما در تصفیه خانه شرق اهواز در صورت راه اندازی ایستگاه های پمپاژ امكان تصفیه 112 هزار متر مكعب برای پوشش جمعیتی 550هزار نفر وجود دارد كه برای یك میلیون و200هزار نفر قابل توسعه است .
7158/6002

سرخط اخبار استان‌ها