۱ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83142822
T T
۰ نفر
«پرسپولیس برانكو» مرا به یاد «تیم پروین» می‌اندازد

ایرنا- تهران- مهاجم پیشین تیم فوتبال پرسپولیس می گوید «پرسپولیس برانكو» مرا به یاد «پرسپولیس دهه 60» می‌اندازد. از این كه می‌بینم بازیكنان برای موفقیت تیم با جان و دل بازی می‌كنند لذت می‌برم.

به گزارش روز شنبه ایرنا، قدیمی‌ترها مرتضی كرمانی مقدم را به خوبی می‌شناسند؛ مهاجم متعصب و با كیفیتی كه در خط حمله پرسپولیس و تیم ملی خاطرات خوبی را برای فوتبالدوستان ایرانی رقم زد. او در 98 بازی كه با لباس پرسپولیس به زمین رفت 20 گل به ثمر رساند.
كرمانی مقدم در گفت و گو با ایرنا حرف های جالبی بر زبان آورد كه می‌خوانید.

** ایرنا: از پرسپولیس شروع كنیم. نیم فصل اول لیگ برتر به پایان رسید، نظرتان درباره عملكرد پرسپولیس چیست؟
كرمانی مقدم: به پرسپولیس نمره قبولی می دهم چون این تیم با همه موانع و مشكلاتی كه پیش رو داشت، موفقیت‌های بزرگی به دست آورد.

** ایرنا: انگار این مشكلات و موانعی كه از آن‌ها حرف می‌زنید پرسپولیس را قوی‌تر كرد.
كرمانی مقدم: درست است. شاید هر تیم دیگری جای پرسپولیس بود با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات و نداشتن بازیكن به مشكل می‌خورد اما اتحاد و همدلی در این تیم بیشتر شد و بازیكنان و مربیان یكدل و یكرنگ با جان و دل به میدان می‌رفتند و در یك جمله می توانم بگویم غیرت را معنا كردند.

** ایرنا: شاید خیلی‌ها در ابتدای فصل فكر نمی‌كردند پرسپولیس با این شرایط به موفقیت برسد.
كرمانی مقدم: اگر در ابتدای فصل از خود من هم سوال می‌كردید پرسپولیس می‌تواند به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد یا در لیگ برتر مدعی قهرمانی باشد به طور حتم پاسخ می‌دادم با این وضیعت سختی كه دارد رسیدن به این خواسته‌ها غیرممكن است اما آنها از غیر ممكن، ممكن ساختند و توانستند باورهای همه را عوض كنند. می‌دانید این پرسپولیس مرا به یاد چه چیزی می اندازد؟

** ایرنا: یاد چه چیزی؟
كرمانی مقدم: به یاد پرسپولیس دهه 60 انداخت؛ یاد پرسپولیسی كه رفاقت در آن حرف اول و آخر را می‌زد و بازیكنان برای یكدیگر جان می دادند. پرسپولس برانكو شباهت زیادی به پرسپولیس علی پروین داشت.

** ایرنا: ولی آن پرسپولیس پر از ستاره‌هایی بود كه هر كدامشان به تنهایی یك تیم بودند.
كرمانی مقدم: درست است. هر كدام از بازیكنان پرسپولیس ستاره‌های بزرگی در فوتبال ایران و حتی آسیا بودند كه به تنهایی می‌توانستند سرنوشت یك مسابقه را عوض كنند. فوتبال آن زمان با امروز تفاوت‌های عمده‌ای داشت اما بحث من این بود كه رفاقت و اتحاد بازیكنان پرسپولیس در لیگ امسال مرا یاد آن روزهای پرسپولیس در دهه 60 انداخت.

** ایرنا: آن روزها خبری از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات نبود.
كرمانی مقدم: نه آقا، بازیكنان تا زمانی كه پرسپولیس آن‌ها را می‌خواست می‌ماندند و اگر هم می‌خواستند به صورت موقت تیم را ترك كنند اول شرایط را در نظر می‌گرفتند بعد جدا می شدند.

** ایرنا: خود شما نیز مدتی پرسپولیس را به مقصد قطر ترك كردید؟
كرمانی مقدم: روزی كه می‌خواستم از پرسپولیس بروم با علی پروین جلسه گذاشتم و با او به صورت مفصل حرف زدم. به او گفتم از این كشور پیشنهاد دارم اما اگر پرسپولیس به وجود من نیاز داشته باشد می‌مانم. علی‌آقا گفت برو و بعد به خانه‌ات برگرد. آن زمان كه ما می‌رفتیم نه پنجره نقل و انتقالات بسته بود و نه این‌كه از رفتن ما پرسپولیس ضرر می‌كرد. سالی كه من رفتم پرسپولیس این‌قدر بازیكن داشت كه نبودن مرتضی كرمانی مقدم ذره‌ای احساس نشد.

** ایرنا: این روزها موضوع بازگشت برخی از بازیكنان جدا شده از پرسپولیس مطرح است. نظر شما چیست؟
كرمانی مقدم: اول باید بگویم بازیكنانی كه از پرسپولیس جدا شدند بزرگ‌ترین ضربه را خودشان خوردند و بزرگ‌ترین حسرت برایشان باقی ماند كه چرا نتوانستند در بزرگ‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره آسیا به میدان بروند. آن‌ها برای رفتن از محبوب‌ترین تیم ایران عجله زیادی كردند. من از رفتن یك بازیكن خیلی ناراحت شدم.

** ایرنا: كدام بازیكن؟
كرمانی مقدم: مهدی طارمی. او در بدترین شرایط پرسپولیس را تنها گذاشت و در شرایطی كه خودش مقصر اتفاقات پیش آمده بود و بازیكن نداشتیم رفت.

** ایرنا: نگفتید موافق بازگشت این نفرات هستید یا خیر؟
كرمانی مقدم: نمی‌خواهم به این مساله ورود كنم. فقط باید بگویم برانكو و هواداران پرسپولیس می‌توانند نطر نهایی را بدهند كه آیا بازیكنانی كه تیمشان را تنها گذاشتند دوباره پیراهن مقدس پرسپولیس را بپوشند یا خیر.

** ایرنا: فرشاد احمدزاده گفته بود پیشكسوتان پرسپولیس حق ندارند درباره من حرف بزنند و انتقاد كنند.
كرمانی مقدم: وقتی حرف‌های این بچه را خواندم این قدر عصبانی شدم كه ..... وقتی می‌خواهی درباره پیشكسوتانی همچون فرشاد پیوس حرف بزنی ابتدا باید حد و اندازه های خودت را بدانی. تو بازیكنی در حد باشگاه پرسپولیس نبودی كه این چنین حرف می‌زنی. این هم از فوتبال امروز ماست كه امثال این بچه درباره بزرگانی اظهارنظر می‌كنند كه شناسنامه و تاریخ باشگاه هستند. متاسف هستم برای این بازیكن كه پرسپولیس را در بدترین زمان تنها گذاشت و بعد یك متر زبان هم دارد.

** ایرنا: پرسپولیس در نیم فصل دوم لیگ برتر موفق می شود؟
كرمانی مقدم: به پرسپولیس ایمان و اعتقاد دارم و حتم دارم در نیم فصل دوم با تدابیر برانكو و تقویت تیم می‌تواند همچون 2 فصل گذشته به قهرمانی برسد و به اولین تیمی در ایران تبدیل شود كه در كسب عنوان قهرمانی هت تریك می‌كند.

** ایرنا: در آسیا چطور؟ باز هم موفق می‌شود؟
كرمانی مقدم: پرسپولیس در آسیا به یك تیم قدرتمند تبدیل شده‌است و دیگر همه تیم‌های آسیایی از رقابت با این تیم هراس دارند. خیالم راحت است كه قرمزپوشان به عنوان تیم اول از گروه خود راهی مرحله بعدی لیگ قهرمانان خواهند شد.

** ایرنا: از تیم ملی حرف بزنید. چندی دیگر جام ملت‌های آسیا آغاز می‌شود.
كرمانی مقدم: هر ایرانی دوست دارد تیم ملی كشورش قهرمان این رقابت‌ها شود و من نیز چنین آرزویی دارم. فقط امیدوارم تفكرات اخلاقی و تاكتیكی كارلوس كی‌روش عوض شود.

** ایرنا: منظورتان چیست؟
كرمانی مقدم: متاسفانه كی‌روش رفتار خوبی با هیچ‌كس ندارد و در بسیاری مواقع توهین می كند. این به كنار، دستیار او كجای فوتبال است كه به بزرگان فوتبال ایران بی‌احترامی می‌كند؟ باید این تنش‌ها از تیم ملی دور باشد.

** ایرنا: در بحث تاكتیكی چه تغییراتی باید انجام دهد؟
كرمانی مقدم: در جام جهانی ما یك بازی كاملا دفاعی را برابر تمام تیم‌ها انجام دادیم. این تفكرات در تمام بازی‌های دوستانه نیز وجود داشت. این رویه باید در جام جهانی عوض شود. همه انتظار دارند تیم ملی ایران هجومی و تماشاگرپسند بازی كند نه این كه به دفاع مطلق روی بیاورد.

** ایرنا: رقیبان اصلی ایران برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا چه تیم‌هایی هستند؟
كرمانی مقدم: ژاپن، كره جنوبی و استرالیا رقیبان اصلی ایران برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا هستند. به نظر من یكی از این چهار تیم جام را بالای سر می‌برد.

** ایرنا: به سال‌ها پیش برگردیم، به جام ملت‌های 1992 هیروشیما كه باعث محرومیت شما شد.
كرمانی مقدم: این بدترین خاطره فوتبالی من محسوب می‌شود. بازی با ژاپن بود و ایران چهار امتیاز داشت كه به میزبان رقابت‌ها خوردیم. آن‌ها برای رسیدن به مرحله بعدی رقابت‌ها حتما باید به برد می‌رسیدند. هیچ‌كس فكر نمی‌كرد ایرن حذف شود. به قول علی دایی داور به سمت ژاپنی‌ها غش كرده بود و مدام به نفع آن‌ها سوت می‌زد. یگ گل افساید خوردیم، فرشاد پیوس اشتباهی اخراج شد اما من و مجتبی محرمی كارت زرد گرفتیم و بعد آن محرومیت از فوتیال پیش آمد كه كلی ما را عقب انداخت.

** ایرنا: اگر به عقب برگردیم بازهم آن جنجال را انجام می‌دهید؟
كرمانی مقدم: ما بیشتر از همه تعصب داشتیم و نمی‌توانستیم ببینیم كسی حق كشورمان را پایمال كند. این قدر از ناعدالتی جمال شریف عصبانی بودم كه از كوره در رفتم و آن اتفاقات رقم خورد. اما به طور حتم اگر زمان به عقب برگردد هرگز آن رفتارها را انجام نمی دهم.
ورزشی**م.ت**2024

سرخط اخبار ورزش