۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۹
کد خبر: 83133414
T T
۰ نفر
35 درصد جمعيت بيكار را دانش آموختگان دانشگاه هاتشكيل مي دهند

اهواز -ايرنا- دستيار ارشد استاندار خوزستان در امور اشتغال گفت: حدود 35 درصد از جمعيت سه ميليون و 500 هزار نفري بيكار كشور را دانش آموختگان دانشگاهي تشكيل مي دهند.

به گزارش ايرنا يدالله مهرعليزاده روز پنجشنبه در اختتاميه جشنواره اشتغال در دانشگاه شهيد چمران اهوازبا اشاره به بروز مشكلات اجتماعي، سياسي و امنيتي در صورت عدم كنترل نرخ بيكاري يادآور شد: درحال حاضر شرايط اشتغال در كشور به صورت سايه روشن است و ما بايد با برجسته كردن نقاط روشن تلاش كنيم تا شرايط جامعه را به ويژه در بخش اشتغال بهبود ببخشيم.
وي ادامه داد: تمام تلاش مسئولان ملي و استاني روشن كردن همين ظرفيت هاست زيرا انگيزه و اميد محرك اقتصادي در هر كشور است و اگر اين اميد از مردم گرفته شود ساير محرك هاي ديگر هم كارايي خود را از دست مي دهند.
مهرعليزاده با بيان اينكه مشكل بيكاري در يك بازه زماني 6 ماه حل نمي شود گفت: ايجاد اشتغال در جامعه محصول يك سيستم است و نتايج آن در دوره هاي 10 تا سي ساله خود را نشان مي دهد.
وي تصريح كرد: طبق آمار ارائه شده در آبانماه سال 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته نرخ تورم در اقلام خوراكي 34 درصد و در ساير اقلام از جمله هزينه هاي تحصيلي، تفريحي و ورزشي به 50 درصد رسيده است.
مهرعليزاده به يكي ديگر از عوامل بيكاري اشاره كرد و يادآور شد: از سويي ديگر سرمايه گذاري هاي ثابت كاهش پيدا كرده است و سرمايه گذاران به دنبال سرمايه گذاري در بخش هاي زودبازده هستند كه همين مي تواند مشكلاتي را براي كشور ايجاد كيند.
وي ادامه داد: سرمايه گذاري هاي ثبات به جهت افزايش ظرفيت سازي هاي آينده و جبران هزينه هاي استهلاك براي كشور بسيار حائز اهميت است، همچنين درحال حاضر با پديده كاهش تقاضاي كل از سوي خانوارها نيز مواجه هستيم.
مهرعليزاده با اشاره به اينكه ايران در شاخص هاي مختلف فضاي كسب و كار در بين 180 كشور جهان رتبه خوبي ندارد گفت: سازمان هايي نظير تامين اجتماعي، امور مالياتي و بانك ها هم بجاي آنكه در خدمت توسعه فضاي كسب و كار باشند اسير نگاه هاي بين بخشي حوزه خود هستند.
قائم مقام معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع انساني استانداري خوزستان اظهار داشت: پايين آمدن توان رقابتي در كشور يكي ديگر از مشكلات سرمايه گذاران بخش خصوصي است درحال حاضر بيش از 87.5 درصد اقتصاد كشور در اختيار بخش هاي خصولتي و كمتر از 13 درصد در اختيار بخش خصوصي مي باشد.
وي با تاكيد بر كاهش مداخله دولت ها در امور اقتصادي ادامه داد: يكي از مضرات دخالت دولت ها در اقتصاد سركوب نرخ ارز است كه در نتيجه سبب ايجاد رانت در صنايع بزرگ و مادر مي شود.
مهرعليزاده تصريح كرد: در كنار اين مشكلات، بايد به ظرفيت هاي مهم نيروي انساني، مواد معدني، محصولات طبيعي و از همه مهم تر روحيه استقلال خواهي مردم ايران اشاره كرد كه مي تواند زمينه توسعه اقتصادي را فراهم كند.
وي ادامه داد: از طرح هاي توسعه اقتصادي دولت در سال گذشته و امسال طرح كارورزي مختص دانش آموختگان و دانشگاهيان است كه سهميه خوزستان در سال گذشته سه هزار نفر و براي امسال پنج هزار نفر است.
دستيار ارشد استاندار خاطر نشان كرد: امسال به دليل كاهش تقاضا از سوي دانش آموختگان نتوانستيم از تمام سهميه پنج هزار نفري استفاده كنيم.
نخستين جشنواره اشتغال استان خوزستان آبانماه امسال به با همكاري پارك علم و فناوري استان، دانشگاه شهيد چمران اهواز، مدرسه شريف و دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
9887/6068

سرخط اخبار استان‌ها