معاون جهاد كشاورزي خوزستان خواستار كمك بلاعوض به كشاورزان شد

اهواز - ايرنا - معاون برنامه ريزي اقتصادي جهاد كشاورزي خوزستان خواستار كمك بلاعوض دولت به كشاورزان خسارت ديده شمال اين استان كه در جريان سيلاب هفته گذشته ضرر و زيان زيادي ديدند شد.

جواد سلطاني كاظمي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: دادن وام به كشاورزان خسارت ديده شمال خوزستان چاره كار نيست چون كشاورزاني كه متحمل اين خسارت شده اند توان بازپرداخت وام را ندارند.
وي گفت: متاسفانه هيچيك از كشاورزان سبزي و صيفي كار منطقه زيرپوشش بيمه حوادث نبودند(محصول سبزي و صيفي زير پوشش بيمه نيست) و نمي توانند خسارتي از صندوق بيمه محصولات كشاورزي دريافت كنند.
سلطاني كاظمي با بيان اينكه خسارت وارده به كشاورزان شمال خوزستان بيش از سه هزار ميليارد ريال است افزود: هنوز خسارات وارده به تاسيسات و ابنيه كشاورزي شمال خوزستان برآورده نشده كه احتمال' تا آخر هفته جاري حجم دقيق خسارات به بخش كشاورزي، دام و تاسيسات استان به مديريت بحران استانداري و وزير جهادكشاورزي اعلام مي شود.
معاون برنامه ريزي اقتصادي جهادكشاورزي خوزستان حجم وارده به كشاورزان شمال خوزستان در جريان بارندگي سيل آساي پنجشنبه هفته گذشته (شوش ، دزفول و گتوند) بسيار سنگين بوده و كشاورزان توان جبران خسارات را ندارند، خواستار كمك رسانه ها براي انعكاس حجم و زواياي خسارات وارده به بخش كشاورزي شمال خوزستان شد.
وي افزود: بازسازي برخي ابنيه هاي كشاورزي شمال خوزستان همچون زهكش ها ، كانال هاي فرعي آبياري و سامانه پمپاژ آب زمان بر و هزينه بر است و كشاورزان توان بازسازي اين تاسيسات را ندارند از اين رو ضرورت دارد دولت توان خود را براي كمك به جبران خسارات وارده به كشاورزان شمال خوزستان به كار گيرد و اعتبارات ويژه و فوري براي آن تخصيص دهد.
به گزارش ايرنا از مجموع سه هزار ميليارد ريال برآورد خسارات وارده به كشاورزان سبزي و صيفي كار شمال خوزستان، 2 هزار و 300ميليارد آن مربوط به شهرستان دزفول است.
سازمان جهاد كشاورزي خوزستان برآورد كرده است حدود 280هزار تن سبزي و صيفي دزفول بر اثر بارندگي سيل آساي روز پنجشنبه گذشته به كلي نابود شده است.
مجموع توليد سالانه سبزي و صيفي در كشور حدود 25ميليون تن است كه 10درصد آن در خوزستان توليد مي شود كه 50درصد حجم آن معادل 2.5ميليون تن در دزفول توليد مي شود.
حجم بارندگي روز پنجشنبه گذشته در شوش در بازه زماني يك ساعت 78.4 و در دزفول 60ميليمتر گزارش شد.
براساس اعلام هواشناسي خوزستان ، ميانگين بارش هاي پاييزي امسال در خوزستان حدود 211 ميليمتر بوده كه 70درصد بيشتر از ميانگين بلند مدت است.
بارندگي پاييزي امسال بخش كشاورزي خوزستان را از خطر نابودي نجات داد و تالاب ها و كانون هاي گردو غبار را سيراب و خطر خيزش آن از بين برد.
6065/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها