۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۱
کد خبر: 83130824
T T
۰ نفر

ساماندهي شكار در تالاب هاي منطقه فريدونكنار

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۱
کد خبر: 83130824
ساماندهي شكار در تالاب هاي منطقه فريدونكنار

تهران - ايرنا - مدير كل حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست گفت: ساماندهي بهره برداري از پرندگان در تالاب هاي فريدونكنار در اولويت برنامه هاي اين سازمان است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، علي تيموري با بيان اينكه تالاب هاي منطقه فريدونكنار يكي از مهم ترين و ارزشمندترين زيستگاه هاي فصلي پرندگان مهاجر در كشور به شمار مي آيند، افزود:هر ساله با آغاز فصل مهاجرت پرندگان يكي از دغدغه هاي مهم سازمان حفاظت محيط زيست، اتخاذ تدابير مناسب، جلب همكاري ، مشاركت ساير دستگاه هاي مسئول و جوامع بومي و محلي براي حمايت از اين پرندگان و جلوگيري از شكار غيرقانوني و بهره برداري بي رويه و غيراصولي از آنها است.
وي اظهار داشت: علاوه بر اقداماتي مانند تهيه طرح پنج ساله براي مديريت دامگاه ها در منطقه و همچنين برگزاري جلسات آموزشي و هماهنگي براي جوامع محلي و صيادان بومي، برگزاري نشست هاي اداري با مسئولان ملي و استاني، تهيه و ابلاغ دستورالعمل هاي شكار با استفاده از روش هاي كم خطر سنتي در دامگاه ها (روش دوما) كه با همكاري و مشاركت اداره كل حفاظت محيط زيست استان مازندران در سنوات گذشته به اجرا گذاشته شد.
وي تصريح كرد: از سال قبل رايزني هاي موثر و سازنده اي به خصوص با مقامات استان شامل استاندار، مقامات انتظامي و قضايي و ساير دستگاه هاي مسئول انجام شد كه منجر به اتخاذ تصميمات قابل ملاحظه اي از طريق شوراي تامين استان در اين رابطه و الزام تمام دستگاه هاي ذيربط به همكاري با محيط زيست براي ساماندهي بهره برداري از پرندگان و مقابله با روش هاي غير مجاز شكار و برخورد با متخلفين شد.
تيموري خاطر نشان كرد: با توجه به پيگيري ها و برنامه ريزي هاي اجرايي اداره كل حفاظت محيط زيست مازندران، اقدامات گسترده و قابل توجهي به اجرا گذاشته شد كه هنوز نيز در جريان بوده و تا پايان دوره حضور پرندگان مهاجر در اين مناطق، ادامه خواهد داشت.
وي ادامه داد: بر اساس گزارشات اداره كل حفاظت محيط زيست مازندران، آن اداره كل با به كارگيري 220 نفر از نيروهاي يگان حفاظت محيط زيست استان و همچنين مشاركت 36 نفر از پرسنل نيروي انتظامي استان، از تاريخ 15 آبان 97 تا 8 آذر97 در 6 مرحله اقدام به جمع آوري دام هاي هوايي (كه از پرخطرترين و غير اصولي ترين روش هاي شكار پرنده در دامگاهها است) كردند.
تيموري با بيان اينكه در مجموع اين مراحل، 1820 رشته دام هوايي و 3640 پايه دام جمع آوري شد، گفت: متاسفانه اين اقدامات، در برخي موارد با مقاومت هايي از سوي صيادان غيرمجاز و صاحبان دام هاي هوايي مواجه و حتي يكي از محيط بانان استان در جريان اين زياده خواهي هاي افراد سودجو مجروح شد كه البته سعه صدر نيروهاي اجرايي سازمان محيط زيست و همچنين خويشتن داري و مديريت اصولي نيروهاي انتظامي و همچنين يگان حفاظت محيط زيست استان مانع از بروز تنش هاي محلي و اجتماعي شد.
وي افزود: البته 9 نفر از صيادان غير مجازي كه در ايجاد درگيري ها و ضرب و شتم مامورين محيط زيست نقش داشتند و پس از آن متواري شده بودند، شناسايي و براي تعقيب و دستگيري به مراجع قضايي استان معرفي شدند.
علاوه بر اين، در حين اجراي عمليات جمع آوري دام هاي غير مجاز و پيگرد متخلفين، دو قبضه سلاح 5 تير (يك قبضه غير مجاز)، هفت دستگاه اسپيكر و يك دستگاه چراغ قوه متعلق به متخلفين توقيف و همچنين سه نفر از متخلفين و صيادان غيرمجاز دستگير و تحويل مقامات قضايي شدند.
تيموري تاكيد كرد: با سياستگذاري هاي كلان سازمان محيط زيست و همت اداره كل حفاظت محيط زيست استان مازندران و نيروهاي يگان حفاظت محيط زيست استان و همكاري و مشاركت نيروي انتظامي استان و ساير دستگاه هاي مسئول استاني كه جاي تقدير و سپاس دارد، اقدامات اجرايي و قانوني براي قانون مند كردن بهره برداري از پرندگان در تالاب هاي منطقه فريدونكنار و مقابله به سوء استفاده كنندگان و ناقضان قانون در اين منطقه كماكان ادامه خواهد يافت.
علمي 9014**1440
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه