۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۷:۳۹
کد خبر: 83130142
T T
۰ نفر

سود سوخت در جيب مرزنشينان

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۷:۳۹
کد خبر: 83130142
سود سوخت در جيب مرزنشينان

سنندج - ايرنا - حدود 2 سال است طرح پرداخت سود حاصل از فروش و صادرات سوخت به روستاييان ساكن در شعاع 20 كيلومتري مرزهاي استان كردستان اجرا مي شود و طبق گفته مسئولان، اين طرح نقش زيادي در كاهش قاچاق سوخت در اين مناطق داشته است.

به گزارش ايرنا، براساس مصوبه هيات دولت در سال 90، بخشي از سود حاصل از صادرات فرآورده‌هاي نفتي به روستاهاي مرزي كه در شعاع 20 كيلومتري از مرز واقع شده اند، پرداخت مي شود.
اين طرح كه تا سال 95 مسكوت مانده و اجرايي نشده بود، با تلاش مسئولان استان كردستان و دبيرخانه كميسيون قاچاق كالا و ارز، در 31 خرداد 95 در مرزهاي اين استان اجرايي و به تناوب درآمد حاصله به حساب سرپرست خانوارها واريز مي شود.
براساس آمار دبيرخانه كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان، سال 95، 34 ميليون ليتر، سال 96، 32 ميليون ليتر و در سال 97 تاكنون 17 ميليون ليتر سوخت از مرز باشماق مريوان صادر شده است.
همچنين طبق اين آمار در سال 95، 48 ميليارد ريال، در سال 96، 56 ميليارد ريال و در سال 97 تاكنون 152 ميليارد ريال از اين طريق به حساب سرپرستان خانوار ساكن در شعاع 20 كيلومتري مرز واريز شده است.
دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان مي گويد: از زماني كه بخشي از سود حاصل از فروش سوخت به عراق به خانوارهاي مرزنشين ساكن در شعاع 20 كيلومتري پرداخت مي شود، شاهد كاهش معناداري در قاچاق سوخت هستيم.
علي خداويسي تاكيد كرد: اگر زماني (2 سال پيش) مرزنشينان اقدام به قاچاق سوخت مي كردند اكنون بواسطه پرداخت سود حاصل از صادرات سوخت، قاچاق در سال جاري نسبت به سال گذشته حدود 60 تا 70 درصد كاهش پيدا كرده است.
وي با اشاره به اينكه از ابتداي سال جاري تا پايان آبان، 17 ميليون ليتر سوخت از استان صادر شد، گفت: در همين مدت 152 ميليارد ريال از محل پرداخت سود حاصل از فروش سوخت به حساب سرپرست خانوارهاي ساكن در شعاع 20 كيلومتري مرز واريز شد.
دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان به وجود 18 هزار و 139 خانوار مرزنشين اشاره كرد و يادآور شد: در اين مدت به حساب هر سرپرست خانوار مرزنشين 6 ميليون ريال واريز شده ضمن اينكه بزودي 50 ميليارد ريال ديگر نيز به حساب اين خانوارها واريز مي شود.
خداويسي افزايش قاچاق سوخت در استان را در سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال 96 ناشي از نوسانات و اختلاف قيمت ارز در 2 طرف مرز دانست و افزود: بيشترين قاچاق سوخت در پايانه مرزي باشماق و مربوط به كاميون ها و اتوبوس هايي بود كه باك اضافي داشته و از اين طريق اقدام به قاچاق مي كردند بنابراين مرزنشينان نقش چنداني در قاچاق سوخت نداشته اند.
دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان اظهار داشت: از ابتداي امسال تا پايان آبان ماه، يك ميليون و 308 هزار و 407 ليتر سوخت قاچاق در استان كشف شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 385 درصد افزايش دارد.
خداويسي با اشاره به اينكه سال گذشته در همين مدت 269 هزار و 662 ليتر سوخت قاچاق در استان كشف و ضبط شد، اضافه كرد: كساني كه اقدام به قاچاق سوخت مي كنند اغلب يا گالن بدست بوده يا كاميون ها و اتوبوس هايي هستند كه داراي باك اضافي هستند.
وي با بيان اينكه با چنين قاچاق هايي تا حدود زيادي مقابله كرده ايم، تاكيد كرد: با صاحبان اتوبوس ها و كاميون هايي كه باك اضافي داشته باشند بشدت برخورد مي شود.
دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كردستان يادآور شد: به اتوبوس هايي نيز كه باك استاندارد ندارند به هيچ عنوان اجازه خروج از مرز داده نمي شود كه با اين ترفند، قاچاق سوخت توسط گالن بدست ها به كمترين ميزان خودش رسيده است.
خداويسي افزود: سياست ما براساس قانون جديد از سال 92 تغيير كرد و اكنون 70 درصد اقدامات كميسيون مبارزه با قاچاق كالا در حوزه پيشگيري و كارهاي فرهنگي و 30 درصد نيز مقابله اي است.
با توجه به اينكه طرح پرداخت سود حاصل از فروش سوخت در كردستان نقش پررنگي در كاهش قاچاق فرآورده هاي نفتي توسط ساكنان مناطق مرزنشين شعاع 20 كيلومتري داشته است، به نظر مي رسد در صورت تداوم اين طرح و حتي افزايش ميزان پرداختي و تحت پوشش قرار دادن خانوارهاي بيشتر در مسافت دورتري از مرز، تاثير بسيار زيادي در كاهش قاچاق سوخت خواهد داشت؛ ضمن اينكه كمك قابل توجهي به معيشت روستاييان مرزنشين است.
به گزارش ايرنا، استان كردستان يكي از استان هاي مرزي كشور است كه حدود 230 كيلومتر مرز با كشور عراق دارد و داراي سه بازارچه مرزي سيرانبند بانه، خانم شيخان مريوان و مله خورد در سروآباد بوده كه در حال حاضر به دليل مشخص نبودن محدوديت و ممنوعيت تعداد اقلام وارداتي، اين بازارچه ها بسته است.
7355/9102

سرخط اخبار استان‌ها