فقط موسسات جامع تصويربرداري فعال در بيمارستان مجوز مي گيرند

تهران- ايرنا- مديركل دفتر نظارت و اعتباربخشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: در روزهاي آينده در موسسات مرتبط با بيمارستان ها شاهد چند تغيير خواهيم بود و از اين پس آن دسته از موسسات جامع تصويربرداري مجوز مي گيرند كه در قالب بيمارستان ها فعاليت كنند.

به گزارش خبرنگار سلامت ايرنا از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي، علي رضا عسگري روز دوشنبه در پنجمين كنگره تخصصي و دومين كنگره بين المللي ساخت بيمارستان و مديريت منابع و تجهيزات در سالن همايش هاي رازي دانشگاه علوم پزشكي ايران افزود: مجزا بودن فعاليت اين دسته از موسسات، خدمات القايي را افزايش مي دهد. همچنين سطح دسترسي مردم را كاهش، زمان دسترسي را افزايش و تسلط و تمركز توليت را دچار مشكل مي كند.
وي ادامه داد: اين اقدام به نفع مردم، مجموعه و توليت خواهد بود و در بهبود كيفيت تجهيزات اين مراكز كه قبلا مجوز گرفته و مستقل شده اند نيز اين شرط لحاظ خواهد شد. بر همين اساس از اين به بعد به آن دسته از دي كلينيك ها و مراكز جراحي محدودي مجوز داده خواهد شد كه در قالب بيمارستان ها فعاليت كنند.

*رويكرد جديد فرآيند اعتباربخشي
عسگري همچنين بيان كرد: امروزه فرآيند اعتباربخشي رويكرد جديدي به خود گرفته و به شكل مميزي هاي ساليانه و بازديدهاي ادواري درآمده است؛ رويكردي كه طي آن، ايجاد ظاهرسازي چند روزه براي دريافت گواهي دائمي رنگ باخته و ارزيابي ها شكل مستمر و پويا مي گيرد.
وي افزود: تلاش ما ايجاد ضمانت اجرايي بر اساس وجدان و تعهد كاري است كه در ميثاق موسسات درماني و بيمارستاني كشور وجود دارد و تمام اين سازمان ها بايد به اين نتيجه برسند كه براي بهتر شدن لزوما احتياج به كنترل بيروني نيست، بلكه تعهد به ميثاق خدمت براساس وجدان كاري است.

*خطاهاي 28 گانه درماني
مديركل دفتر نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت گفت: موضوع ديگر كه مرتبط با حوزه كيفي بيمارستان ها است، نظام مراقبتي جديد در زمينه مديريت پيشگيري از بروز خطاهاي پزشكي به نام خطاهاي 28 گانه درماني است كه در حدود يك سال پيش در سطح كشور پياده شده و روز به روز شاهد پويايي آن هستيم. در اين مورد، 28 آيتم از خطاهاي پزشكي شناسايي شدند كه تيم بيمارستاني را به سمت فرآيندهايي سوق مي دهد كه از بروز اين خطاها در مجموعه درماني جلوگيري كند.

* نظام گزارش دهي خطاها در بيمارستان قابل قبول نيست
عسگري درباره نظام گزارش دهي خطاها در بيمارستان نيز اظهار داشت: نظام گزارش دهي خطاها بعد از سال ها كه از عملكرد نظام سلامت مي گذرد به هيچ وجه قابل قبول نيست. نظام مراقبتي جديد در خصوص مديريت پيشگيري از بروز خطاهاي پزشكي به گونه اي تعريف شده كه ترس و واهمه گزارش دهي ها به عنوان گام اول از بين مي رود. زيرا شرط ارتقاي كيفيت، پذيرش اشتباه است‌ و در گام دوم با انجام تحليل ريشه اي خطا، تلاش مي شود از بروز خطا و يا خطاهاي مشابه پيشگيري شود.
وي گفت: اميدواريم با دنبال كردن اين نظام، يك نظام مراقبتي قابل قبول در سطح كشور ايجاد شود كه تكيه به فرد و مديريت خاص نداشته نباشد تا به قله مورد انتظار نزديك شويم و ايمني بيمار و در نتيجه كيفيت تضمين شده اي از خدمات كه در شان مردم است، حاصل شود.
اجتمام*9482*1193
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه