۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۸
کد خبر: 83126647
T T
۰ نفر
بارش هاي پاييزي زمين هاي كشاورزي خوزستان را سيراب تر كرد

اهواز - ايرنا - تداوم بارندگي هاي پاييزي در 2 روز اخير زمين هاي كشاورزي خوزستان را سيراب تر ، كشت هاي ديم را شاداب تر و دامداران كوچ رو را اميدوارتر كرد.

به گزارش ايرنا سامانه جديد بارشي اين بار مناطق شمالي و شمال شرق خوزستان را نشانه گرفت و بيشترين ريزش هاي جوي نصيب مناطق شوش ، دزفول ، مسجدسليمان ، انديمشك ، انديكا ، ايذه و لالي شد هرچند مناطق جنوبي و جنوب شرقي نيز از اين بركات خداوندي بي بهره نماند.
شوش با يك ساعت بارندگي شديد و بي سابقه حدود 78.4ميليمتر دشت كرد و انديمشك و دزفول نيز شاهد بارش سيل آسا بودند به گونه اي كه در عرض كمتر از 2 ساعت بيش از 60نقطه دزفول دچار آبگرفتگي شدند.
در اهواز نيز بارش رگباري كه همراه با رعد و برق بود بار ديگر اين كلانشهر را با معضل آبگرفتگي درگير كرد ولي اين بار با آمادگي بيشتر دستگاه هاي اجرايي به ويژه شهرداري و آبفاي اهواز ، اين آبگرفتگي مشكلات كمتري را موجب شد و بيشتر آبهاي سطحي به رودخانه كارون هدايت شد.
بااين حال امام جمعه موقت اهواز در خطبه هاي ديروز نماز جمعه اين شهر از تكرار مشكل آبگرفتگي انتقاد كرد و از مسئولان خواست با راهكار و تدبير نگذارند بيش از اين مردم به زحمت افتند.
ازسوي ديگر بارندگي هاي شديد برخي راه هاي روستايي انديكا در شمال شرق خوزستان را بست ومشكلاتي براي اهالي به وجود آورد و يك نفر نيز بر اثر سقوط خودرو به پايين جاده جان باخت.
در گتوند نيز به 48خانوار عشايري گرفتار در سيلاب كم سابقه امدادرساني شد و به مزارع كشاورزي اين منطقه آسيب وارد شد.
شدت بارندگي ها و سيلاب ، جاده دزفول - شوشتر را براي ساعاتي در روز پنجشنبه بست و اين مسير را براي تردد رانندگان به شدت لغزنده و خطرناك كرد.
صاعقه نيز به ايستگاه اصلي برق ايذه صدمه زد و اين شهر را در تاريكي فرو برد. برق مناطقي از دزفول و انديمشك نيز بر اثر وزش باد شديد قطع شد.
سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر خوزستان با بسيج امكانات امدادي و خودرويي برخي از افراد گرفتار در جاده ها را نجات داد. بيشترين حجم امداد رساني هلال احمر به مناطق روستايي و عشايري گتوند ، انديكا ، لالي و دزفول بود.
بارندگي هاي 2 روز اخر در شوش خساراتي به مزارع در حال برداشت ذرت نيز وارد كرد ولي محصول چغندر قند اين منطقه را كه حدود سه هزار هكتار مي باشند سيراب كرد.

** كشاورزان و دامداران مسرور از رحمت الهي
بارندگي ها و نزول رحمت الهي هرچند مشكلاتي براي شهروندان و ساكنان روستايي و عشايري ايجاد كرد ولي كشاورزان و دامداران را مسرور و به سالي پربار اميدوارتر از گذشته كرد.
به گفته رييس سازمان جهادكشاورزي خوزستان امسال حدود 520هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي خوزستان زيركشت گندم رفته كه از اين ميزان 150هزار هكتار آن ديم است و به بارندگي ها نيازمند است.
كيخسرو چنگلوايي با بيان اينكه بارندگي هاي موثر پاييزي تاكنون نياز آبي مزارع گندم و كلزا از كانال هاي آبياري را به صفر رسانده است افزود:رطوبت خاك در برخي مناطق شمال خوزستان اشباع شده و تامدت زيادي مي تواند نياز گياه به آب را تامين كند.
به گفته وي در صورت تداوم بارندگي ها در فصل زمستان ، كشاورزي خوزستان يك سال رويايي را تجربه خواهد كرد.
از سوي ديگر نبود نياز كشاورزان به آب كانال هايي كه از سدها تامين مي شوند فرصتي بسيار مناسب براي ذخيره سازي آب در پشت سدها فراهم كرده است.
بنا به اعلام سازمان آب و برق خوزستان ميزان ورودي آب به سدهاي بزرگ خوزستان در پاييز امسال(تا 15آذر) بيش از 2 برابر افزايش يافته ولي هنوز هيچ سد بزرگي در خوزستان به مرحله سرريز نرسيده است.
در سال آبي 97-96 خوزستان با شديدترين و خشن ترين خشكسالي در نيم قرن اخير رو به رو بود و همين پديده طبيعي، ذخيره سازي آب در سدهاي خوزستان در وضعيت بغرنج و بسيار دشواري قرارداده بود كه به لطف الهي و بارندگي پاييزي اين نگراني ها تا حدود زيادي برطرف شده است.
عشاير كوچ رو خوزستان نيز به يمن بارندگي هاي 2 روز اخير مسرور و شادمان شدند و دغدغه آنان كه بيشتر آب براي دام و رويش مراتع بود برطرف شد.
علي رحم كريمي مديركل امور عشايري خوزستان به ايرنا گفت: بارندگي ها هرچند مشكلاتي كه بيشتر طبيعي جلوه مي كند براي عشاير به وجود آورده ولي زندگي عشاير در دشت و بيابان ، آنان را در برابر حوادثي همچون بارندگي ها و سيلاب آبديده كرده است.
وي خسارت به عشاير را در مقايسه با نزول رحمت الهي بسيار ناچيز بيان كرد و افزود: هم اكنون مهمترين نياز عشاير آب و علوفه است كه درحال تامين است و دغدغه خاصي دراين باره وجود ندارد.

** خبري از گردو غبار نيست
بارندگي هاي پاييزي و نزول رحمت و بركات الهي كانون هاي اصلي گرد و غبار در جنوب شرق اهواز ، غرب و شمال غرب خوزستان را مرطوب كرد و امكان برخاستن گرد و غبار را به صفر رساند.
نياز آبي مناطق نهال كاري شده در كانون هاي گردو غبار جنوب شرق اهواز در وسعت 30هزار هكتار با بارندگي هاي پاييزي تامين شده و حجم آبي تالاب هاي محلي اطراف اين گردو غبار با ورود سيلاب هاي پاييزي ، به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش يافت.
تالاب تشنه هورالعظيم در غرب خوزستان و شادگان در جنوب خوزستان با بارندگي هاي مداوم پاييزي جان و حيات تازه اي گرفته اند و حجم زيادي از سيلاب رودخانه هاي كرخه و جراحي به سمت اين 2 تالاب مهم هدايت شدند.
با اين وجود هنوز تا احياي كامل اين 2 تالاب كه به نقش مهمي در تعادل چرخه حيات و تعديل هواي خوزستان دارند فاصله زيادي وجود دارد.

** پرآب شدن رودخانه هاي اصلي خوزستان
رودخانه هاي كارون ، كرخه ، جراحي ، زهره ، مارون ، دز و بالارود انديمشك كه در سال هاي اخير به شدت كم رمق شده و نفس آنان به شماره افتاده بود با بارندگي هاي 2 روز اخير حيات دوباره اي را تجربه كردند.
تقريبا همه اين رودخانه ها بر اثر شدت بارش ها گل آلود شده و در هنديجان و ماهشهر طغيان 2 رودخانه زهره و جراحي برخي از زمين هاي كشاورزي را زير آب برد.

** مردم خوزستان شادمان از نزول رحمت الهي
بارندگي هاي 2 روز اخير در خوزستان ، مردم را شادمان ، بانشاط ، سرزنده و بارقه اميدي در دل مردم ايجاد كرد.
پاكيزگي هوا و دماي دلچسب اين روزهاي اهواز ، بسياري از اهالي اين كلانشهر را در 2 سوي ساحل كارون تا پاسي از شب به تفريح ، پياده روي و شب گذراني كشانده و پل پياده رو 'طبيعت' اين شهر كه 2 سوي ساحل غربي و شرق كارون را به هم پيوند مي زند شاهد حضور شهروندان و زوج هاي جواني است كه عكس سلفي مي گيرند تا اين لحظات دلچسب را به خاطره ها پيوند بزنند.
به گزارش ايرنا بارش هاي روز پنجشنبه تا صبح جمعه در آغاجاري 28.6 ، اميديه 2، اهواز 7.6، ايذه 23، بستان 8.4، ماهشهر يك، بهبهان 22 ، حسينيه 23.7، دهدز 16.6، رامهرمز 28، شوش 78.4، شوشتر 7.1، دزفول 60.1، گتوند 29.8، لالي 58.8 مسجد سليمان 21و هنديجان ١.٩ميليمتر ثبت شده است.
6065/ 6037
6065

سرخط اخبار استان‌ها