۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 83126313
T T
۰ نفر

6 استان ركورددار دیابت در كشور

۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 83126313
6 استان ركورددار دیابت در كشور

تهران- ایرنا- رئیس مركز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: براساس تحقیقات انجام شده استان های یزد، سمنان، خوزستان، گلستان، البرز و مازندران بالاترین شیوع دیابت در كشور را دارند.

دكتر فرشاد فرزادفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: تحقیقات نشان می دهد كه استان ‌های یزد با 16.2 درصد، سمنان با 14.1 درصد، خوزستان با 14 درصد، گلستان با 13.6 درصد، البرز با 13.2 درصد و مازندران با 13 درصد بالاترین شیوع دیابت در كشور را دارند.
وی اظهار داشت: پیرتر شدن جمعیت این مناطق و افزایش چاقی، 2 عامل مهم شیوع بالای دیابت در این استان‌های كشور است.
فرزادفر با اشاره به اینكه افزایش سن احتمال ابتلا به دیابت را بیشتر می‌كند، بیان داشت: دیابت ارتباط نزدیكی با چاقی دارد و باتوجه به اینكه افراد چاق در این مناطق بیشتر هستند، شاهد افزایش بیشتر دیابت در این استان‌ها هستیم.
وی اظهار داشت: این تحقیقات نشان داده كه حدود 11 درصد ایرانی‌های بالاتر از 25 سال یعنی حدود 5 میلیون و 300 هزار نفر دیابت دارند اما در این استان‌ها ( به جز یزد) شیوع دیابت بین 13 تا حدود 14 درصد است.
فرزادفر با اشاره به اینكه زنان بیشتر با این عامل خطر مواجه هستند، افزود: دیابت در افراد ساكن در مناطق شهری 1.5 برابر افراد ساكن در مناطق روستایی مشاهده می‌شود.

** 23 استان به كاهش 30 درصد مرگ زودرس براثر دیایت دست نمی‌یابند
وی با اشاره به اینكه سازمان ملل متحد از كشورها خواسته است تا سال 2030 میلادی مرگ زودهنگام (مرگ‌های بین 30 تا 70 سال) را براثر 4 بیماری از جمله دیابت 30 درصد كاهش دهند، گفت: تحقیقات نشان می‌دهند كه با ادامه وضعیت فعلی 23 استان كشور به این هدف مهم دست نخواهند یافت.
فرزادفر ادامه داد كه افزایش چاقی، رژیم غذایی ناسالم، كم تحركی و نبود فعالیت فیزیكی بدلیل شرایط شهرنشینی و استفاده بیش از حد از خودرو، مهم ترین علل عدم دست یابی این استان ها به این هدف است.
رئیس مركز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: كمتر از 8 استان وضعیت نسبتا خوبی در زمینه كنترل و درمان دیابت دارند و با ادامه این روند به هدف كاهش 30 درصدی مرگ زودرس براثر علت دیابت دست خواهند یافت.
وی گفت: در حال حاضر 82 درصد مرگ و میرهای ایرانی‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است و به همین دلیل سند ملی بیماری‌های غیرواگیر تدوین شده تا به واسطه اقدامات موثر در پیشگیری و كنترل بیماری های غیرواگیر در حیطه وزارت بهداشت و سایر نهادها و وزارتخانه های مرتبط شاهد كاهش این مرگ‌ها در كشور باشیم.
وی ادامه داد كه همه كشورها براساس خواست سازمان ملل متحد، متعهد به كاهش مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر هستند كه برای رسیدن به این هدف مهم باید پیشگیری و كنترل جدی‌تری بر بیماری‌های غیرواگیر انجام گیرد.
علمی ** 1201 **1440

سرخط اخبار جامعه