۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 83123326
T T
۰ نفر

نقد كتاب

وقتی خورشید از لندن طلوع می‌كند...

۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 83123326
وقتی خورشید از لندن طلوع می‌كند...

تهران- ایرنا- سیدعلی میرفتاح در تازه‌ترین اثر خود «شمسیه لندنیه» جدیت را با زبان طنز به بازی می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «حاج سیاح محلاتی» شخصیتی است كه از شماره‌های نخستین مجله كرگدن در رسانه‌های ایرانی پیدا شد! این مرد عجیب با آن یادداشت‌های عجیب‌تر از خودش و كاغذهای بی‌نام و نشانی كه برای نویسنده رسیده بود، به مجموعه‌ای تبدیل شده كه مخاطب آن روزها بتواند همه داستان را یك جا در كتابخانه خود داشته باشد.
كتاب شمسیه لندنیه، با وجود این كه در ظاهر مجموعه‌ای از داستان‌های هفتگی منتشر شده در مجله كرگدن است كه پیش‌تر مخاطبان آن را خوانده‌اند در چهره جدیدش انسجام یك رمان تازه را دارد و اثری دیده نشده به نظر می‌رسد.
نویسنده كتاب با شناخت عمیقی كه از لحن و بیان ادبیات سنگین و پرطمطراق دوره قاجار دارد، یادداشت‌های روزانه حاج سیاح محلاتی را نوشته و واژه‌ها را به گونه‌ای كنار هم چیده است كه می‌تواند خواننده ناآشنا را در تازگی یا قدیمی بودن متن، به اشتباه بیندازد. واژگان عربی و استفاده از فعل‌های مرسوم در مكاتبات و نویسندگی آن دوره از تاریخ ادبیات ایران، چنان به جای خود نشسته است كه مخاطب را به دنبال پاسخ این سوال می‌كشاند كه آیا واقعا در آن روزگار این چنین می‌نوشتند؟! به همین ترتیب كه شمسیه لندنیه از كتابی طنز، به مجموعه‌ای برای دانستن تبدیل می‌شود.
حضور به موقع شخصیت‌ها در داستان و حفظ خط سیر داستانی «آرتور كانن دویل» نویسنده شرلوك هلمز، در یك داستان طنز، می‌تواند ویژگی دیگر این اثر به شمار بیاید.
شاید به نظر برسد كه این همه دقت و ریزبینی برای نوشتن این كتاب لازم نبوده اما ظرافت در نوشتن، مهم‌ترین ویژگی قلم نویسنده است؛ قلمی كه بی‌بهانه نمی‌چرخد و از الف آغاز تا نقطه پایان خط سیرش ترسیم شده است.
در حجم كم كتاب نسبت به اتفاقات پیوسته داستانی كه روی می‌دهد، در میان این همه رفت و آمد و شخصیت‌های بسیار، آشفتگی كلام و بیان دیده نمی‌شود و هر شخصیت در جای خویش و در فضای خود حضوری كافی دارد، این ایجاز در شخصیت‌پردازی، از شمسیه لندنیه نشانه‌ای می‌سازد كه هر چه كامل‌تر شدن توان و قدرت قلم نویسنده كهنه‌كارش را بازگو می‌كند.
یكی از ویژگی‌های مهم این كتاب، عنوان بخش‌هاست كه در عین طنزآلود بودن، هوشیارانه انتخاب شده‌اند؛عنوان‌بندی یك اثر، شبیه دعوت‌نامه‌ایست كه خواننده را برای خواندن ادامه كتاب تشویق می‌كند و در این كتاب، عنوان‌ها تیترگونه‌هایی هستند كه می ‌توانند مخاطب را پا به پای نویسنده تا پایان دویست و چند صفحه كتاب با خود ببرند.
شمسیه لندنیه می‌تواند یكی از نقیضه‌های شرلوك هولمز باشد كه این همه معما و شخصیت جدی را به بازی می‌گیرد و با آن‌ها شوخی می‌كند!
سیدعلی میرفتاح نامش با طنزنویسی گره خورده، «قلندران پیژامه‌پوش» و «گیت دخانی» هم كتاب های طنزی هستند كه مخاطبان خاص خود را در اندك زمانی پس از انتشار به دست آوردند، «یك غول یك جن یك پری» تنها اثر میرفتاح است كه طنز نیست و مجموعه‌ای از داستان‌ كوتاه‌های اجتماعی است.
كتاب شمسیه لندنیه، مواجهه حاج سیدسیاح محلاتی با شرلوك هلمز انگلیسی، اثر سیدعلی میرفتاح، در 262 صفحه توسط نشر پیدایش، در دسترس مخاطبان قرار دارد.
فراهنگ**9211** 9053
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ