۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۸:۳۱
کد خبر: 83121858
T T
۰ نفر
نور خوزستان: ضرورت حل ريشه اي مشكلات واحدهاي توليدي

اهواز - ايرنا- روزنامه نور خوزستان مطلبي با عنوان 'ضرورت حل ريشه اي مشكلات واحدهاي توليدي' به قلم طاهر موسوي زاده منتشر كرده است.

پس از اعتراض طولاني مدت كارگران كاراخانۀ نيشكر هفت تپه به و پيگيري هاي مسئولين و مقامات محلي، اينك استاندار خوزستان از بازگشت كارگران به كارخانه و راه اندازي خط توليد شكر از نيشكر در اين كارخانه و تعيين مديري جديد براي اين واحد توليدي كه مورد تاييد كارگران است و سابقه خوبي در مديريت نيشكر داشته خبر مي دهد.

اينكه كارگران نيشكر هفت تپه توانستند صداي خود را به گوش مسئولان رسانده و به بخشي از مطالبات خود دست يافته و كارخانۀ خود را دوباره فعّال كنند جاي بسي خوشحالي است، بخصوص اينكه اين كارگران زحمت كش، با هوشياري تمام توانستند از انحراف اهداف صنفي و ورود عناصر ناباب و اخلالگر به جمع خود جلوگيري كنند، امّا اين ساده لوحي است اگر گمان شود كه معضلات كارخانۀ سابقاً دولتي و خصوصي سازي شدۀ هفت تپه كه ريشه در سرشت دولتي و نحوۀ واگذاري آن به بخش خصوصي دارد با اين اقدامات مسكّن گونه رفع خواهد شد و چند صباح ديگر مشكلات آن سر باز نخواهد كرد.

توجّه به اين واقعيت از آنجا اهميت مي يابد كه مشابه اين كارخانه كه سابقاً تحت ادارۀ مديريت دولتي بوده و به اشكال گوناگون و غالباً غيراصولي و بدون نظارتهاي بعدي به بخش خصوصي واگذار شده فراوانند و اگر دولت بخواهد مشكلات اين كارخانجات را به شكل مداخلۀ مستقيم حل كند بسياري از وظايفش زمين خواهد ماند.

گروه ملي صنعتي فولاد ايران نيز يكي ازمجموعه هاي توليدي استان است كه استاندار از حل مشكلات آن به همين شيوه ابراز اميدواري كرده است. اين مجموعهِ صنعتي كه نخستين كارخانهِ نورد كشور به حساب مي آيد و در در صورتيكه با ظرفيت اسمي فعّال شود، چهارمين توليد كنندهِ فولاد، اولين توليد كنندهِ ميله گرد كشور و تنها توليد كنندهِ لوله هاي بدون درز در خاورميانه است در سال 1346 به بهره برداري رسيد و توانست در ايجاد اشتغال و بويژه جذب بيكاران بومي مؤثّر واقع شود.

پس از پيروزي انقلاب به دليل فرار مالك و بلاتكليفي كارخانه و كاركنان، اداره آن به دولت واگذار شد، امّا با واگذاري آن به يكي از مفسدان اقتصادي، اين مجموعهِ فعّال و مفيد و سودآور دچار اختلال شد بطوريكه سالها پس از اعدام اين مفسد هنوز هم آثار سوء حضور وي گريبان اين گروه صنعتي را رها نكرده است و مدتها است كه كاركنان اين واحد توليدي نيز براي دريافت مطالباتشان زبان به اعتراض گشوده اند.

ضمن اينكه بايد به مسئولين براي پيگيري دلسوزانهِ مطالبات اين كارگران و تأمين حقوق آنان خداقوّت گفت، ليكن از آنجا كه از يك طرف اين راه حلهاي مقطعي نمي تواند پردوام بوده و اطمينان خاطري هميشگي براي كارگران بوجود آورد و از طرف ديگر مشابه اين كارخانجات در كشور فراوانند لذا حل ريشه اي مشكلات اين كارخانجات بايد در دستور كار قرار گيرد ليكن به گونه اي كه حتي الامكان دولت و مقامات و بودجه عمومي با درگير شدن در حل مشكلات اين واحد ها، از وظايف اصلي خود باز نمانند.

9887/6002

سرخط اخبار استان‌ها