۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۹
کد خبر: 83121668
T T
۰ نفر
آمریكا موقعیت جهانی و رهبری غرب را از دست داده است

همدان- ایرنا- كارشناس عالی امور استراتژیك گفت: آمریكا امروز موقعیت جهانی و رهبری جهانی غرب را از دست داده و اقتصاد آن به شدت افت كرده است.

به گزارش ایرنا، محمدحسن قدیری ابیانه روز دوشنبه در جمع دانشجویان مراكز علمی شهرستان ملایر با موضوع «اُفول آمریكا» در دانشكده علوم قرآنی این شهر افزود: اگر آمریكا می دانست در جنگ نظامی با ایران موفق می شود، به طور حتم با ما وارد جنگ نظامی می شد.
وی با بیان اینكه نقاط قوت و ضعف، امكانات و نیازهای خود و دشمن و آینده این رویایی را باید بشناسیم اظهار داشت: از زمان قرار گرفتن «دونالد ترامپ» در راس دولت آمریكا، شكافی كه در این كشور ایجاد شد، نسبت به گذشته بی سابقه است.
سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در مكزیك و استرالیا به وضعیت اقتصادی آمریكا اشاره و بیان كرد: كل بدهی های آمریكا 71 هزار میلیارد دلار و بدهی دولت فدرال آمریكا 21 هزار میلیارد دلار، یعنی بیش از 430 سال درآمد نفتی ایران است.
قدیری ابیانه ادامه داد: طبق ارزیابی های كارشناسان آمریكایی سالانه 2 هزار میلیارد دلار به بدهی های این كشور اضافه می شود كه برابر با 40 سال درآمد نفتی ایران است.
وی سرانه بدهی آمریكا را 217 هزار دلار عنوان كرد و گفت: هر اندازه دلار در دنیا چاپ شود، باید جزو بدهی های آمریكا محسوب شود.
قدیری ابیانه خاطرنشان كرد: به گفته ترامپ، آمریكا هفت هزار میلیارد دلار به اندازه 150 سال درآمد نفتی ایران در عراق و افغانستان هزینه كرد، اما از این تجاوز سودی نصیب آنها نشد.
وی با بیان اینكه محبوبیت ایران چندین برابر آمریكا در عراق شده است ادامه داد: زمانی دلار آمریكا تنها واحد تجارت جهانی بود، اما با شكل گیری اتحادیه اروپا و انتشار یورو، دلار آمریكا از انحصار كامل درآمد.
عضو انجمن علمی علوم راهبری به تحریم مالی 14 كشور جهان از سوی آمریكا اشاره كرد و گفت: اینها كشورهایی هستند كه به تحریم ایران پیوسته اند و حدود 40 درصد از تجارت جهان را دارند.
قدیری ابیانه اظهار داشت: این كشورها در صدد هستند تجارت خود را با پول داخلی و بدون استفاده از دلار انجام دهند و این برای آمریكا بسیار خطرناك است.
وی خاطرنشان كرد: خروج دلار آمریكا از تجارت جهانی بسیار خطرناك تر از انفجار چند بمب اتم در این كشور است و این امر نشان می دهد كه قدرت آمریكا رو به اُفول است و قدرت نرم خود را از دست داده است.
قدیری ابیانه افزود: امروز جهان از تك قطبی به سمت چند قطبی پیش می رود و كشورهایی همچون چین، هند، ژاپن و روسیه اقتصادهای خود را بازیابی می كنند و این برای آمریكا خطرناك است.

**حركت جهان اسلام به سمت شكل گیری تمدن بزرگ اسلامی
این كارشناس عالی امور استراتژیك گفت: مجموعه كشورهای اسلامی با وجود منابع نفت و گاز، نقاط استراتژیك، وسعت و جمعیت اگر متحد شوند، به ابرقدرتی تبدیل می شوند كه هیچ قدرتی توان مقابله با آنها را ندارد.
قدیری ابیانه ادامه داد: به واسطه همین قدرت و موقعیت ویژه كشورهای اسلامی، دشمنان به ویژه آمریكا همواره به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان هستند و با ایجاد گروه های تكفیری همچون داعش به این تفرقه ها دامن می زنند.
وی بیان كرد: به اذعان دوست و دشمن، ایران محور این تمدن رو به شكل گیری است و ملت های مسلمان منطقه بیدارتر از قبل شده اند.
قدیری ابیانه با بیان اینكه آمریكا برای از دست ندادن تك ابرقدرتی خود دست به هر جنایتی می زند گفت: آنها به دنبال تسلط بر نفت ایران و خاورمیانه هستند و می خواهند جلوی شكل گیری قطب های جدید جهانی را بگیرند.
سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در مكزیك و استرالیا خاطرنشان كرد: آمریكا چون توان مقابله نظامی با ایران را ندارد، از طریق جنگ اقتصادی و ایجاد فتنه و نارضایتی در بین مردم و اعمال تحریم می خواهد از درون به نظام ما ضربه بزند.
قدیری ابیانه تاكید كرد: این در حالیست كه آمریكا در تمام این سیاست ها شكست خورده است و به كوری چشم دشمنان امسال چهل سالگی انقلاب اسلامی را جشن می گیریم و برای 50 سال آینده كشور نیز برنامه ریزی كرده ایم.
وی با تاكید بر اینكه هدف آمریكا تجزیه ایران است، توافق با آمریكا را غیرممكن دانست و افزود: در شرایط كنونی باید هدف دشمن را بشناسیم و راهی جز مقاومت نداریم.
قدیری ابیانه، پیشرفت ایران را طی 40 سال گذشته و در اوج تحریم های ظالمانه دشمن بسیار خوب و در حال رشد دانست و گفت: ایران امروز به یك قدرت بزرگ موشكی در جهان تبدیل شده است و هر اتفاقی در دنیا رخ داده، به نفع ایران بوده است.
وی خاطرنشان كرد: پیچ تاریخی كه رهبر معظم انقلاب مطرح كردند، از نظر من زمان آغاز اُفول آمریكا، تحلیل رفتن جهان تك قطبی و شكل گیری جهان چند قطبی است.
كارشناس عالی امور استراتژیك اظهار داشت: این دوران پر از تهدید و فرصت است كه باید از آنها استفاده كرده و تمامی تهدیدها را به فرصت تبدیل كنیم و لازمه آن حركت متحد مردم و مسئولان پشت سر رهبر معظم انقلاب است.
قدیری ابیانه با اشاره به مشكلات اقتصادی كشور ادامه داد: چنانچه مردم یك ارزیابی دقیقی از وضعیت دشمنان و همچنین وضعیت داخل كشور داشته باشند، می توانیم مشكلات كنونی را با موفقیت پشت سر بگذاریم.
7528/2087

سرخط اخبار استان‌ها