بيان ميراث كشور با زبان جهاني، ملاك ارزيابي آثار نقاشي است

تهران- ايرنا- دبير رشته نقاشي يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر گفت: آثاري در اين دوره از جشنواره هنرهاي تجسمي فجر انتخاب مي‌شوند كه به ميراث غني كشورمان توجه و آن را با زباني جهاني مطرح كنند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، احمد وكيلي دبير بخش نقاشي يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر با اشاره به تفكيك شاخه‌هاي ده‌گانه هنرهاي تجسمي در اين دوره از جشنواره، گفت: بعد از انتخاب آثار از روي تصاوير از نقاشان مي‌خواهيم با حضور در اين محل به دفاع از اثر خود بپردازند. به نظر من رويه قبلي كه در چند سال گذشته در جشنواره تجسمي وجود داشت و رشته‌هاي هنرهاي تجسمي در كنار يكديگر داوري مي‌شدند، باعث خلط مبحث مي‌شد.
وي ادامه داد: شرايط اجتماعي ما در حوزه هنر چندان تدوين شده نيست كه نقاشي بتواند در كنار هنرهاي جديد قرار بگيرند و يا خوشنويسي و عكاسي در كنار يكديگر داوري شوند. بنابراين جدا شدن اين شاخه‌ها تصميم بسيار درستي است كه باعث مي‌شود ارزيابي‌ها بهتر انجام شود. از سوي ديگر ارزش‌گذاري هر رشته هنري به صورت جداگانه باعث مي‌شود جوانان گمان نكنند آخرين دستاوردها در هنر جهان، مربوط به هنر جديد است و بايد حتما هنر جديد را دنبال كنند. با داوري رشته‌هاي مختلف آن‌ها متوجه مي‌شوند كه نقاشي و ساير رشته‌ها نيز زنده هستند، بازار دارند و هنرمند مي‌تواند آنها را دنبال كند.
اين نقاش پيشكسوت اضافه كرد: حضور گالري‌ها در جشنواره امسال نيز بسيار مغتنم است چون در جامعه ما همه هنرمندان به گالري مراجعه مي‌كنند و گالري‌دار با توجه به سليقه مخاطبان خود، آثار هنرمندان را براي نمايش انتخاب مي‌كند. هنرمندان شهرستاني كه به جشنواره فجر مي‌آيند اين بار توسط گالري‌ها ديده و شناخته مي شوند، بنابراين حضور گالري‌ها باعث ايجاد ارتباط ميان هنرمندان شهرستاني با خريداران مي شود.
وكيلي گفت: نكته مهم ديگر در مورد گالري ها توجه به اقتصاد هنر است. اينكه آثار هنري در جشنواره تجسمي فجر به معرض فروش گذاشته مي‌شوند، باعث مي‌شود كه تصور جامعه درباره جدايي هنر و اقتصاد اصلاح شود.
وي با اشاره به سياست‌گذاري‌هاي جشنواره يازدهم گفت: به نظر من تيم ابراهيم حقيقي به عنوان دبير جشنواره، بسيار جدي و همه آنها افرادي نوگرا هستند كه نگاهشان به جشنواره يك نگاه دولتي نيست. بايد در جشنواره تجسمي فجر از ابتدا چنين اتفاقي رخ مي‌داد تا مي‌توانست مانند جشنواره اي چون جشنواره فيلم موفق و تاثيرگذار باشد. به نظر من جشنواره تجسمي در دوره‌هاي گذشته مسير غلطي را طي كرده است و اگر با تغيير سياست‌ها در اين دوره، جشنواره بتواند تا حدود 30 درصد هم موفق عمل كند، اتفاق بسيار بزرگي در اين زمينه رخ داده است.
وكيلي بيان كرد: جشنواره تجسمي فجر براي اينكه موفق شود و در ميان هنرمندان جايگاه خود را پيدا كند در وهله اول بايد از حالت دولتي خارج شود. البته به دليل اينكه باني اين جشنواره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است نمي‌توان آن را به طور كامل از بدنه دولت جدا كرد اما مانند جشنواره فيلم فجر مي‌توان امور آن را به بزرگان هنر سپرد.
وكيلي افزود: بنابراين اولين اقدام اعتمادسازي است تا هنرمندان متوجه شوند اين جشنواره كم‌كم از شرايط دولتي خارج مي‌شود.
دبير رشته نقاشي جشنواره هنرهاي تجسمي فجر گفت: نكته ديگر اين است كه جشنواره بايد بازده مالي براي هنرمندان جوان و پيشكسوت داشته باشد. در جشنواره واسطه‌گري و روابط نقشي ندارد و بالابودن كيفيت آثار حاضر در جشنواره باعث مي‌شود آن اثر فروش برود.
وي درباره بخش استاني جشنواره تجسمي فجر نيز گفت: به نظر من گسترش جشنواره تجسمي فجر به استان‌ها گامي بسيار مثبت و به حق است. نبايد همه توجه‌ها به تهران باشد و اينكه در اولين قدم تصميم گرفته شده است تصاويري از آثار هنري مطرح را در شهرستان‌ها نمايش دهند، باعث مي‌شود مخاطبان شهرستاني بتوانند با اين آثار آشنا شوند.
وي گفت: در حوزه‌اي مانند سينما مي‌بينيم كه مردم به شكل‌هاي مختلف به فيلم‌ها دسترسي دارند و مي‌توانند درباره آنها داوري داشته باشند اما در حوزه تجسمي اين‌گونه نيست و مردم شهرستان به آثار دسترسي ندارند. بايد ارتباط ميان تهران و شهرستان‌ها بيشتر شود تا هنرهاي تجسمي در شهرستان‌ها توسعه پيدا كند. براي اين كار خوب است كه آثار منتخب جشنواره در شهرستان‌ها نمايش داده شده و در جريان نشست‌هايي، تجزيه و تحليل داوران درباره آن آثار مطرح شود.
دبير رشته نقاشي يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر درباره معيارهاي انتخاب آثار و داوري آثار نقاشي در جشنواره نيز گفت: بر اساس شعار معروف «بومي فكر كن، جهاني عمل كن» اين گرايش در داوري آثار وجود خواهد داشت و آثاري انتخاب مي‌شوند كه به ميراث غني كشورمان توجه كرده اند و آن را با زباني جهاني مطرح كرده‌اند.
وي افزود: اين شعار، كليد واژه بسيار خوبي است و به ما مي‌رساند كه بايد در آثار هنري به هويت توجه شود. حال تشخيص اين كه درك اشخاص از هويت چگونه است و تا چه حد عمق دارد يا اينكه جنبه توريستي در نگاه آنها وجود دارد، بر عهده داوران است.
وي در پايان يادآور شد: براي داوري آثار در وهله اول بر اساس تصاوير ارسالي آثار خوب جدا مي‌شوند و بعد از آن اصل آثار به دبيرخانه تحويل داده مي‌شود و از نقاشان مي‌خواهيم با حضور در دبيرخانه به دفاع از اثر خود بپردازند. به نظر من جشنواره امسال در مراحل اوليه بسيار موفق حركت كرده است. اگر در مراحل اجرايي كاستي وجود نداشته باشد حتما به رخدادي تاثيرگذار در سال‌هاي آينده تبديل مي‌شود.
فراهنگ**9031** 9053
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ