۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۹
کد خبر: 83104905
T T
۰ نفر

ردپاي گوارديولا در افت محسوس تيم ملي آلمان

۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۹
کد خبر: 83104905
ردپاي گوارديولا در افت محسوس تيم ملي آلمان

تهران- ايرنا- قهرمان 4 دوره جام جهاني با روزهاي اوج خود فاصله زيادي دارد و سال 2018 را با يك كابوس بزرگ ديگر به پايان خواهد رساند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، تيم ملي آلمان با همه افتخارات و با همه ستاره‌هاي بزرگ خود روزهاي خوبي را تجربه نمي‌كند. براي تيمي كه 4 سال پيش چهارمين قهرماني خود در جام جهاني فوتبال را كسب كرد، سال 2018 سالي تلخ بود كه با ناكامي غيرمنتظره‌اش در اين هفته تلخ‌تر هم شد؛ ناكامي در مسير صعود به مرحله نيمه نهايي ليگ ملت‌هاي اروپا و بدتر از آن سقوط از دسته اول رقابت‌ها به دسته دوم در گروهي با حضور تيم‌هاي ملي فرانسه و هلند.
به اين ترتيب سالي كه براي شاگردان «يواخيم لو» با حذف ناباورانه از مرحله گروهي جام جهاني 2018 به خاطر قبول شكست برابر تيم‌هايي همچون مكزيك و كره جنوبي آغاز شد، با يك كابوس ديگر به پايان رسيد و سايت «گل» انگليس تحليلي درباره دلايل اين ناكامي انجام داده است.
در نگاه اول شايد تغيير نسل ملي‌پوشان و كم تجربگي بازيكن جديد دعوت شده، دلايل اصلي افت تيم ملي آلمان به نظر برسند اما قطعاً اينها تنها دلايل وقوع اين اتفاق نيستند. «هانس پيتر بريگل» مدافع سابق تيم ملي آلمان چندي پيش گفت كه در پشت پرده ناكامي‌هاي اخير تيم ملي كشورش كه از يورو 2016 شروع شده، رد پاي پپ گوارديولا سرمربي حال حاضر تيم فوتبال منچسترسيتي را مي‌بيند و اينكه اين مرد اسپانيايي روي تيم ملي آلمان تأثيري منفي گذاشته است.
گوارديولا در فاصله سال‌هاي 2013 تا 2016 سرمربي بايرن مونيخ بود و در آن مدت فلسفه فوتبالي‌اش كه مبتني بر بازي مالكانه و پاسكاري بود را به اين تيم تحميل كرد. گوارديولا به باواريايي‌ها براي كسب سه قهرماني پياپي در بوندس‌ليگا و دو قهرماني در جام حذفي آلمان كمك كرد و با اين تيم فاتح سوپرجام اروپا و جام جهاني باشگاه‌ها نيز شد.
با وجود موفقيت‌هايي كه او در آلمان كسب كرد، بريگل معتقد است كه فلسفه گوارديولا باعث تغيير ذهنيت و رويكرد فوتبال آلمان شده است چرا كه الان بسياري از تيم‌هاي باشگاهي اين كشور بر اين باورند كه براي بردن بازي‌ها بايد تملك توپ داشته باشند.
او چندي پيش به نشريه «رپوبليكا» ايتاليا گفت: «يك اصل ساده از ياد ما رفته است؛ اينكه در فوتبال نتيجه مهمتر از كنترل بازي است. از زماني كه گوارديولا وارد بايرن مونيخ شد، يك چيز عوض شد. به ما القا شد كه براي بردن بازي بايد 75 درصد تملك توپ داشت اما كنترل توپ به تنهايي براي گرفتن نتيجه كافي نيست، حداقل هميشه اينطور نيست. تاريخ معاصر و همچنين اتفاقي كه در مسير قهرماني فرانسه در جام جهاني 2018 رخ داد، به ما نشان داد كه شما مي‌توانيد با دادن توپ به حريف و داشتن كمتر از 50 درصد تملك توپ هم قهرمان شويد.»
چه به خاطر گوارديولا بوده باشد چه نبوده باشد، تيم ملي آلمان با هدايت يواخيم لو بدون شك در حال حاضر تملك توپ را در اولويت برنامه بازي‌هايش قرار داده است. آلمان در تمام بازي‌هاي رسمي‌اش در سال 2018 بيشتر از حريفان خود تملك توپ داشته است و حتي در بازي‌اش مقابل كره جنوبي در جام جهاني كه آن را باخت،‌ 74 درصد تملك توپ داشت.
اين تاكتيك اما در چندين ماه اخير موفقيت چنداني براي ژرمن‌ها به همراه نياورده و گواه آن هم ناكامي اين تيم براي بردن هيچ يك از سه بازي‌ نخستش در ليگ ملت‌هاي اروپا بوده است. حذف از مرحله گروهي جام جهاني 2018 در گروهي كه صعود از آن براي آلماني‌ها كم دردسر به نظر مي‌رسيد (مكزيك، سوئد و كره جنوبي)، مهمترين ناكامي اين تيم در سال جاري بود و سقوط به دسته دوم ليگ ملت‌ها در ادامه همين ناكامي‌ها. آلمان اگرچه در بازي دوستانه خود مقابل روسيه در هفته گذشته 3 بر صفر پيروز شد اما حتي اين پيروزي هم نتوانست اين واقعيت را كه يك جاي كار تيم تحت هدايت يواخيم لو مشكل دارد را پنهان كند.
آلمان با تيمي كه اكنون نقش‌آفرينان اصلي‌اش بازيكناني مانند لروي سانه، ‌نيكلاس سوله و سرج گنابري هستند، امشب با يك بازي تشريفاتي مقابل هلند به كارش در ليگ ملت‌هاي اروپا پايان مي‌دهد. نتيجه اين بازي ديگر نمي‌تواند سرنوشت آنها را تغيير دهد اما شايد اين بازي فرصت خوبي براي يواخيم لو باشد تا برنامه‌‌هاي تاكتيكي جديدي براي مأموريت‌هاي بعدي ژرمن‌ها در ميادين سخت‌تر سال‌هاي آتي پيدا كند.
ورزشي **9118**2024

سرخط اخبار ورزش