۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۵۷
کد خبر: 83085736
T T
۰ نفر
پايتخت وحدت ايران 67 هزار زائر پاكستاني را بدرقه كربلا كرد

زاهدان - ايرنا- مردم سيستان و بلوچستان پايتخت وحدت شيعه و سني كه چند سالي است توفيق خدمتگزاري به زوار پاكستاني اربعين حسيني(ع) را دارند امسال در ميزباني از اين زوار سنگ تمام گذاشتند به طوري كه 67 هزار و 911 زائر اين كشور را پس از پذيرايي راهي كربلاي معلي كردند.

به گزارش ايرنا حضرت اباعبدالله الحسين(ع) چند سالي است كه توفيق خدمتگزاري به زوار پاكستاني اربعين حسيني(ع) را نصيب مردم سيستان وبلوچستان كرده و شيعه و سني در مقام والاي حُب آل رسول(ص) و در عرصه وجاهت آفريني براي نظام جمهوري اسلامي سنگ تمام گذاشته و نشان «ما خادم حسينيم» را بر سينه هاي خود نصب كرده‌اند.
مردم خونگرم و ميهمان نواز سرزمين كهن سيستان و بلوچستان به عنوان تنها دروازه زميني دسترسي زائران پاكستاني به كربلاي معلي استقبال و ميزباني از اين زائران را افتخار خود مي دانند به طوري كه قشرهاي مختلف مردم اعم از پير و جوان، شيعه و سني، دارا و ندار همه و همه افتخار خدمت به زائران اربعين حسيني كشور دوست و همسايه پاكستان را براي خود ثبت مي كنند.
**ساماندهي هزار و 500 خادم براي خدمات رساني به زائران پاكستاني درسيستان وبلوچستان
دبير ستاد مردمي اربعين سيستان و بلوچستان گفت: امسال هزار و 500 خادم از مردم اين استان براي ارائه خدمات مطلوب به زائران پاكستاني اربعين حسيني ساماندهي شدند.
رضا بختياري اظهار داشت: از 15 شهريور همزمان با محرم تا اربعين 67 هزار و 911 زائر پاكستاني با 741 دستگاه اتوبوس پس از ورود به اين استان و توقف و استراحت كوتاه يك شبه راهي كربلا معلي شدند.
وي افزود: ورود زائران پاكستاني نسبت به مدت مشابه سال قبل 49 درصد رشد داشت.
دبير ستاد مردمي اربعين سيستان و بلوچستان با اشاره به ارادت خاص مردم شيعه و سني اين استان به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) گفت: مردم اين منطقه بسيار خرسندند كه حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) افتخار خدمتگزاري به زائران شان را نصيب آنان كرده است.
بختياري افزود: در اين سالها در جنوب شرق كشور خادمان و زائران در عرصه حضور و عبور صحنه هايي آفريده اند كه به قول وزير كشور پاكستان در بازديد از مرز ميرجاوه، زبان از وصفش قاصر است.
وي ادامه داد: چه بسيار خادماني كه به رسم ميزباني بر روي پاهاي زائران پاكستاني مي‌افتادند و زواري كه پاي پس كشيده و قاب تصويري از در آغوش كشيدن خادم و زائر در خاطر تاريخ نگاشته مي شد.
دبير ستاد مردمي اربعين سيستان و بلوچستان افزود: توصيف اشك زائران پاكستاني در هنگامه ورود به خاك ايران و برق چشماني كه از شوق خدمت به زائري كه قصد زيارت كربلا و شركت در اربعين را كرده از عهده هيچ قلم و لساني ساخته نيست.
وي ادامه داد: در سيستان وبلوچستان همه آماده و چشم انتظار زوار بودند، خادميني كه شايد چند روز نخوابيدند و دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي انقلابي كه در آماده باش كامل و مشغول خدمت ‌رساني شبانه روزي بودند.
‏بختياري بيان كرد: هر چند ايادي و مزدوران شيطان مي‌خواستند در همين ايام هم نام ميرجاوه را در فهرست نقاط ناامن و بحراني جهان جاي دهند اما زهي خيال باطل.

** افزون برپنج هزار زائر پاكستاني در ميرجاوه اسكان داده شدند
مدير عامل جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان گفت: پنج هزار و 264 زائر پاكستاني از بيست و يكم مهر تا اربعين حسيني توسط اعضاي اين جمعيت در ميرجاوه اسكان اضطراري داده شدند.
رسول راشكي اظهار داشت: همزمان با ورود نخستين كاروان زيارتي اتباع پاكستاني به مرز ميرجاوه جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان ضمن پشتيباني تمام خدمات ارائه شده به زائران براساس رسالت بشردوستانه و امدادي خود نيز خدمات امدادي و رفاهي به آنان ارائه كرد.
وي افزود: همچنين پنج هزار و 872 نفر از زائران كشور دوست و همسايه پاكستان از خدمات امدادي هلال احمر سيستان و بلوچستان بهره مند شدند.
مديرعامل جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان توزيع هزار و 443 تخته پتو و 104 تخته موكت را از جمله اقلام توزيع شده بين اين زائران عنوان كرد.
راشكي افزود: در اين مدت 227 نفر روز نجاتگر به همراه 28 دستگاه آمبولانس و 45 دستگاه خودرو سواري آماده خدمت به زائران اربعين حسيني بودند.

**60 هزار زائر پاكستاني خدمات بهداشتي دريافت كردند
دبير كميته بهداشت و درمان ستاد اربعين سيستان و بلوچستان گفت: افزون بر60 هزار زائر پاكستاني عازم كربلاي معلي از 22 مهر تا اربعين در مرز ميرجاوه خدمات بهداشتي رايگان دريافت كردند.
دكتر فريبرز راشدي اظهار داشت: نيروهاي بهداشت و درمان سيستان و بلوچستان همزمان با ايام اربعين با توجه به ورود تعداد زيادي از زائران پاكستاني به استان خدمات رساني مطلوب به اين زائران ارائه كردند.
وي افزود: در اين راستا انجام فعاليت هاي مستمر بهداشتي، خدمات ويزيت سرپايي، تزريقات، پانسمان، دندانپزشكي، مامائي و داروخانه در درمانگاه سيار صحرايي واقع در پايانه مرزي ميرجاوه ارائه مي شود و چهار دستگاه آمبولانس و يك دستگاه داروخانه سيار نيز در اين محل مستقر شده اند.
دبير كميته بهداشت و درمان ستاد اربعين سيستان و بلوچستان افزود: با تلاش هاي صورت گرفته سه بيمار مبتلا به مالاريا كشور پاكستان شناسايي و تحت درمان نيروي بهداشت و درمان اين استان قرار گرفتند.
وي ادامه داد: همچنين 35 نفر از زائران اربعين حسيني در بيمارستان هاي تابعه دانشگاه علوم پزشكي زاهدان بستري شدند.
دكتر راشدي خدمت به زائران اباعبدالله الحسين (ع) را افتخار و سعادتي بزرگ عنوان كرد و افزود: كادر بهداشت و درمان استان تا زمان برگشت زائران پاكستاني به كشورشان در مرز ميرجاوه حضور دارند.
وي افزود: استفاده از ظرفيت داوطلبان براي ارائه خدمات آموزشي، مراقبتي و بهداشتي و كمك گرفتن از خود زوار در قالب داوطلب سلامت از ابتكارات ارزشمندي است كه توسط همكاران حوزه بهداشت انجام شده است.

**بيش از 63 هزار زائر پاكستاني راهي اربعين شدند
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي و رئيس كميته حمل و نقل ستاد اربعين سيستان و بلوچستان گفت: از 15 شهريور تاكنون 63 هزار و 771 زائر پاكستاني از طريق پايانه مرزي ميرجاوه وارد كشور شده اند كه نيمي از اين افراد به صورت پياده وارد شده بودند كه توسط 727 دستگاه اتوبوس ايراني به سمت مقاصد مورد نظر راهي شدند.
علي خانقائي افزود: ورود زئران پاكستاني به استان 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان مي دهد.
وي ادامه داد: همچنين 103 زائر افغانستاني از طريق مرز ميلك وارد كشور شدند و توسط چهار دستگاه اتوبوس ايراني به عراق سفر كردند.
مدير كل اوقاف و امور خيريه سيستان و بلوچستان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: ميهمان نوازي و تكريم مردم شيعه و سني عاشق خاندان عصمت و طهارت در استان از زائران حسيني پاكستاني سبب شده همه ساله شاهد حضور بيش از پيش اين زائران در استان باشيم به طوري كه 35 هزار زائر از اول ماه صفر يعني همزمان با ايام اربعين حسيني از طريق مرز ميرجاوه وارد خاك جمهوري اسلامي ايران شدند.
حجت الاسلام محسن مومني مقدم گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته همه تمهيدات در ستاد اربعين سيستان و بلوچستان براي استقبال از زائران پاكستاني با كمك خيران پيش بيني شده است به طوري كه ارائه خدمات مختلف رفاهي، فرهنگي و پزشكي به اين زائران همچون سالهاي گذشته در دستور كار قرار دارد.
مدير كل اوقاف و امور خيريه سيستان و بلوچستان گفت: همچنين ارائه برنامه هاي فرهنگي و مذهبي مبلغان اعزامي از قم مسلط به زبان اردو در زائر سراي امام رضا(ع) زاهدان از ديگر برنامه هاي اين نهاد براي زائران كشور دوست و همسايه پاكستان است.
جمهوري اسلامي ايران از طريق استان سيستان و بلوچستان افزون بر 900 كيلومتر مرز زميني با پاكستان دارد.
7316 **6081

سرخط اخبار استان‌ها