درس خارج «آسيب‌هاي اجتماعي» در قم برگزار مي‌شود

تهران-ايرناپلاس-مدتي است كه درس «خارج آسيب‌هاي اجتماعي» در قم راه‌اندازي شده است. آيت‌الله محمدحسين احمدي فقيه يزدي مدرس اين دوره است و در اين كلاس‌ها قرار است ماهيت و احكام آسيب‌هاي اجتماعي از نظر فقهي بررسي و درباره آن‌ها فتوا صادر شود.

**برگزاري درس «خارج آسيب‌هاي اجتماعي» اولين اقدام براي كمك به كاهش آسيب‌هاي اجتماعي

حجت‌الاسلام احسان رنجبر عيسي‌آبادي، عضو هيأت‌ امناي تشكل گروه‌هاي تبليغي كشور كه مبتكر راه‌اندازي اين دوره است، دراين باره به ايرناپلاس مي‌گويد: برگزاري درس «خارج آسيب‌هاي اجتماعي» اولين اقدام كميسيون پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي براي كمك به كاهش آسيب‌هاي اجتماعي است.

اين درس از مهرماه آغاز شده و روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه از ساعت 16 عصر در ساختمان شهيد حقاني قم برگزار مي‌شود.

درس خارج كه از سوي مراجع و مجتهدان تراز اول حوزه برگزار مي‌شود، به تشريح ديدگاه اجتهادي آنان در موضوعات همراه با رجوع انتقادي به منابع شرعي و ديدگاه فقهاي قبلي اختصاص دارد.

به گفته رنجبر، او اين كميسيون را در تشكل گروه‌هاي تبليغي كشور راه‌اندازي كرده است. در حال حاضر 500 گروه تبليغي عضو اين تشكل هستند، اما 300 گروه از آنها به‌طور دائم فعاليت مي‌كنند.

عضو هيأت‌ امناي تشكل گروه‌هاي تبليغي كشور درباره علت راه‌اندازي اين درس مي‌گويد: با توجه به وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي در كشور، پيشنهاد داديم درسي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي براي روحانيون «سطح عالي» (روحانيوني كه حداقل 10 سال در حوزه علميه تحصيل كرده‌اند و شرايط شركت در كلاس‌هاي خارج را دارند) برگزار شود.

به گفته او بيشتر اين روحانيون مبلغ مذهبي هستند، بنابراين بايد اطلاعاتشان در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي به‌روز و دقيق باشد. شركت در اين كلاس‌ها مي‌تواند دانش لازم در اين زمينه را در اختيار آنها قرار دهد. چون در اين كلاس‌ها به‌طور دقيق و با جزئيات در مورد انواع آسيب‌هاي اجتماعي كه كشور با آن درگير است، بحث و گفت‌وگو مي‌شود.

**علاوه بر آيات و روايات از نظر متخصصان نيز استفاده مي‌كنيم

اين عضو هيأت‌ امناي تشكل گروه‌هاي تبليغي كشور مي‌گويد: «در اين دوره قرار است به سؤالات مهم، جدي و جديدي كه در كشور ايجاد شده است، بپردازيم و احكام شرعي مرتبط با آن را با توجه به شرايط كشور و دانش روز از آيات و روايات استخراج كنيم و به آنها پاسخ بدهيم.»

به گفته رنجبر، علاوه بر آيات و روايات براي بررسي موضوعات مطرح شده به نظر متخصصان درباره موضوع مورد بررسي هم توجه مي‌شود. اين نظر مشهور از دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با آسيب كسب مي‌شود. مثلاً در حوزه اعتياد، ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزيستي دستگاه‌هايي هستند كه نظراتشان مورد استناد قرار مي‌گيرد. البته اگر كارشناسان مستقل در هر حوزه هم نظرشان را به ما اعلام كنند، حتماً در صدور فتواها لحاظ خواهد شد.

او بر اين اعتقاد است كه راه‌اندازي چنين درسي نياز كشور است، چون لازم است روحانيون در مورد مسائلي كه گريبانگير جامعه شده، تفكر كنند و درباره نحوه برخورد با آن چاره‌انديشي كنند. قرار بر اين است كه روحانيون و طلبه‌هايي كه در اين درس شركت مي‌كنند، در مورد موضوعاتي كه قرار است مطرح شود، قبل از كلاس بررسي و پژوهش كنند و خود را به آخرين دستاوردهاي علمي درباره موضوعات مطرح شده مجهز كنند تا در هنگام بحث در كلاس مسئله از جنبه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد.

**خروجي درس‌ها، فتواهايي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي است

به گفته وي، قرار است خروجي اين درس، فتواهايي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي باشد كه پس از بحث و بررسي در مورد هر موضوع توسط مدرس كلاس كه مجتهد است، صادر مي‌شود.

به گفته رنجبر بايد مشخص شود حكم شرعي فردي كه مواد مخدر را براي مصرف شخصي حمل مي‌كند و گرفتار مي‌شود يا فرد ديگري كه مواد مخدر را براي فروش حمل مي‌كند، چيست؟ يا اينكه آيا جايز است كه كشور ما در زمينه ترانزيت مواد مخدر به اروپا بي‌تفاوت باشد يا اينكه بايد مانع اين اقدام شود و در اين زمينه وظيفه شرعي دارد؟ در بحث مشروبات الكلي هم نياز به احكام شرعي داريم. بايد مشخص شود فردي كه شراب‌خوار است بايد حد بر او جاري شود يا در شرايطي خاص، فرد مشمول حد نمي‌شود و بيمار به‌حساب مي‌آيد و بايد براي درمان اقدام كند؟ در درس «خارج آسيب‌هاي اجتماعي» قرار است به سؤالاتي از اين جنس پاسخ داده و حكم شرعي آنها مشخص شود.

**سازمان‌هاي مرتبط با آسيب‌هاي اجتماعي سؤالات شرعي را از ما بپرسند

اين عضو هيأت‌ امناي تشكل گروه‌هاي تبليغي كشور مي‌گويد: ما مي‌خواهيم با سازمان‌هاي مرتبط با آسيب‌هاي اجتماعي مانند بهزيستي، ستاد مبارزه با مواد مخدر و... مكاتبه كنيم و از آنها بخواهيم كه سؤالاتي كه دارند را از ما بپرسند تا با تحقيق و بررسي به سؤالات پاسخ شرعي بدهيم.

به گفته رنجبر، اعضاي هيأت‌ امناي تشكل گروه‌هاي تبليغي كشور كه سرگروه‌‎هاي تبليغي كشور محسوب مي‌شوند در اين كلاس شركت مي‌كنند و قرار است خروجي اين كلاس به اعضاي اين تشكل آموزش داده شود تا آنها بتوانند مردم را با احكام شرعي مرتبط با آسيب‌هاي اجتماعي آگاه كنند كه همين اقدام مي‌تواند به كاهش اين آسيب‌ها در كشور كمك كند.

گفت‌وگو از مرضيه نوري

**اداره كل اخبار چندرسانه‌اي**ايرناپلاس**
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه