۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۹:۲۷
کد خبر: 83071565
T T
۰ نفر

انزواي آمريكا دستاورد اصلي برجام

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۹:۲۷
کد خبر: 83071565
انزواي آمريكا دستاورد اصلي برجام

تهران- ايرنا- آمريكا كه در پي منزوي كردن ايران بود، خود منزوي شده است و اين از آثار و بركات برجام است.

محمد رضا خباز استاندار خراسان شمالي در سرمقاله اي در روزنامه آرمان، نوشته است: پيوستن به FATF يا يكي از لوايح آن يعني CFT مشكلات كشور را حل نمي‎كند و هيچ‌كس نيز چنين ادعايي نكرده است. اين ادعا ساخته و پرداخته مخالفان دولت است يا بهتر است كه «دولت در پنهان» را مطرح كنيم. بيش از 20 سال يعني از زمان رئيس دولت اصلاحات شروع شد، يك گروهي خارج از دولت شكل گرفت كه نام آن دولت در پنهان گذاشته شد. اين دولت در پنهان از همان زمان، ابتدا يك گروه بودند و در نهايت گروه‎هاي ديگري نيز به آن اضافه شدند.

پس از آن به گروه‎هاي خودسر تبديل شدند و در ادامه اتفاقات ديگري هم رخ داد. در حال حاضر نيز همان گروه‎ها فعاليت مي‎كنند اما نام آنها پس از مدت‎ها به دلواپسان تغيير يافته است. اين افراد كساني هستند كه نه با شخص آقاي روحاني بلكه با تفكر آقاي روحاني كه همان تفكر توجه به مردم و رأي مردم است، مخالفت مي‎كنند. حتي برخي از ليدرهاي اين جريان معتقدند كه رأي مردم وجاهت ندارد. رأي، اصالت ديني ندارد. اينكه در قانون اساسي كشور آمده و امام خميني(ره) نيز بر آن تاكيد كرده، به اين دليل بوده كه خارجي‎ها ساكت شوند. خوشبختانه رهبر معظم انقلاب جمله‎اي را فرمودند و آنها را ساكت كردند ولي اين افراد در درون خود همان‌طور فكر مي‌كنند. رهبر معظم فرمودند كه راي، حق‎الناس است.

با اين جمله رهبر، ديگر دلواپسان در آن قسمت نتوانستند اقدامي انجام دهند، زيرا سخن رهبر فصل‌الخطاب است. اين مجموعه در حال حاضر هم پول دارد، هم قدرت دارد و هم امكانات گوناگون و متعددي در اختيار آنهاست و هر روز هجمه‎هاي جديدي عليه دولت ايجاد مي‎كنند. هر چقدر هم رهبري مي‎فرمايند كه بايد دولت را حمايت كرد گوش نمي‎دهند و هجمه‎هاي خود را انتقاد مي‎دانند. در صورتي كه بخش مهمي از تفاوت انتقاد با تخريب، در نيت فرد نهفته است. اين چگونه انتقادي است كه برخي مي‌خواهند دولت را زمين بزنند؟ انتقاد اين است كه از روي دلسوزي باشد. انتقاد اين است كه از روي خيرخواهي باشد. انتقاد اين است كه در آن اصلاح باشد. انتقاد اين است كه ابتدا خوبي‎ها گفته شود و در لابه‌لاي خوبي‎‎ها، مشكلات نيز بيان شود. دلواپسان با تخريب شروع مي‎كنند و دولت را تخريب مي‎كنند.

در قضيه برجام، هيچ‌كس اين موضوع را مطرح نكرد كه تمام مشكلات برطرف مي‎شود، اما تندروها، قلب كردن واقعيت را تا جايي ادامه دادند كه مي‌گفتند دولت مدعي شده كه اگر برجام به نتيجه برسد، تمام مشكلات حل خواهد شد. در حالي كه دولت هرگز چنين ادعايي را مطرح نكرد و آنها اين گفته را به دولت نسبت دادند. دلواپسان رسانه، روزنامه و سايت‌هايي در اختيار دارند و عليه دولت فعاليت مي‌كنند. در حال حاضر نيز چون اين عده مخالف FATF‌هستند اين بحث را مطرح مي‎كنند كه آيا دولت تعهد مي‎دهد كه در صورت تصويب لوايح، تمام مشكلات كشور حل مي‎شود. خوشبختانه اين بار دكتر ظريف و دولت اعلام كردند كه تضميني وجود ندارد. فقط بر اين موضوع تاكيد مي‎كنند كه اگر ايران به اين كارگروه مالي نپيوندد و در داخل كشور اين لوايح تصويب نشود، مشكلات كشور افزايش پيدا مي‎كند چه رأي داده شود و چه رأي داده نشود.

كساني كه از شفاف‎سازي گريزان هستند با تصويب عضويت ايران در كارگروه ويژه اقدام مالي مخالفت مي‎كنند. گرچه يك سري حق تحفظ‎هايي در مجلس به اين لوايح اضافه شد تا كمي از دلواپسي دلواپسان كاسته شود. همچنين بندهايي به آن اضافه شد تا آنها نيز موافق باشند، اما در نهايت رأي موافق ندادند. آقاي علي لاريجاني نيز در صحن مجلس، نظر رهبر انقلاب را قرائت كردند و در نهايت اميد است كه شوراي نگهبان نيز آن را تاييد كند. بنابراين پيشاپيش بايد به مخالفان دولت گفته شود كه پيوستن ايران به FATF تمام مشكلات را حل نمي‎كند بلكه از افزايش مشكلات جلوگيري مي‎كند.

همچنين ايران با نپيوستن بهFATF، بهانه جديدي به دست آمريكا مي‎دهد. در حال حاضر، آمريكا در جهان منزوي است. البته نه در همه ابعاد، بلكه در امر برجام در جهان منزوي شده است و جز دو، سه كشور مرتجع، كشور ديگري سخنان رئيس‎جمهور آمريكا را نمي‎پذيرد. آمريكا كه در پي منزوي كردن ايران بود، خود منزوي شده است و اين از آثار و بركات برجام است. از ابتدا گفته شد كه برجام به نفع كشور است و آثار و بركاتي نيز به همراه دارد ولي در عين حال تمام مشكلات را حل نمي‎كند. بيشتر مشكلات اقتصادي كشور، ساختاري است و مربوط به حال حاضر نيست. بزرگ‌ترين مشكل اقتصادي كشور اين است كه اقتصاد نفتي همچنان وجود دارد. اقتصاد نفتي اقتصاد ناسالم است و مي‌توان گفت كشور براساس ماليات عادلانه اداره شود.

*منبع: روزنامه آرمان،1397،7،28
**گروه اطلاع رساني**1893**9131
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش