۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 83064966
T T
۰ نفر
انتقادها از رژيم سعودي در آمريكا رو به افزايش است

نيويورك – ايرنا – كارشناس ارشد انديشكده شوراي آتلانتيك با اشاره به افزايش موج اعتراض ها عليه عربستان سعودي در آمريكا به بهانه ناپديد شدن ' جمال خاشقچي ' روزنامه نگار منتقد سعودي ؛ موج ايجاد شده در آمريكا عليه «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي را گذرا ندانست و گفت آمريكايي ها عربستان را مرتجع و بسيار سركوبگر مي دانند و اعضاي هر دو حزب در كنگره و نخبگان رسانه اي، اعتراض ها را عليه رياض عملياتي خواهند كرد.

«باربارا اسلاوين» روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا درباره واكنش ها در واشنگتن به مفقود شدن يا قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي افزود: من فكر مي كنم موجي كه ايجاد شده است به اين سادگي تمام نخواهد شد و تعجب نخواهم كرد كه به نوعي فشار به عربستان سعودي بينجامد. موضوع جنجالي وي تا مدت ها سر خط رسانه ها خواهد بود.
وي ادامه داد: عربستان هيچ گاه كشوري محبوب در ايالات متحده نبوده است و هنوز هم مساله نقش آن در حملات 11 سپتامبر مطرح است. درست است كه از نظر خيلي ها در واشنگتن، رابطه با عربستان راهبردي و مهم است اما آنها عربستان را كشوري مرتجع و بسيار سركوبگر مي دانند.
عضو انديشكده آتلانتيك با رد احتمال سرپوش گذاشتن بر موضوع خاشقچي از سوي مقام هاي كنگره تصريح كرد: خاشقچي شخصيت مشهوري در واشنگتن بود و براي روزنامه واشنگتن پست مي نوشت. كنگره واكنش قابل توجهي داشت و حتي بحث اعمال تحريم عليه عربستان را مطرح كرده اند.
اسلاوين اضافه كرد: سخنان اخير ترامپ درباره «روابط فوق العاده» با عربستان، خيلي ها را در واشنگتن خشمگين كرد. ترامپ گفته است كه فروش جنگ افزار به عربستان از موضوع خاشقچي مهمتر است.
وي خاطرنشان كرد: شخصا فكر مي كنم شاهد افزايش فشارها خواهيم بود. يكي از اين محورهاي فشار، يمن خواهد بود. پشتيباني ايالات متحده از عربستان در جنگ يمن، انتقادهاي گسترده اي را به دنبال داشته است. كشتن خاشقچي، صداهاي منتقد را قوي تر و بلندتر خواهد كرد و فشارها در داخل كنگره براي تصويب قانوني كه كاربرد نيروي نظامي در يمن را وابسته به مجوز كنگره خواهد كرد، افزايش خواهد داد.
اين روزنامه نگار آمريكايي ادامه داد: فقط هم دمكرات ها نيستند كه معترضند، نئومحافظه كاراني هستند كه ادعاي نگراني درباره حقوق بشر دارند و آنها نيز از عربستان شروع به انتقاد كرده اند.
ناپديد شدن يا كشته شدن؛ سرنوشت نامشخص جمال خاشقچي روزنامه‌نگار منتقد عربستاني كه هفته گذشته براي ثبت ازدواج با همسرش كه از اتباع تركيه است ؛ به تنهايي وارد كنسولگري عربستان سعودي در استانبول شد، اما كسي خروج او از كنسولگري را به چشم نديد.
برخي منابع غيررسمي خبري مدعي قتل خاشقچي روزنامه‌نگار منتقد آل سعود توسط مأموران سرويس امنيتي سعودي پس از شكنجه در كنسولگري عربستان شده‌اند.
بر اساس اين اخبار، خاشقچي توسط 15 مأموري كه در روز و ساعت حضور او در كنسولگري از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسيده و قاتلان نيز به كشور خود بازگشته‌اند.
خاشقچي در مقالاتي كه در روزنامه واشنگتن‌پست مي نوشت، از جنگ عربستان در يمن، بحران اقتصادي با كانادا و دستگيري مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد مي كرد.
اروپام*م.ع*1429 ** 1546

سرخط اخبار جهان