۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 83060822
T T
۰ نفر

اسامی 15 متهم ناپدید شدن خاشقچی منتشر شد

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 83060822
اسامی 15 متهم ناپدید شدن خاشقچی منتشر شد

آنكارا - ایرنا - رسانه های تركیه اسامی 15 تبعه عربستان را كه در پرونده ناپدید شدن 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار عرب متهم هستند، منتشر كردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، وبسایت خبری 'استار' تركیه این افراد را شامل 'مشعل سعد البستانی، صلاح محمد الطبیقی، نایف حسن العریفی، محمد سعد الظهرانی، منصور عثمان اباحسین، خالد عایض الطیبی، عبدالعزیز محمد الحساوی، ولید عبدالله الشهری، تركی مشرف الشهری، ثائر غالب الحربی، ماهر عبدالعزیز مترب، فهد شبیب البلوی، بدر لافی العتیبی، مصطفي محمد المدنی و سیف سعد القحطانی' اعلام كرد.
این وبسایت نوشت: این افراد كه همگی تبعه كشور عربستان هستند، پس از ورود خاشقچی به كنسولگری عربستان وارد تركیه شده و ساعاتی پس از ناپدید شدن او استانبول را ترك كرده اند.
برخی رسانه ها، الطبیقی و البستانی از ماموران رده بالای امنیتی و از نزدیكان 'محمد بن سلمان' عنوان كرده اند.
وبسایت خبری استار این افراد را 'تیم سازمان امنیت عربستان' عنوان كرد و نوشت: انتقال جسد احتمالی خاشقچی از طریق فرودگاه با استفاده از تسهیلات مصونیت دیپلماتیك ممكن نیست، چرا كه چمدان های افراد هنگام ورود به سالن پرواز فرودگاه 'آتاتورك' در دستگاه 'ایكس ری' كنترل شده است.
پلیس تركیه هم اعلام كرد كه دو فروند هواپیمایی كه این تیم 15 نفره عربستانی را به استانبول منتقل كرده، به صورت كامل بازرسی و كنترل شده است.
همچنین پلیس تركیه آخرین تصاویر مربوط به ورود خاشقجی را دو روز پیش منتشر كرده و با تثبیت ورود او به ساختمان كنسولگری و نیز خارج نشدنش از آنجا و همچنین ناپدید شدن چند روزه این روزنامه نگار، بر ابهام ماجرا افزوده است.
روز گذشته دستگاه قضایی تركیه با تعیین یك دادستان و یك بازپرس، پیگیری قضایی پرونده ناپدید شدن خاشقجی روزنامه نگار عربستانی پس از ورود به كنسولگری عربستان در استانبول را آغاز كرد.
دادستانی كل استانبول اعلام كرد كه دادستان و بازپرس تعیین شده با بررسی پرونده، درباره سرنوشت خاشقجی پس از ورود به كنسولگری عربستان در این شهر اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
همزمان با این تصمیم قضایی، دیروز كنسولگری عربستان در استانبول با ارسال پیامی به وزارت خارجه تركیه از كارشناسان ترك خواست تا از ساختمان كنسولگری این كشور بازدید كنند.
خبرگزاری 'آناتولی' نیز با انتشار این پیام نوشت: پادشاهی عربستان با ابراز احترام به كشور جمهوری تركیه به دلیل اهمیتی كه برای آشكار شدن مساله مفقود شدن جمال احمد خاشقجی فرزند حمزه قائل بوده و بر اساس اصل همكاری با دولت جمهوری تركیه، از كارشناسان و مقامات مسئول ترك دعوت می كند از سركنسولگری كشورمان در استانبول بازدید كنند.
'حامی آكسوی' سخنگوی وزارت خارجه تركیه نیز امروز (چهارشنبه) اعلام كرد كه در چارچوب تحقیقات قضایی ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول بازرسی خواهد شد.
'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری تركیه دو روز پیش خواستار مشخص شدن وضعیت خاشقجی روزنامه نگار ناپدید شده در استانبول از سوی مقامات سعودی شد.
وی پیگیری مساله روزنامه نگار سعودی ناپدید شده را 'وظیفه انسانی و سیاسی' خود خواند و افزود: كنسولگری عربستان در استانبول باید ثابت كند كه خاشقجی از آنجا خارج شده است یا نه.
وی تاكید كرد: مسئولان كنسولگری عربستان نمی توانند با بیان این كه 'خاشقچی از اینجا خارج شد' ، از زیر مسئولیت شانه خالی كنند.
به گزارش ایرنا، خاشقجی روزنامه نگار مشهور عربستانی كه از اعضای انجمن رسانه های ترك ـ عرب بوده است، از 6 روز پیش و از زمان مراجعه به ساختمان سركنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شد.
به رغم این كه مقامات و پلیس تركیه مدعی بودند كه او در ساختمان كنسولگری حضور دارد، ولی رسانه های غربی از جمله 'رویترز' اعلام كردند كه وی به قتل رسیده است.
برخی منابع غیررسمی خبری نیز در دو روز اخیر مدعی قتل خاشقجی روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شكنجه در كنسولگری عربستان شده اند.
بر اساس شایعه منتشر شده، خاشقجی توسط 15 ماموری كه در روز و ساعت حضور او در كنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به كشور خود باز گشته اند.
هنوز این ادعای مطرح شده از سوی هیچ مرجعی تایید نشده، ولی 'توران قشلاقچی' رییس انجمن رسانه های ترك ـ عرب به طور مكرر اعلام كرده است كه با قطعیت می توان گفت كه خاشقجی روزنامه نگار عربستانی به قتل رسیده است.
شواهد میدانی و سخنان 'محمد الخطیبی' سركنسول عربستان در استانبول نشان می دهد كه اسناد و شواهد حضور خاشقجی در كنسولگری عربستان از جمله تصاویر دوربین های مدار بسته این مكان دیپلماتیك، توسط مقامات امنیتی آل سعود معدوم شده است.
سركنسول عربستان در استانبول در پی ناپدید شدن خاشقجی، درهای سركنسولگری را به روی خبرنگاران رویترز باز و اعلام كرد كه به علت فعال نبودن دوربین های مدار بسته، تصاویر ورود و خروج خاشقجی در ساختمان كنسولگری ثبت نشده و هیچ فیلمی موجود نیست.
خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این كشور را ترك كرده و به آمریكا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یك زن تبعه تركیه را داشت و برای طی كردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به كنسولگری عربستان در استانبول شد.
وی در مقالاتی كه در روزنامه 'واشنگتن پست' نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با كانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد كرده بود.
خاورم/1905**1651

سرخط اخبار جهان