۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۲
کد خبر: 83052296
T T
۰ نفر
كمبود سالیانه 700 هزار واحد مسكونی، قیمت ها را افزایش داد

تهران- ایرنا- نایب رییس انجمن انبوه سازان مسكن تهران گفت: كمبود تولید سالیانه 700 هزار واحد مسكونی، زمینه انباشت تقاضا و افزایش قیمت مسكن را فراهم كرد.

به گزارش ایرنا، «ایرج رهبر» عصر سه شنبه در نشست خبری افزود: آمارها نشان می دهد سالیانه 850 هزار ازدواج در كشور به ثبت می رسد كه به مسكن نیاز دارند؛ بنابراین با توجه به نیازهای سایر قشرهای جامعه باید حدود یك میلیون واحد مسكونی در كشور ساخته شود.
وی یادآوری كرد: همیشه بین افزایش آمار خانه های اجاره ای و خرید و فروش مسكن رابطه مستقیمی وجود دارد؛ به طوری كه هر وقت معاملات رونق بگیرد اجاره مسكن كم می شود.
رهبر بیان كرد: مدتی است اعلام می شود 2 میلیون و 500 هزار واحد مسكونی در كشور خالی مانده است در حالی كه این آمار نمی تواند درست باشد؛ زیرا ممكن است برای مدتی كسی در واحدهای مسكونی برخی روستاها، بافت های فرسوده، كنار دریا یا شهرهای زیارتی سكونت نداشته باشد اما آن را به عنوان مسكن خالی اعلام می كنند.
وی گفت: در طرح مسكن مهر بیش از 2 میلیون واحد مسكونی در كشور ساخته و با 300 هزار تومان به ازای هرمترمربع برای زمین ارزش افزوده ایجاد شد و اگر این طرح به خوبی دنبال می شد در سه یا چهار سال به پایان می رسید.

** بروز فساد به سبب انباشت ثروت در سازمان های نظام مهندسی
نایب رییس انجمن انبوه سازان مسكن تهران بیان كرد: در سال های اخیر انباشت ثروت در سازمان های نظام مهندسی به فساد مالی و چالش بزرگی تبدیل شده است.
رهبر یادآوری كرد: اكنون 800 میلیارد تا یك هزار میلیارد تومان منابع مالی در اختیار سازمان نظام مهندسی استان تهران است كه سود بسیار بالایی دارد اما باید برای رفاه، معیشت و آموزش مهندسان عضو هزینه شود.
یكی از اعضای هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسكن استان تهران نیز در این نشست خبری گفت: متاسفانه سازمان نظام مهندسی با چهار بحران مقبولیت، هویت، نفوذ و مشاركت كم اعضا روبروست و از 114 هزار عضو این سازمان 1500 تا 2000 نفر در مجامع عومی آن شركت می كنند.
«عباس زركوب» افزود: تخلفات مالی گسترده در این سازمان سبب كاهش مقبولیت آن و بحران هویت و كاهش نفوذ تصمیمات این سازمان نزد اعضا منجر شده است.
عضو دیگر هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران بر جلوگیری از هرگونه برگه فروشی در سازمان نظام مهندسی و ایجاد سیستم مكانیزه توزیع و ارجاع عادلانه كار تاكید كرد و گفت: دریافت عوارض شهرداری نسبت به پارسال پنج برابر شده و این در رشد قیمت مسكن تاثیر گذار بوده است.
«سعید آسویار» بیان كرد: با توجه به پنج سال ركود در این بخش پیش بینی می كنیم معاملات در بازار در 6 ماهه دوم امسال افزایش یابد اما از اوایل سال آینده بازار مسكن دوباره وارد ركود شود.
آسویار اضافه كرد: برای ساخت طبقه اول یك ساختمان مسكونی میلگرد با قیمت 1600 تومان خریداری شد اما در طبقه هفتم قیمت میلگرد به 5400 تومان رسید؛ بنابراین با گرانی مصالح ساختمانی شاهد رشد قیمت های مسكن در تهران و كشور بودیم.
به گزارش ایرنا، هشتمین دوره انتخابات اعضای هیات مدیره نظام مهندسی كشور از پنجم تا سیزدهم مهرماه در همه استان های كشور برگزار می شود.

اقتصام**1108*1961*
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد