۶ مهر ۱۳۹۷، ۱:۳۲
کد خبر: 83046786
T T
۰ نفر
افرادی به دنبال تحریف و تخریب واقعیتهای جنگ هستند

كرمانشاه - ایرنا - فرزند مرحوم آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی گفت: برخی افراد در داخل كشور به دنبال تحریف، تخریب و وارونه جلوه دادن واقعیات جنگ هستند كه این خیانت به شهدا ، امام (ره) و نظام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یاسر هاشمی رفسنجانی شامگاه پنجشنبه در همایش «نقش آیت الله رفسنجانی در دوران دفاع مقدس» كه در تالار دانشكده هنر كرمانشاه به همت حزب توسعه برگزار شد، افزود: طبق اسناد تاریخی ، ریشه جنگ ، به نارضایتی عراقی ها از قرارداد الجزایر بر می گردد.
او دوران هشت سال دفاع مقدس را از دیدگاه آقای هاشمی رفسنجانی به پنج دوره تهاجم عراق به ایران ، زمین گیر شدن عراقی ها در كشورمان، بازپس گیری سرزمین های تصرف شده و آغاز عملیات های پیروزمند ایران و ورود نیروهای خودی به خاك عراق و ورود مستقیم آمریكا به جنگ و حملات شیمیایی عراق تقسیم كرد.
یاسر هاشمی در ادامه درگیری های داخلی كشور در سالهای اول انقلاب، سازماندهی نامنظم ارتش و نارضایتی عراقی ها از قرارداد الجزایر را علل حمله عراق به ایران از دیدگاه مرحوم هاشمی رفسنجانی دانست و گفت: طبق اسناد ، جنگ از چند هفته قبل با حمله عراقی ها به پاسگاه های مرزی شروع شده بود كه بنی صدر به عنوان فرمانده كل قوا توجه نكرد و عراقی ها در سه محور با 12 لشكر به كشورمان حمله كردند.
او در تشریح دوره دوم جنگ یعنی زمین گیر شدن عراقی ها گفت: عراقی ها با تحلیل وضعیت داخلی كشور برنامه ریزی كرده بودند یك هفته ای ایران را تصرف كنند اما دفاع جانانه مردم كشورمان با كمك نیروهای نظامی آنها را زمین گیر كرد.
فرزند آیت الله هاشمی ، دوره سوم جنگ را از دیدگاه پدرش انسجام و اتحاد نیروهای نظامی و جریان های سیاسی دانست كه با بركناری بنی صدر رقم خورد و ارتباط صمیمانه ای بین مردم، ارتش و سپاه بوجود آمد كه حاصل آن پیروزی های مكرر در عملیات ها و آزادی خرمشهر بود.
وی دوره چهارم را ورود به خاك عراق و تضاد شدید دیدگاه ها در خصوص اینكه نیروها وارد عراق شوند یا نه و بحث اتمام جنگ اعلام كرد.
یاسر هاشمی در ادامه با بیان شعار امام (ره) مبنی بر «جنگ جنگ تا رفع فتنه» توضیح داد: در این دوره هنوز بخشی از خاك كشورمان در دست عراقی ها بود ، آیت الله هاشمی رفسنجانی و فرماندهان جنگ معتقد بودند با ورود به خاك عراق می توانند دست بالا در مذاكرات دیپلماسی داشته باشند و دستاورد آن می توانست دریافت غرامت جنگ، بازپس گیری سرزمین های تصرف شده ، متجاوز شناخته شدن عراق و به رسمیت شناختن قرارداد الجزایر باشد.
وی دوره پنجم را طبق نظر مرحوم هاشمی رفسنجانی زمان ورود مستقیم آمریكا به جنگ و دسترسی عراق به بمب شیمیایی عنوان كرد و گفت : در دوره پنجم هشت سال دفاع مقدس 2 ابرقدرت آمریكا و شوروی برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم علیه یك كشور متحد شدند.
او در ادامه افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از حمله شیمیایی صدام به مردم حلبچه ، به عنوان جانشین فرمانده كل قوا برای دفاع از جان مردم پیشنهاد امضا قطعنامه با توجیه نظامی براساس واقعیت آن روز كشور را به امام راحل (ره) داد.
یاسر هاشمی نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس را حول چهار محور عنوان كرد و گفت : اولین محور اعتماد كامل امام به او بود. دوم ارتباط گسترده ایشان با مردم از طریق خطبه ها، كنفرانس ها و دیدارها بود.
وی سومین محور را اعتماد و ارتباط صمیمانه آیت الله هاشمی با تمامی قوای نظامی اعم از ارتش و سپاه عنوان كرد و گفت: چهارمین محور كه مهم ترین ویژگی آیت الله هاشمی بود نگاه واقعیت گرایانه او به جامعه بود.
یاسر هاشمی در ادامه گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره پیشی گرفتن آرمان ها را از واقعیت ها برای كشور سم می دانست.
او در پایان ، برون رفت كشور از مشكلات را داشتن همین دیدگاه واقعیت نگری در حل امور عنوان كرد.
در پایان این همایش از امیر تیمسار خلبان «كیومرث حیدریان» كه در دوران جنگ به «عقاب زاگرس» شهرت داشت تقدیر شد.
بمباران پالایشگاه نفت بصره بعد از رجزخوانی صدام حسین كمتر از چند ساعت و ساقط كردن سه جت جنگی عراق در یك حمله از جمله افتخارات تیمسار خلبان كیومرث حیدریان است.
استان كرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس 9 هزار 800 شهید و بیش از 21 هزار جانباز و آزاده تقدیم انقلاب اسلامی كرده است.
3209/8066

سرخط اخبار سیاست