۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۲۳:۳۹
کد خبر: 83038240
T T
۰ نفر
سفیر ایران در هلند:اجرای متوازن برجام خواست ایران است.

تهران - ایرنا - علیرضا جهانگیری چهارشنبه شب با تاكید براینكه اجرای متوازن برجام خواست ایران است از دیگر طرف ها خواست به تعهدات خود عمل كنند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه كشورمان، وی در انجمن دویت (De Witte) اظهار كرد: ایران در چارچوب اجرای برجام به تعهدات خود عمل كرده است و اكنون منتظر بقیه طرف ها است كه پیشنهادات عملی خود را ارائه كنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران كه در جمع نخبگان هلندی اعم از سیاستمداران ،تجار ،دیپلمات های سابق و روزنامه نگاران سخن می گفت،اضافه كرد: اجرای همه بندهای برجام از سوی ایران، نشان می دهد كشورمان در عرصه بین المللی تعهد پذیر و قابل اعتماد بوده و به توافق های كه امضاء می كند پایبند است. در مقابل ترامپ با خروج از برجام به همگان ثابت كرد كه ناقض حقوق بین الملل است،متاسفانه این رفتار رئیس جمهوری آمریكا فقط در مقابل برجام نیست،بلكه وی بطور كلی به دنبال تضعیف بسیاری از سازمان ها ومعاهدهای بین المللی است.
جهانگیری سپس این سئوال را مطرح كرد ،آیا اروپا می تواند اكنون به ترامپ اعتماد كند درحالیكه وی با كنار گذاشتن برجام 12 سال مذاكره و نقش اتحادیه اروپا را دراین توافق نادیده گرفته است .
وی با اشاره به اینكه آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دوازدهمین بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید كرده است ابراز امیدواری كرد، اتحادیه اروپا در پیشنهادات خود به ایران برای همكاری ،تضمین خرید نفت ایران و تعاملات بانكی را نیز در نظر بگیرد.
جهانگیری در پاسخ به سئوالی تصریح كرد: ایران كشوری با 82 میلیون جمعیت كه در منطقه ای مهم واقع شده و دارای جمعیتی باسواد وتحصیلكرده است ،می تواند شریك خوبی در همكاری های اقتصادی باشدو برخلاف برخی ادعاها نمی توان جمهوری اسلامی را نادیده گرفت و یا منزوی كرد ،آمریكا اكنون در جهان منزوی شده است .
وی افزود : در حوزه انرژی ،ایران با ذخایر عظیم می تواند تامین كننده نیازهای اروپا در بخش های نفت و گاز باشد.
سفیر ایران در لاهه تاكید كرد: ایران معتقد به لزوم وحدت شیعه و سنی است و متاسفانه دیگران تلاش كرده اند بین مسلمانان بدبینی و اختلاف ایجاد كنند اما مشتركات مسلمین آنقدر زیاد هست كه با تمسك به آن بتوانند سرنوشت خوبی برای جهان اسلام رقم بزنند.
همچنین وی درپاسخ به سئوالی درباره موضع ایران در قبال روند صلح خاورمیانه گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حل موضوع فلسطین راه حلی را ارائه كرده اند كه كاملاً منطقی و منطق بر موازین دموكراسی است. براساس طرح ایران برای تعیین نوع حكومت در كشور تاریخی فلسطین باید طبق شیوه ای كه همه جهان قبول دارد به افكار عمومی مراجعه كرد و از همه فلسطینیان واقعی اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی كه حداقل 80 سال در این سرزمین بوده اند چه در داخل و چه در خارج از سرزمین های اشغالی نظرخواهی و همه پرسی شود.
گسترش روابط ایران و هلند ظرف سال های اخیر، جایگاه زنان در جمهوری اسلامی و موضع ایران در قبال تحولات منطقه از جمله سوریه از دیگر مطالبی بود كه سفیر كشورمان در این جلسه به آن پرداخت.
**شبس*1488 **
۰ نفر

سرخط اخبار جهان