۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۵۶
کد خبر: 83038089
T T
۰ نفر

برهم صالح نامزد ریاست جمهوری عراق شد

۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۵۶
کد خبر: 83038089
برهم صالح نامزد ریاست جمهوری عراق شد

بغداد – ایرنا – حزب اتحادیه میهنی كردستان عراق امروز چهارشنبه 'برهم صالح' مشاور سابق نخست وزیر را به عنوان تنها نامزد این حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق مطرح كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'شوان داوودی' عضو برجسته حزب اتحادیه میهنی كردستان عراق در اظهاراتی به خبرگزاری 'الاتجاه پرس' عراق گفت كه شورای رهبری این حزب در نشست ویژه امروز (چهارشنبه) خود، نام برهم صالح را به طور رسمی به عنوان نامزد این حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق مطرح كرد.
نشست ویژه حزب اتحادیه میهنی كردستان عراق امروز با حضور برهم صالح در شمال عراق برگزار شد.
براساس یك عرف سیاسی نانوشته بین احزاب حاكم در عراق، پست ریاست جمهوری در طول 15 سال گذشته بعد از سقوط رژیم صدام، سهم حزب اتحادیه میهنی كردستان عراق بوده است.
تاكنون جلال طالبانی (دو دوره) و فواد معصوم (یك دوره) به پست ریاست جمهوری عراق رسیده و برهم صالح سومین شخصیت سیاسی است كه از طرف حزب اتحادیه میهنی نامزد این پست مهم در عراق می شود.
برهم صالح از رهبران سابق حزب اتحادیه میهنی كردستان عراق است كه در بعد از مرگ جلال طالبانی با اعضای رهبری حزب اش دچار اختلاف سیاسی شد و در انتخابات 22 اردیبهشت ماه با تشكیل یك تشكل سیاسی جدید به نام 'ائتلاف برای دموكراسی و عدالت' در انتخابات پارلمانی عراق شركت كرد.
او در اولین تجربه انتخاباتی خود توانست 2 كرسی از مجموع 329 كرسی پارلمان را به دست بیاورد.
با طرح نام صالح به عنوان تنها گزینه حزب اتحادیه میهنی برای تصدی پست ریاست جمهوری، عملا برهم صالح دوباره به صفوف حزب سابق خود برگشته است.
برهم صالح در طول 15 سال گذشته سمت معاون نخست وزیری دولت مركزی و همچنین نخست وزیر دولت اقلیم كردستان عراق را داشته است.
صالح از شخصیت های سیاسی محبوب در عراق است و در جریان همه پرسی استقلال كردستان عراق در 2017 با این همه پرسی مخالف بود و از بانیان آن و به طور ویژه مسعود بارزانی رهبر حزب دمكرات كردستان عراق انتقاد كرد.
خبرگزاری 'الغدپرس' عراق نیز امروز (چهارشنبه) به نقل از یك منبع كرد آورده است كه رهبری حزب دمكرات كردستان عراق به حزب اتحادیه میهنی ابلاغ كرده است در صورتی كه برهم صالح نامزد ریاست جمهوری شود، حزب دموكرات نیز یك نامزد از خود را به عنوان نامزد رقیب صالح مطرح می كند.
این خبرگزاری گفته است كه احتمالا حزب دموكرات كردستان عراق، 'فاضل میرانی' از اعضای دفتر سیاسی این حزب را به عنوان رقیب صالح مطرح كند و پارلمان عراق در خصوص انتخاب هریك از این دو برای پست ریاست جمهوری تصمیم گیری كند.
پیشتر رییس پارلمان عراق از گشوده شدن باب ثبت نام برای نمایندگان پارلمان این كشور جهت نامزدی برای پست ریاست جمهوری عراق خبر داده بود.
خاورم *4*353*380*

سرخط اخبار جهان