۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83033519
T T
۰ نفر

نجات تپه باستاني در كردستان از نابودي

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83033519
نجات تپه باستاني در كردستان از نابودي

تهران- ايرنا- سرپرست هيأت باستان شناسي تپه قلعه روستاي گلالي كردستان گفت: اين محوطه آسيب ديده از خاك برداري براي تهيه خشت و ملاط در سده هاي پيشين، تعيين عرصه و حريم شد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا از پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، امير ساعد موچشي عنوان كرد: گمانه زني به منظور تعيين عرصه و پيشنهاد حريم تپه قلعه (برج) روستاي گلالي شهرستان قروه در استان كردستان كه دربرگيرنده آثاري از دوره هاي مختلف است به اتمام رسيد.
او افزود: به دليل قرارگيري بافت فرهنگي تپه قلعه روستاي گلالي در داخل بافت كنوني روستا و انجام ساخت و سازها اين اثر نيازمند تعيين عرصه و پيشنهاد حريم بود.
موچشي اين اثر را چند دوره اي اعلام كرد و اظهار داشت: لايه هاي فرهنگي آن بر روي تپه طبيعي واقع شده و سفال هاي بدست آمده از بررسي سطحي و گمانه هاي آن بر وجود سفال هاي دوره مس و سنگ، دوره مفرغ و دوره هاي جديدتر و بويژه دوران اشكاني و دوره هاي ميانه اسلامي گواهي مي دهد.
استاديار دانشگاه پيام نور با بيان اينكه تپه قلعه گلالي در سده هاي پيشين به دليل خاك برداري براي تهيه خشت و ملاط، مورد آسيب واقع شده گفت: در داخل بافت معماري قديمي روستا، سفال هاي دوره هاي مختلف را مي توان شاهد بود.
اين باستان شناس با اشاره به شناسايي لايه هاي دوران تاريخي در جانب شرقي تصريح كرد: گمانه زني اين سايت مشخص كرد محدوده اثر در بخش شرقي روستا بيشتر از آن چيزي است كه تصور مي شد.
گمانه زني به منظور تعيين عرصه و پيشنهاد حريم تپه قلعه (برج) روستاي گلالي شهرستان قروه در استان كردستان با مجوز رياست پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شد.
فراهنگ**3079** 1701

سرخط اخبار فرهنگ