۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۶:۱۴
کد خبر: 83030687
T T
۰ نفر

آمریكا به دنبال همراه كردن روسیه در حوزه انرژی

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۶:۱۴
کد خبر: 83030687
آمریكا به دنبال همراه كردن روسیه در حوزه انرژی

مسكو - ایرنا - وزیر انرژی آمریكا قرار است اواخر این هفته به مسكو سفر كند تا با همتای روس خود در خصوص اختلافات مسكو و واشنگتن در خصوص خط لوله جریان گاز نورد استریم 2 و احتمالا تحریم های آمریكا علیه ایران در بخش نفتی مذاكره كند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «ریك پری» پیش از سفر به روسیه با همتای عربستانی خود گفت وگو می كند و سپس راهی روسیه می شود تا با دیگر صادركننده بزرگ نفت و گاز جهان دیداری داشته باشد.
این دیدار در شرایطی برگزار می شود كه روسیه و آمریكا اختلافات زیادی در موضوعات مختلف دارند كه نخستین آن به جریان گاز نورد استریم 2 كه گاز روسیه را از طریق دریا به آلمان می رساند، است.
خط لوله جریان شمالی 2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مكعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیك به آلمان برنامه ریزی شده است و بخشی از برنامه شركت گازپروم برای برون رفت روسیه از مسیر كنونی اوكراین برای گاز رسانی به اروپا است.
فاز نخست این خط لوله به آلمان كه یك هزار و 222 كیلومتر است، سال 2011 به بهره برداری رسید و سالانه بیش از 20 میلیارد متر مكعب گاز روسیه را به این كشور اروپایی منتقل می كند.
هزینه ساخت مرحله دوم این خط لوله حدود هفت میلیارد و 400 میلیون یورو برآورد شده است كه گازپروم و چند شركت اروپایی دیگر اعتبار مالی آن را تامین می كنند.
آمریكا با اجرای این طرح مخالفت می كند و هشدار داده كه شركت هایی كه در آن مشاركت كنند، تحریم خواهند شد.
آمریكایی ها معتقدند كه روسیه با اجرای این طرح می خواهد بیش از گذشته به اوكراین به عنوان كشوری كه در خط مقدم انتقال گاز روسیه به اروپا قرار دارد مقابله كند و جایگاه استراتژیك این كشور را در انتقال گاز روسیه به اروپا از بین ببرد.
آمریكا از سال 2014 و در پی الحاق كریمه اوكراین به روسیه، بسته های تحریمی متعددی را بر روسیه وضع كرده است و در طرف دیگر روابط خود را با اوكراین روز بروز گسترش داده است به شكلی كه هم اكنون بزرگترین صادركننده سلاح به اوكراین محسوب می شود و همواره روسیه را متهم به دخالت در امور داخلی اوكراین می كند.
آمریكا حتی به آلمان نیز درخصوص اجرای طرح انتقال گاز جریان شمالی دو هشدار داده است و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا تلویحا آلمان را به پیروی از سیاست های ضد اوكراینی روسیه متهم كرده است.
در مقابل آنگلا مركل صدراعظم آلمان با رد اظهارات ترامپ، بر ماهیت تجاری طرح خط لوله گاز جریان شمالی 2 برای آلمان و اروپا تاكید دارد و اعلام كرده است كه اوكراین هم باید در انتقال گاز به اروپا نقش بازی كند.
با این وجود، آمریكا، آلمان را تحت فشار قرار داده تا فعالیت روی این خط لوله را متوقف كند.
مقامات آمریكا با وجود اظهارات مركل معتقدند كه این خط لوله وابستگی آلمان به انرژی روسیه را افزایش می دهد.
اوكراین نیز نگران است كه احداث این خط لوله در دریای بالتیك باعث شود كه روسیه این كشور را از خط ترانزیت انرژی به اروپا حذف كند.

** نیاز به همراهی دیگر كشورها در تحریم ایران
اما موضوع دیگری كه احتمالا در نشست وزرای انرژی روسیه و آمریكا مطرح می شود، تلاش های آمریكا برای فشار بر ایران در حوزه نفتی است.
آمریكا وعده داده است كه از آبان ماه سال جاری، بر صادرات نفت ایران تحریم هایی را وضع كند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشور مدعی شده است كه تمام توان خود را برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران انجام خواهد داد.
مقامات آمریكایی مدعی شده اند برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت حتی حاضرند ذخایر نفتی خود را روانه بازار كنند.
مقامات آمریكایی پیش از اجرای تحریم های ضد ایرانی خود در حوزه انرژی، مذاكراتی را با كشورهای عمده خریدار نفت ایران آغاز كرده اند هر چند كه آخرین تلاش آنان برای متقاعد كردن هند، براساس آنچه مسئولان هندی اعلام كرده اند، تاكنون بی نتیجه بوده است.
روسیه از جمله كشورهایی است كه با تولید 11 و نیم میلیون بشكه نخستین صادركننده نفت جهان خارج از اعضای اوپك محسوب می شود.
این كشور علاوه بر تولید و صادرات نفت، توافقاتی با ایران برای خرید نفت كشورمان و فروش آن به دیگر كشورها دارد.
بنابراین آمریكا برای موفقیت در طرح تحریمی خود نیاز به مشاركت روسیه دارد و به نظر می رسد درنشست آتی با روس ها،به این كشور پیشنهاداتی برای همراهی آنان با آمریكا در این خصوص بدهد هر چند كه به نظر نمی رسد موفق به همراهی روسیه در این خصوص شود.
چرا كه روسیه همكاری بلند مدتی با ایران از چهار سال پیش آغاز كرده است و اخیرا علی اكبر ولایتی فرستاده ویژه رئیس جمهوری و مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به مسكو یادآور شد كه دو كشور در حوزه نفت و انرژی همكاری های بیشتری را آغاز خواهندكرد وراه برای مشاركت بیشتر روسیه در پروژه های نفتی ایران فراهم است.
ازسوی دیگر، ایران متحد روسیه در سوریه محسوب می شود و هر دو كشور به همراه تركیه به دلیل سیاست های مستقل از آمریكا با تحریم های یك جانبه ایالات متحده مواجه شده اند.
روسیه در خصوص برجام نیز تفاوت دیدگاه با آمریكا دارد و معتقد است كه آمریكا با خروج از توافق هسته ای، بار دیگر نشان داده است كه هیچ پایبندی به توافقات بین المللی ندارد و نمی خواهد بپذیرد كه دوران جهان یك قطبی به پایان رسیده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چندی پیش در یك مصاحبه گفته بود آمریكا از یك سو ایران، روسیه وكره شمالی را تحریم می كند و از سوی دیگر از روسیه می خواهد كه با تحریم های این كشور علیه دیگر كشورها همراه شود كه درخواستی مضحك است.
با این وجود سران آمریكا و روسیه هیچگاه علاقه خود برای بهبود روابط با یكدیگر را پنهان نكرده اند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بارها اعلام كرده است كه روسیه خواهان روابط بهتر با آمریكا است و از دیدارهای پی درپی مقامات دو كشور استقبال می كند و شخصا آماده است با همتای آمریكایی خود دیدار داشته باشد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا نیز كه تحت شدید ترین فشارها از دو سال گذشته تاكنون به دلیل اتهام حمایت های روسیه از وی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، بارها بر سیاست اشتباه آمریكا برای مقابله با روسیه تاكید كرده است و از پوتین به عنوان رهبری توانمند و تنها رقیب خود یاد كرده كه خشم دمكرات ها و مخالفان وی را در آمریكا به همراه داشته است.
با این تفاسیر، می توان گفت كه وزیر انرژی آمریكا در شرایطی قدم به مسكو می گذارد كه برخلاف اظهارات دو رئیس جمهوری، روابط روسیه و آمریكا در دو سال گذشته به دلیل اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریكا، الحاق كریمه به اوكراین، حمایت از دولت سوریه در مقابل غرب و مسمومیت سرگئی اسكریپال جاسوس روس درانگلیس در بدترین شرایط ممكن قرار دارد و تعداد كنسولگری های دو كشور از چهار به دو عدد كاهش یافته است و تعداد زیادی از دیپلمات های دو كشور اخراج شده اند.
در چهار ماه گذشته نیز، واشنگتن چندین بسته تحریمی علیه روسیه وضع كرده است كه باعث شده روبل نزدیك به دو دهم از ارزش خود را در مقابل دلار از دست بدهد؛ واشنگتن اعلام كرده است كه تحریم های ضد روسی همچنان ادامه خواهد داشت تا روسیه در رویكرد خود بازنگری كند مساله ای كه روس ها تا امروز به آن اهمیتی نداده اند و مدعی هستند كه اقتصاد این كشور توان ایستادگی در برابر تحریم های آمریكا را دارد و سرانجام این آمریكایی ها هستند كه در سیاست های ضد روسی خود تجدید نظر خواهند كرد.
اروپام ** 1346* 1346**1590

سرخط اخبار جهان