۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۵۵
کد خبر: 83028020
T T
۰ نفر
جنگلبانان كردستان سه بار آتش جنگل هاي مريوان را خاموش كردند

سنندج - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيز داري كردستان گفت: جنگلبانان در 2 روز گذشته همزمان با آغاز وزش باد در استان، سه بار آتش جنگل هاي مريوان را خاموش كردند.

سعدي نقشبندي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: از روز پنجشنبه شاهد وزش باد در استان هستيم كه در اثر آن از عصر جمعه آتش سوزي جنگل هاي روستاهاي دره وران و انجيران شهرستان مريوان گسترش پيدا كرد.
وي اضافه كرد: از آن موقع تاكنون محيطبانان، جنگلبانان و مردم محلي اقدام به خاموش كردن آتش اين جنگل ها و كنترل آن كرده اند اما به دليل وزش باد و انتقال ذغال ها به مناطق ديگر مجددا شعله هاي آتش درختان جنگل ها و مراتع را طعمه خود كرده است.
مدير كل منابع طبيعي و آبخيز داري يادآور شد: آخرين بار بروز آتش در اين جنگل ها ظهر امروز بوده كه 10 نفر از جنگلبانان اين شهرستان به همراه مردم محلي توانستند آتش را مهار و در كنترل خود قرار دهند اما با توجه به پيش بيني هاي هواشناسي مبني بر ادامه وزش باد احتمال بروز دوباره آتش وجود دارد.
نقشبندي اظهار داشت: 30 نفر از نيروهاي تحت نظر اين اداره كل از 15 خرداد سال جاري در قالب طرح خدمات گشت، مراقبت، صيانت از جنگل ها و مراتع و 47 نفر از همكاران تخصصي در يگان حفاظت براي اطفاي حريق به صورت آماده باش كامل درآمده اند.
به گزارش ايرنا، هواشناسي كردستان اعلام كرده طبق پايش نقشه هاي هواشناسي، بيشترين پديده غالب تا پايان هفته جاري در اين استان وزش باد است و انتظار مي رود اين فعاليت در نواحي شمالي استان (بانه، بيجار، زرينه، هزاركانيان، سقز و ديواندره) قابل ملاحظه تر باشد.
اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري كردستان در پيام هاي مختلفي از مردم خواسته به عنوان يك وظيفه ملي و قانوني در حفاظت از جنگل ها و مراتع و براي جلوگيري از تخريب آن كوشش كنند و در صورت مشاهده هر گونه تخريب و تصرف و به ويژه آتش سوزي با شماره تلفن رايگان 1504 تماس گرفته و ماموران يگان حفاظت را در جريان بگذارند.
جنگل هاي اين استان كه جزو جنگل هاي زاگرس شمالي به حساب مي آيند، در طول بيش از 50 هزار سال گذشته تشكيل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاك، توليد محصولات فرعي، ذخاير ژنتيكي، مصارف درماني، توانايي هاي اكوتوريستي و ارزش هاي زندگي، داراي اهميت زيادي است.
جنگل هاي اين استان كه بخشي از جنگل هاي غرب كشور را تشكيل مي دهد بيشتر در اطراف شهرهاي بانه و مريوان واقع شده است و بعد از جنگل هاي شمال كشور در رتبه دوم اهميت قرار دارند.
3034/6108

سرخط اخبار استان‌ها