۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۲۰
کد خبر: 83010336
T T
۰ نفر
ماهاتیر محمد: آمریكا پس از خروج از برجام منزوی شده است

كوالالامپور- ایرنا- ماهاتیر محمد نخست وزیر جدید مالزی گفت: معتقدم آمریكا در خروج از معاهده بین المللی برجام اشتباه كرد و پس از این اقدام منزوی شده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، تارنمای مالزی كینی با انعكاس بخشی از مصاحبه ماهاتیر محمد نخست وزیر جدید مالزی با رسانه تایلندی 'بی پی اس' نوشت: نخست وزیر معتقد است آمریكا در خروج از برجام اشتباه كرد.
این رسانه مالزیایی نوشت: خروج از برجام آمریكا را منزوی كرده، چرا كه اتحادیه اروپا خواستار حفظ این معاهده بین المللی است.
ماهاتیر محمد همچنین در مورد دور دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریكا احتمال داد: به نظر می رسد وی موفق به ماندن در ریاست جمهوری در دور دوم نشود.
نخست وزیر مالزی افزود: به نظر من احتمال دارد ترامپ دوره دوم ریاست جمهوری را از دست بدهد و سیاست های وی به همان روشی كه سیاست های باراك اوباما كنار زده شد، ممكن است كنار زده شود.
ماهاتیر محمد تاكید كرد: كار كردن با فردی مثل ترامپ سخت است.
وی گفت: وقتی رسانه ها پیشتر در مورد ترامپ سوال كردند، گفتم كه كاركردن با فردی كه در مدت 24 ساعت سه بار نظرش را عوض می كند، سخت است.
با این وجود ماهاتیر محمد دیدار دونالد ترامپ و كیم جونگ اونگ رهبر كره شمالی در سنگاپور را مثبت ارزیابی كرد.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه تصویب قانون جنجالی توسط صهیونیست ها را اقدامی شبیه تبعیض نژادی دانست.
كنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) روز 27 تیر (18 ژوئیه) قانونی جنجالی را به تصویب رساند كه مطابق آن رژیم اسرائیل رسما به عنوان یك دولت ملی خلق یهود شناخته می‌شود.
نخست وزیر مالزی گفت اعرابی كه در فلسطین اشغالی زندگی می كنند در حال تبدیل شدن به شهروند درجه دو هستند كه این نوعی تبعیض نژادی است.
نخست وزیر جدید مالزی در بخش دیگری از این مصاحبه كه در محورهای مختلفی انجام شد، گفت: اتخاذ موضع مقابله با چین برای كشورهای جنوب شرق آسیا و از جمله مالزی غیرعاقلانه است.
وی افزود: كشورهای عضو آ سه آن ممكن است ادعای چین را در دریای جنوبی چین مورد اعتراض قرار دهند اما چین به عنوان ابرقدرت می تواند آن را نادیده بگیرد.
چین بیش از 90 درصد از دریای جنوبی را در مالكیت خود می داند اما این ادعای ارضی با مخالفت مالزی، برونئی، فیلیپین، تایوان و ویتنام در جنوب شرق آسیا روبه رو شده زیرا آنها نیز در بخش هایی از این پهنه آبی ادعای ارضی دارند.
برخی از رسانه های چینی پیشتر گزارش دادند كه دولت جدید مالزی از چین فاصله گرفته است.
ماهاتیر محمد در پاسخ به این انتقادات گفت كه مالزی چین را به عنوان یكی از كشورهای قدرتمند می شناسد و قصد ندارد با پكن وارد منازعه شود.
وی افزود: ما دو كشور نیاز به مذاكرات دیپلماتیك بیشتر داریم و از چین می خواهیم تا دریای جنوبی چین را برای تردد همه كشتی ها باز نگه دارد.
وی در عین حال سیاست تحریك آمیز علیه چین توسط آمریكا را رد كرد و گفت: مالزی این سیاست را به نفع خود نمی داند.
ماهاتیر در این مصاحبه هر نوع حل و فصل مسائل از روش های خشونت آمیز را رد كرد و گفت: جنگ دیگر راه حل رفع مسائل نیست چرا كه یك فاجعه است و با توجه به پیشرفت های كنونی نظامی در صورت بروز هر جنگی ممكن است میلیون ها نفر در آن كشته شوند.
وی با بیان اینكه در جنگ دوم جهانی هفت میلیون نفر جان خود را از دست دادند از همه كشورها خواست تا اختلافات را از روش های مسالمت آمیز حل و فصل كنند.
آساق **1599**1144

سرخط اخبار جهان