۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱
کد خبر: 83008561
T T
۰ نفر

آموزش و پرورش با كمبود شدید نیروی انسانی مواجه است

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱
کد خبر: 83008561
آموزش و پرورش با كمبود شدید نیروی انسانی مواجه است

كاشان- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزاتخانه با بحران كمبود نیروی انسانی رو به روست و امسال سخت ترین شرایط را از این نظر دارد.

به گزارش ایرنا، علی الهیار تركمن روز سه شنبه در گردهمایی مشترك مدیران مدرسه های كاشان در كانون جوانه های این شهر افزود: اوج استخدام های وزارت آموزش و پرورش مربوط به سال های 1365 تا 73 بود كه بر مبنای 30 سال خدمت، آنها بین سال های 1395 تا 1403 به سن بازنشستگی می رسند.
وی افزود: حدود 370 هزار نیرو در فاصله سال های مزبور بازنشسته می شوند كه از جمله سال گذشته 41 هزار و 600 نفر و سال 1395 نیز 38 هزار نفر بازنشسته شدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال نیز 52 هزار و 700 نفر مشمول بازنشستگی هستند كه هنوز احكام آنها صادر نشده است.
او با اشاره به ارائه لایحه رتبه بندی فرهنگیان از سوی وزارت آموزش و پرورش به هیات دولت برای تقدیم به مجلس اضافه كرد: این لایحه كه بزودی ارائه می شود با هدف ایجاد انگیزه در معلمان، امتیازهایی از نظر میزان ساعت كار، فعال بودن و حضور معلمان در كلاس درس را در نظر دارد.
الهیار تركمن همچنین به اجرای طرح 'معلم تمام وقت' با همكاری سازمان امور اداری و استخدامی كشور اشاره كرد و افزود: بر اساس این طرح برخی امتیازهای موقت معلمان به امتیازهای دائم تبدیل می شود و در ازای آن معلمان خدمات بیشتری ارائه خواهند كرد.
وی گفت: شاید بتوان 50 درصد از نیروهای آموزش و پرورش را با برخی ساز و كارها به مدت چند سال دیگر نگه داشت اما سایر آنها را نمی توان به كار گرفت یا خودشان مایل به ماندن در آموزش و پرورش نیستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: با این شرایط، مركز برنامه ریزی منابع نیروی انسانی وزارتخانه برای تامین نیرو بر اساس مدرسه محوری تعریف شده است تا نیروی مورد نیاز را برای مدرسه و كلاس درس اختصاص بدهد.
نزدیك به 928 هزار نفر نیرو شامل 54 درصد زن و 46 درصد مرد اعم از معلم، مدیریت، اداری، تخصصی، خدماتی و سرایداری در وزارت آموزش و پرورش خدمت می كنند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بشدت 'معلول محور' شده و برنامه ریزی و اقدامات برای بهبود وضعیت این وزارتخانه موقتی است و تنها بر معلول ها متمركز است.
الهیار تركمن تاكید كرد: تاكنون نظریه پردازی كه بتواند مسائل وزارت آموزش و پرورش را از ریشه برطرف كند، نداشته ایم از این رو كارگروه های مطالعاتی برای بررسی و حل مشكلات توزیع نیروی انسانی و تركیب منابع مالی تشكیل شده است.
وی محل تامین اعتبارهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را بودجه عمومی عنوان كرد و گفت: تنها 10.5 درصد از دانش آموزان در مدرسه های غیردولتی مشغول تحصیل اند و سایر آنها در مدرسه های دولتی نام نویسی می كنند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: برطرف كردن مشكلات این وزارتخانه نیازمند كمك دولت و مجلس است و جایگاه آن در نظام مالی كشور باید ارتقا یابد.
او افزود: آموزش و پرورش سال مالی جاری را با كمترین میزان مطالبه منتقل شده از سال پیش(سه هزار و 400 میلیارد ریال) آغاز كرد و این رقم در سال گذشته 11 هزار میلیارد ریال و در سال 1395 نزدیك به هشت هزار میلیارد ریال بود.
نماینده كاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، تفویض اختیار بیشتر اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان به شهرستان كاشان را خواستار شد.
سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به وجود 55 هزار دانش آموز از جمله هشت هزار دانش آموز افغان در كاشان گفت: جمعیت دانش آموزی این شهرستان با سایر شهرستان های استان اصفهان قابل مقایسه نیست و رفع مشكلات در گرو تقویض اختیارات است.
وی همچنین بر تخصیص اعتبار استخر دبیرستان كتابچی كاشان تاكید كرد و گفت: برای تكمیل و راه اندازی ساختمان خانه معلم یكصد میلیارد ریال نیاز است كه از ساخت آن نزدیك به 20 سال می گذرد.
الهیار تركمن در ادامه سفر خود به كاشان از چند طرح نیمه تمام آموزشی از جمله هنرستان نراقی، خانه معلم و استخر كتابچی این شهرستان نیز دیدن كرد.
6027/6136/8123
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ