۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱:۰۹
کد خبر: 83006492
T T
۰ نفر

تقابل آنكارا و رياض در سوريه

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱:۰۹
کد خبر: 83006492
تقابل آنكارا و رياض در سوريه

تهران- ايرنا- مناطق شمال شرقي سوريه كه بيشتر كردهاي اين كشور در آن ساكن هستند، اين روزها به سوژه داغ برخي رسانه ها غربي – عربي تبديل شده است و اخبار مختلفي در ارتباط با تحولات جديد در اين منطقه منتشر مي شود.

به گزارش بامداد دوشنبه ايرنا، طرح تحولات جديد در ارتباط با مناطق شمال شرق سوريه از آنجا آغاز شد كه عربستان اعلام كرد مبلغ يكصد ميليون دلار براي بازسازي مناطق آزاد شده از تصرف داعش اختصاص داده است.
به دنبال اين خبر آمريكا اعلام كرد كشورهاي حاضر در ائتلاف به رهبري واشنگتن در سوريه براي بازسازي اين مناطق مبلغ 200 ميليون دلار اختصاص مي دهند و دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا نيز انصراف اين كشور را از اختصاص بسته 230 ميليون دلاري كمك به بازسازي اين منطقه از سوريه ذكر كرد.
وي به دنبال اين تصميم با انتشار توئيتي در صفحه شخصي خود تاكيد كرد كه از اين پس عربستان و ساير كشورهاي ثروتمند منطقه بايد بودجه توسعه مناطقي در سوريه را تامين كنند. من مي خواهم كه آمريكا، ارتش و كشورهايي را كه به ما كمك كردند، توسعه دهم.
اختصاص اين مبلغ از سوي آمريكا پيشنهاد ركس تيلرسون وزير امور خارجه پيشين اين كشور بود كه پس از بركناري از كابينه در اسفند ماه با مخالفت ترامپ مواجه شد.
ترامپ پيشتر نيز اعلام كرده بود كه قصد دارد نيروهاي اين كشور را از سوريه خارج كند. وي به عربستان پيشنهاد كرد چنانچه مايل به ماندن نظاميان آمريكايي در سوريه است بايد بهاي آن را كه 4 ميليارد دلار است، بپردازد.
به دنبال اعلام مواضع وزارت خارجه آمريكا درخصوص هزينه هاي بازسازي شمال شرق سوريه؛ سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه از خودداري آمريكا به كمك مالي براي بازسازي سوريه انتقاد كرد و به كنايه گفت كه با خروج تروريست ها، ديگر كسي در سوريه نمانده كه نياز به پول داشته باشد.
ماريا زاخارووا در فيس بوك خود نوشت: آمريكا كار درستي كرد چرا كه ديگر در سوريه داعش نيست و مخالفان آشتي ناپذير سوريه اين كشور را ترك كرده اند و كلاه سفيدها هم از سوريه خارج شده اند و ديگر كسي در سوريه نمانده كه به پول نياز داشته باشد.
در همين حال، اعلام اختصاص كمك از سوي عربستان به كردهاي شمال سوريه با واكنش تركيه نيز مواجه شد و آنكارا اين اقدام را حمايت از شبه ‌نظاميان كرد و در تقابل با منافع خود اعلام كرد.
روزنامه «يني شفق» تركيه با متهم كردن عربستان به حمايت از گروه‌هاي تروريستي در شمال سوريه نوشت كه اين كمك‌ هاي مالي به سمت شهرهايي مانند رقه كه در تصرف نيروهاي دموكراتيك سوريه است، روانه خواهد شد.
واقعيت اين است كه مناطقي مانند حسكه، رقه، قامشلي و بخشي از حلب در شمال سوريه و نزديك مرزهاي مشترك اين كشور با عراق و تركيه كه داراي زمين هاي كشاورزي مستعد با ذخايري چون نفت هستند، سكونت گاه نزديك به 4 ميليون كرد سوري از 21 ميليون جمعيت سوريه در مساحتي نزديك به 18 هزار و 300 كيلومتر است.
از سال 1389 با آغاز بحران در سوريه بر اساس نقشه و طرح هاي شوم برخي كشورهاي عربي و غربي منطقه و خارج از آن، اين منطقه نيز مانند ديگر مناطق درگير ناآرامي و تحولات ناشي از بحران دشمنان سوريه به عنوان يكي از كشورهاي محور مقاومت بود.
دو سال بعد از ادامه بحران در سوريه كه اكنون وارد هشتمين سال خود شده است، كردهاي شمال شرق سوريه با توجه به اوضاع در اين كشور تصميم گرفتند تا با كنترل مناطق خود آن را به صورت خودگردان اداره كنند و در اين راه حتي از برخي كمك هاي آمريكا نيز كه خود را به شرق سوريه رسانده بود، بهره مند شدند.
ذكر اين مطلب نيز لازم است كه در طول اين مدت بر اساس اخبار و گزارش هاي موجود حتي برخي از نظاميان سوري نيز در مناطقي از شمال شرق سوريه مستقر بوده و كردهاي ساكن آن نيز برخي حمايت هاي لازم مانند ارايه غذا به آنان را انجام مي دهند.
با ادامه بحران؛ كردهاي سوريه كه مهم ترين حزب آن به نام اتحاد دمكراتيك سوريه (پ.ي .د) شناخته مي شود در برخي مقاطع با دريافت كمك هاي تسليحاتي آمريكا حتي با گروه هاي تروريست درگير شدند كه در برخي از گزارش ها آمار كشته هاي اين گروه هاي تروريستي را دهها نفر اعلام كرده اند .
ادامه اين وضعيت در شمال شرق سوريه موجب نگراني آنكارا از تحولات جاري در نزديك مرزهاي جنوبي اين كشور شد و به دنبال آن تركيه اقدام به اشغال شهر عفرين كرد.
با ورود تركيه به مناطق شمالي سوريه و اشغال شهر عفرين، كردها كه بر روي ادامه كمك هاي آمريكا حساب مي كردند خود را تنها يافتند و اميدهاي خود را به واشنگتن قطع كردند و رفته رفته با دولت مركزي سوريه كه اكنون بيش از 60 درصد از مناطق اشغالي را آزاد كرده بود، وارد مذاكره شدند.
از سوي ديگر روسيه و سوريه نيز كه به دنبال برقراري ثبات و حل بحران در اين كشور بودند، از فرصت استفاده كرده و براي پايان دادن به بحران جاري مذاكره با كردهاي سوري را پذيرفتند.
تاكنون دو دور مذاكره بين دولت مركزي سوريه با هيات اعزامي از سوي كردها در دمشق از تير ماه امسال برگزار شده است كه تقريبا هر دو طرف از آن ابراز رضايت كرده و حتي بر اساس اعلام منابع كرد قرار است تا كارگروه هايي براي مذاكره در ارتباط با موضوعات مختلف بين دو طرف تشكيل تا مذاكرات را پيگيري كند.
كردهاي سوريه در موضع گيري هاي مختلف خود در طول اين مدت همواره بر حفظ تماميت ارضي سوريه تاكيد داشته و اعلام كرده اند كه قصد تشكيل دولت جديد، تجزيه و يا جدا شدن از اين كشور را ندارند و فقط به دنبال برخي اختيارات منطقه اي و دمكراتيزه شدن امور در سوريه هستند.
حتي در جريان ربوده شدن 17 زن و كودك اهل سويدا در جنوب سوريه نيز كردها در يك اعلام همبستگي ملي اعلام كردند كه حاضرند اسراي داعشي در اختيار خود را در ازاي آزادي اين زنان آزاد كنند.
اكنون آنچه روشن شده، اين است كه اگر در طول هشت سال پيش برخي كشورهاي غربي و عربي با استفاده از بخشي مناطق كشورهاي همسايه سوريه مانند تركيه، اردن، لبنان و رژيم صهيونيستي اقدام به تشكيل اتاق هاي عمليات براي هماهنگي امور مربوط به تروريست ها و ارايه كمك هاي تمام قد به آنان مي كردند، در مقطع كنوني با توجه به اين كه سوريه با حمايت هاي كشورهاي دوست خود نظير ايران و روسيه سربلند بيرون آمده است، حاميان تروريست ها از جمله تركيه و عربستان با هزينه هاي بالايي كه از نظر مالي و حيثيتي از دست داده اند به خاطر پيروي از سياست هاي قدرت هاي خارج از منطقه با هم دچار اختلاف شده اند و هم اكنون آمريكا به دنبال دريافت هزينه هاي 4 ميلياردي از برخي كشورهاي عربي نظير عربستان براي ماندن در سوريه است كه ادامه اين تاكيدات ترامپ مي تواند موجب بروز بحران در روابط دو طرف شود.
گزارش از: داود پورصحت
شبد**خاورم*1436*1586**1953**
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست