۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۰۸
کد خبر: 83002679
T T
۰ نفر
تركیه 533 میلیون دلار تعرفه اضافی بر كالاهای آمریكا وضع كرد

آنكارا- ایرنا- رخسار پكجان وزیر تجارت تركیه از آغاز فرایند دریافت 533 میلیون دلار تعرفه اضافی از كالاهای وارداتی تولید آمریكا به كشورش خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پكجان در افتتاحیه نشست بررسی روابط تجاری و اقتصادی تركیه – آفریقا با بیان این كه این تصمیم در پاسخ به اقدامات آمریكا اتخاذ شده است، افزود: علاوه بر این، از امروز تعرفه وارداتی 22 قلم كالای تولید آمریكا دو برابر افزایش داده شده است.
وی با تاكید بر دفاع دولت آنكارا از حقوق شركت های ترك در مقابل اقدامات غیر قانونی آمریكا بیان كرد: برای دفاع از حقوق شركت های ترك در مقابل اقدامات غیرقانونی آمریكا كوتاهی نكرده و به این اقدامات پاسخ مناسب را خواهیم داد.
وی با اشاره به آغاز دوره جنگ تجاری در جهان گفت: به همین علت مذاكره در باره همكاری های اقتصادی در دوره كنونی ضروری است.
وی تاكید كرد: در چنین فضایی، اقدامات یكجانبه آمریكا معادلات تجاری جهان را در معرض خطر جدی قرار می دهد.
وزیر تجارت تركیه اضافه كرد: هر كشوری از جمله ایالات متحده، می تواند حساسیت ها و نیازهای ملی داشته باشد ولی این حساسیت ها و برنامه های ملی نباید تعادل و توازن موجود در جهان را بر هم بزند و آنها باید به امر امر توجه كنند.
وی ادامه داد: ایالات متحده آمریكا هم اكنون برای واردات فولاد و آلومینیوم را با تعرفه های سنگین وضع كرده و همه را علیه خود بسیج كرده و به هیچ كس توان و امكان اعتراض نمی دهد.
وی همچنین افزود: اكنون كشورهای كانادا و مكزیك به عنوان شركای آمریكا علیه آن كشور در جهان سازمان تجارت جهانی شكایت كرده اند و اتحادیه اروپا، چین، نروژ، سوئیس و هند نیز از جمله دیگر كشورهای شاكی آمریكا در سازمان تجارت جهانی هستند.
وزیر تجارت تركیه اظهار كرد: ایالات متحده آمریكا علاوه بر این از توافق هسته ای با ایران به صورت یكجانبه خارج شده و تحریمی دو مرحله ای را علیه ایران آغاز كرده ولی تنها ایران از این تحریم ها متضرر نخواهد شد.
وی همچنین گفت: كشورهای منطقه نیز از تحریم آمریكا علیه ایران زیان خواهند دید و این تحریم ها حتی به شركت های آمریكایی هم آسیب خواهد زد.
پكجان با بیان این كه آمریكا تنها شریك و طرف تجاری تركیه نیست، اظهار كرد: تركیه شركای دیگر و تامین كنندگان جایگزین نیازمندی های خود را هم دارد.
وی اضافه كرد: آمریكا مثل برخی كشورها از حدود پنج ماه پیش تعرفه های 25 و 10 درصدی برای واردات فولاد و آلومینیوم وضع كرده بود ولی چند روز پیش دوباره این تعرفه ها را دو برابر افزایش داد و ما نیز امروز در اقدامی متقابل برای 22 كالای آمریكایی و به میران 533 میلیون دلار تعرفه وضع كردیم.
وزیر تجارت تركیه با اشاره به لزوم جلوگیری از متاثر شدن روابط تجاری و اقتصادی از تحولات سیاسی كشورها گفت: وضعیت پیش آمده برای ارزش پول ملی تركیه گذراست و اقتصاد تركیه ظرفیت های بزرگی برای مقابله با این نوسانات دارد و اقتصاد تركیه همانند سال های گذشته، به رشد بالای خود ادامه خواهد داد.
به گزارش ایرنا، زندانی شدن آندرو برونسون كیشش آمریكایی در تركیه و اقدام متقابل دو كشور در تحریم وزرای كشور و دادگستری همدیگر و نیز اعلام دو برابر شدن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از تركیه موجب تیرگی روابط آنكارا واشنگتن در روزهای اخیر شده است.
این رویدادها همچنین موجب كاهش ارزش لیر تركیه در برابر ارزهای خارجی شد به طوری كه هم اكنون هر دلار آمریكا به قیمت 6.07 لیر و هر یورو نیز به قیمت 6.98 لیر به فروش می رسد.
مجموع افت ارزش پول ملی تركیه در برابر دلار طی سال جاری میلادی به 61.8 درصد و در برابر یورو به حدود 52.2 درصد رسیده است.
آندرو برونسون كشیش آمریكایی كه در شهر ازمیر تركیه تحت محاكمه‌ بوده، به اتهام همكاری با كودتاگران تركیه، همدستی با گروه های تروریستی، همكاری با گروه گولن و پ.ك.ك و نیز جاسوسی به نفع آمریكا به 35 سال زندان محكوم شده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر می برد.
جلسه بعدی دادگاه برونسون 50 ساله اهل كارولینای شمالی كه از دو دهه پیش در تركیه زندگی می كند، قرار است 12 اكتبر سال جاری(20 مهر ماه 97) برگزار شود و ممكن است به تحمل حداكثر 35 سال زندان محكوم شود.
دولت آمریكا در یك سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این كشیش بوده و محاكمه وی در این مدت جزو اختلافات آنكارا و واشنگتن بوده است.
مقامات واشنگتن معتقدند كه این كشیش به علت خودداری آمریكا از استرداد فتح الله گولن متهم كودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریكا زندانی شده است ادعایی كه مقامات آنكارا آن را رد كرده و پرونده ان را یك پرونده حقوقی عادی و قضایی اعلام می كنند.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان