۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82992740
T T
۰ نفر

150 روستای ریگان در محاصره شن های روان قرار دارد

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82992740
150 روستای ریگان در محاصره شن های روان قرار دارد

كرمان - ایرنا - معاون فرماندار ریگان با بیان اینكه گرد و غبار و توفان شن موجب خالی شدن 16 روستای این شهرستان از سكنه شده است گفت: 150 روستای ریگان در محاصره شنهای روان قرار دارد.

علیرضا غلامشاه زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز پدیده ریزگردها از اوایل صبح امروز در ریگان افزود: تشدید غلظت ریزگردها در این شهرستان 13 نفر را راهی مراكز درمانی كرد.
وی اظهار داشت: افزایش غلظت ریزگردها موجب كاهش دید در محور ترانزیتی ریگان - چابهار شده است.
معاون فرماندار ریگان گفت: تشدید غلظت گرد، غبار و گرمای هوا در ریگان موجب ریختن محصول خرمای نخلداران این شهرستان شده است.
معاون فرماندار ریگان اظهار داشت: این شهرستان دومین نقطه كانون بحران فرسایش بادی در كشور به شمار می رود و توفان شن و ریزگردها سالانه خسارات میلیاردی به زیرساخت های ریگان وارد می كند.
ریگان بعد از خوزستان دومین نقطه در كشور در زمینه بروز گرد و غبار و وجود كانونهای بحران فرسایش بادی است.
هفت پروژه بیابان زدایی با اعتبار 500 میلیارد تومان با محوریت شهرستان ریگان در شرق استان كرمان در حال انجام است.
بیش از یك میلیون و 350 هزار هكتار از مجموع 2 میلیون و 133 هزار هكتار مساحت شرق استان بیابان و در مجموع 63 درصد این شهرستان ها بیابانی است.
970 هزار هكتار از بیابان های شرق استان كرمان تحت فرسایش بادی قرار دارد و 253 هزار هكتار نیز كانون های بحرانی حساس و فرسایش بادی به شمار می رود كه تاسیسات شهری، روستایی، راهها و سایر زیرساخت ها را تهدید می كند.
430 هزار هكتار كانون های بحرانی در استان كرمان وجود دارد كه 60 درصد كانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی در چهار شهرستان شرقی استان كرمان از جمله ریگان قرار دارد.
كار تثبیت شن های روان در شرق استان كرمان از سال 1360 آغاز شد و تاكنون در بیش از 22 هزار هكتار مالچ پاشی، 47 هزار هكتار نهال كاری و سایر عملیات ها اجرا شده اما هنوز به تثبیت نرسیده است.
131 هزار و 900 هكتار عملیات های مختلف در طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و هجوم ریزگردها در شرق استان كرمان در حال انجام است كه پنج هزار هكتار آن به مالچ پاشی اختصاص دارد و بیشتر آن در شهرستان های ریگان و فهرج اجرایی می شود.
خشكسالی های چند سال اخیر در كرمان بویژه شهرستان های شرقی این استان موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و بروز پدیده ریزگردها شده است.
وزیر جهاد كشاورزی ماه گذشته به ریگان سفر كرد و گفت، طرح تثبیت شنهای روان با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی در این شهرستان اجرا می شود.
ریگان تا مركز استان كرمان 285 كیلومتر فاصله دارد.
3029

سرخط اخبار استان‌ها