۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۲۳
کد خبر: 82990134
T T
۰ نفر

آتش به جان بخشی از مراتع قزوین افتاد

۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۲۳
کد خبر: 82990134
آتش به جان بخشی از مراتع قزوین افتاد

قزوین - ایرنا - یك فقره آتش سوزی عصر امروز جمعه بخشی از مراتع شمال شهرستان قزوین را طعمه خود ساخت.

فرمانده یگان حفاظت اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این حادثه با بیان اینكه تلاش برای مهار آتش توسط نیروهای حفاظت منابع طبیعی، هلال احمر، آتش نشانی و مردم محلی جریان دارد،افزود: این آتش سوزی در سطح مراتع و اراضی روستاهای كش آباد و اسبمرد از توابع شهرستان قزوین به وقوع پیوسته است.
سرهنگ بهرام تركاشوند اظهار داشت: بر اثر این آتش سوزی مراتع مشجر شامل بوته، درختچه،گیاه و جنگل های سوزنی برگ دست كاشت دچار آسیب شده اند.
تركاشوند اضافه كرد: همچنین بر اثر این آتش سوزی بخشی از اراضی مستثنیات این 2 روستا نیز طعمه حریق شده است.
تركاشوند با بیان اینكه فعلا نمی توان حجم آتش سوزی را تخمین زد، یادآور شد: هنوز علت وقوع این آتش سوزی مشخص نیست و پس از مهار آن در خصوص وسعت حریق و میزان خسارات بررسی لازم انجام می شود.
وی در ادامه میزان خسارت وارد شده به عرصه های طبیعی بر اثر وقوع آتش سوزی را غیر قابل جبران توصیف كرد و گفت: سال ها طول می كشد تا عرصه های از بین رفته دوباره تجدید حیات یابند.
فرمانده یگان حفاظت اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در ادامه یادآور شد: تغییرات شدید اقلیمی، افزایش دمای هوا، كاهش رطوبت زمین، آتش زدن بقایای كشاورزی توسط كشاورزان، عامل انسانی و بی مبالاتی برخی افراد از مهمترین دلایل آتش سوزی های مربوط به مراتع و جنگل هاست.
تركاشوند ضمن تاكید بر همكاری بیشتر مردم، كشاورزان، دامداران و دستگاههای ذیربط جهت كاهش بروز چنین وقایع و خساراتی،گفت: توصیه می شود گردشگران برای استفاده از طبیعت در ایام تابستان تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از خسارت به این عرصه ها را اندیشیده و پس از مطمئن شدن از خاموش كردن آتش، محل را ترك كنند.
وی با اشاره به قانون حفاظت و بهره برداری سازمان جنگل ها، اضافه كرد: براساس برخی از مواد این قانون، افراد بویژه كشاورزان حاشیه عرصه های جنگلی و مراتع باید قبل از اقدام به آتش زدن به ماموران حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند در غیر این صورت با سرایت آتش به عرصه های جنگلی و مراتع فرد یا افراد خاطی باید تمامی خسارات وارده را جبران كنند.
استان قزوین دارای 853 هزار و 485 هكتار مرتع، 29 هزار و 150هكتار بیابان و 28 هزار و 157 هكتار جنگل است.
7390*3013
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه