۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 82986216
T T
۰ نفر

ضربان نامنظم بازار لوازم خانگی

۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 82986216
ضربان نامنظم بازار لوازم خانگی

تهران- ایرنا- بازار لوازم خانگی به دنبال شرایط اقتصادی در سال جاری، با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو است و از كاهش تولید محصول توسط كارخانه‌ها گرفته تا پرهیز از فروش كالا توسط فروشندگان، زمینه را برای تغییر قیمت‌ها در این بازار فراهم آورده است.

از ابتدای سال و به دنبال التهاب در بازار ارز، بازارهای دیگر مانند لوازم خانگی نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شد. البته مشكلات در بازار لوازم خانگی تنها محدود به گرانی نبود بلكه در مواقعی فروشندگان به خاطر انتظارات تورمی ... از فروش محصولات خودداری می‌كردند.

عدم فروش سبب می شود قیمت‌ها عزم صعود كنند و تولیدكنندگان و فروشندگان نیز كه نسبتاً هزینه‌های بالاتری را نسبت به ماه‌های قبل متحمل شده بودند از این افزایش قیمت استقبال كردند. در این شرایط سازمان حمایت ازتولیدكنندگان و مصرف‌كنندگان وارد عمل شد.

اگرچه به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه تولید لوازم خانگی، سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف‌كنندگان در اردیبهشت‌ ماه با افزایش 10 درصدی قیمت لوازم خانگی در بازار موافقت كرد اما به گفته تولیدكنندگان، این میزان افزایش قیمت نمی‌تواند رشد قیمت تمام شده تولید را جبران كند.

اكنون نیز از بازار لوازم خانگی به واسطه افزایش قیمت كالاهای جانشین وارداتی خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت‌ها تا بیش از 40 درصد به گوش می‌رسد.

**لیستی از افزایش قیمت نداریم
در همین خصوص، محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینكه «افزایش قیمت لوازم خانگی مربوط به سازمان حمایت است»، گفت: تنها افزایش قیمت در حد 10 تا 12 درصدی تأیید می شود.

وی با اشاره به اینكه «فروشندگان لوازم خانگی به هیچ عنوان نمی‌توانند افزایش قیمت اعمال كنند»، افزود: فروشندگان باید لیست قیمت داشته باشند، زیرا سامانه 124 به طور مستمر بازرسی انجام می‌دهد و امكان شكایت از فروشندگان متخلف نیز وجود دارد از همین رو هر كالایی كه گران می‌شود باید مدرك داشته باشد.

طحان‌پور درخصوص بی‌ثباتی بازار ارز و تأثیر آن بر عدم فروش كالا از سوی فروشندگان، گفت: این موضوع درست نیست و تا زمانی كه كارخانه‌ها به فروشندگان كالا تحویل دهند، آنها نیز اقدام به فروش می‌كنند اما كارخانه‌ها به دلیل مشكلات ارز تولیدشان كاهش پیدا كرده بنابراین كالا را كمتر از نیاز واحد صنفی تحویل می‌دهند. به طور مثال یك واحد صنفی 10 مورد كالا درخواست می‌دهند اما دو مورد از كارخانه تحویل می‌گیرد.

وی تأكید كرد: كالاهای نمایشگاهی را نیز نمی‌توانند بفروشند زیرا مغازه نمی‌تواند خالی باشد.

**تولید با قیمت‌های فعلی مقرون به صرفه نیست
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران افزود: در جواب اینكه می‌گویند فروشندگان كالا را در انبار نگهداری می‌كنند، به سازمان تعزیرات، سازمان حمایت و ... اعلام آمادگی كردیم كه اگر از واحدهای صنفی انباری سراغ دارند، بدون استثنا تمام كالاها را مصادره كنند.

وی با اشاره به افزایش ناگهانی تقاضا در بازار لوازم خانگی گفت: پیش از آن سفارش به این میزان نبود. از سوی دیگر كارخانجات به دلیل مشكلات پیش آمده از جمله گرانتر شدن مواد اولیه ای نظیر پلی پروپیلن، فوم، شیر گاز، فولاد، مس و ... نیز تولید را كاهش داده است و تولید كارخانجات با قیمت‌های فعلی مقرون به صرفه نیست.

طحان‌پور ادامه داد: مواد اولیه گران شده و این افزایش باید روی قیمت تمام شده اضافه شود اما سازمان حمایت قبول ندارد و بر اساس اسناد و مدارك، افزایش قیمت را قبول می‌كند و خرید از بازار آزاد را نمی‌پذیرد. البته برای لوازم خانگی كارگروه تعیین شده اما مشكلات فراتر از اینهاست.

**خریداران مصرف‌كننده واقعی نیستند
در همین خصوص اما تولیدكنندگان لوازم خانگی معتقدند هجوم تقاضا برای خرید لوازم خانگی در فصل تابستان طبیعی نیست و در واقع خریدارانی كه اكنون در بازار حضور دارند، مصرف‌كننده واقعی به شمار نمی‌آیند و همین امر به كمبود كالا و افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

محمدرضا دیانی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینكه «تقاضا در مقایسه با سال‌های قبل چند برابر شده اما آمار نصب كاهش را نشان می‌دهد»، گفت: آمار نصب با آمار فروش همخوانی ندارد به گونه‌ای كه آمار فروش 40 تا 50 درصد رشد را نشان می‌دهد اما آمار نصب نسبت به سال قبل به همین میزان افت داشته است. این نشان می‌دهد بسیاری از خریدهای صورت گرفته نصب نمی‌شود و خریداران مصرف‌كننده واقعی نبوده و به دنبال تبدیل پول خود به كالا هستند.

دیانی افزود: كارخانه‌های تولیدی با توجه به هزینه‌های ثابت بنگاه، توجیهی برای نگه داشتن كالای تولید خود ندارند و اگر بخواهند تولید كنند و نفروشند و یا تولید نداشته باشند، زیان بزرگی خواهند داشت.

** محدودیت تأمین مواد اولیه در كارخانه‌های تولیدی
وی با بیان اینكه «چند موضوع در بازار این روزهای لوازم خانگی وجود دارد»، گفت: نكته اول این است كه تیر و مرداد ماه، فصل فروش پایین لوازم خانگی است اما اكنون این موضوع برعكس شده و از سوی دیگر بسیاری از صنایع با محدودیت تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند.

به گفته رئیس هیأت مدیره مجمع كارآفرینان ایران، اگر چه كارخانه‌ها، تفاوت قیمت فروش را می پذیرند اما اگر محصول خود را به فروش نرسانند زیان هزینه‌های ثابت را به جان می‌خرند كه بسیار بزرگتر است.

وی تأكید كرد: از همین رو كارخانه ها تحت فشار هستند تا هر میزان كه می‌توانند كالا تولید كرده و بفروشند. با توجه به این مسائل قطعا اگر كالایی داشته باشند به بازار ارائه می‌كنند.

دیانی ادامه داد: تقاضای كاذبی وارد بازار شده كه به نفع مردم نیست و تداومی هم نخواهد داشت. مطمئن باشید در شش ماهه دوم سال كالای بیشتری به بازار ارائه خواهد شد و آن زمان رقابت‌ها بیشتر می‌شود و شاهد بازار آرام‌تر و رقابتی خواهیم بود.

وی به افزایش قیمت مواد اولیه از 40 تا 100 درصد اشاره كرد و افزود: بخشی از مواد اولیه لوازم خانگی به واردات وابسته است كه در این زمینه و در بحث تخصیص ارز با كندی روبه‌رو هستیم. همچنین برخی از اقلام وارداتی در اولویت دو وزارت صنعت قرار گرفته است كه مشكل را بیشتر می‌كند. این موارد در كنار بروكراسی اداری كه برای واردات مواد اولیه بسیار طولانی است بر مشكلات دامن می‌زند، البته شرایط كنونی اقتصادی كشور، این مشكلات را ناگزیر كرده است.

به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور، با توجه به اینكه مردم نسبت به كاهش ارزش پول خود نگرانی دارند، از همین رو ترجیح می‌دهند پول را به هر كالایی تبدیل كنند كه یك مورد آن لوازم خانگی است.

گزارش از حوری قاسمی
**اداره كل اخبار چند رسانه‌ای**ایرناپلاس**
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد