۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82981277
T T
۰ نفر
وحدت و امید آفرینی راهكار حل مشكلات است

زنجان - ایرنا - انسجام و پرهیز از اختلافات جناحی، شفاف سازی و مبارزه با فساد اقتصادی، امید آفرینی و ارتقای اعتماد عمومی از مولفه هایی هستند كه نمایندگان احزاب سیاسی برای عبور از مشكلات كنونی در میزگرد ایرنا بر آن ها تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، در شرایط كنونی كه دشمن روی جنگ تبلیغاتی و روانی برای ضربه زدن به ملت ایران حساب ویژه ای باز كرده است، نقش گروه های مرجع و جریان های سیاسی در مقابله با چنین توطئه ای بیش از پیش برجسته می شود.
از همین رو خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مركز زنجان میزگردی با حضور رسول بیات، عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان و مدیر بنیاد امید ایرانیان در زنجان، روح الله صمدی، دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان، اكبر عباسی، دبیر جبهه پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در استان و حسن كریمیان، رئیس خانه احزاب استان زنجان برگزار كرد كه در آن حاضران بر لزوم حفظ وحدت و انسجام حول محور رهبری و امید آفرینی در جامعه در مقطع كنونی، برای مهار مشكلات تاكید كردند.

** همه به هم كمك كنیم
مدیر بنیاد امید ایرانیان در استان زنجان گفت: ما برای شرایطی مثل امروز و به طور اعم برای هر موقعیتی، موضوع وحدت را باید چه به صورت تدافعی و چه اصالتی داشته باشیم چرا كه برای اداره یك كشور به حتم باید همزبانی و همدلی در آن جاری و ساری باشد.
رسول بیات افزود: موضوع وحدت یعنی باهم و برای هم و برای یك كار مشترك؛ بنابراین وحدت با من، معنی ندارد.
بیات تصریح كرد: وحدت در صورتی محقق می شود كه فعالان سیاسی، احزاب و همه شهروندان در آن نقش آفرین باشند.
وی به ضرورت نقش آفرینی احزاب و گروه های سیاسی در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی اشاره كرد و گفت: همه بخش های حاكمیت باید نیاز به انسجام را به ویژه در شرایط كنونی احساس كنند.
بیات به ضرورت نقش آفرینی رسانه ها به ویژه رسانه ملی در ایجاد وحدت و همدلی هر چه بیشتر در جامعه تاكید كرد و افزود: به طور مثال در شبكه استانی صدا و سیما هیچ گاه فعالان سیاسی برای گفت و گو در باب مسائل مختلف دعوت نمی شوند و این جای اشكال دارد.
وی تصریح كرد: با همه این مسائل، فعالان سیاسی این درك را دارند كه امروز زمانی نیست كه به یكدیگر تشر بزنیم.
دبیر جبهه پیشرفت و عدالت در استان زنجان نیز گفت: همان گونه كه همه ملت ایران می دانند، در طول تاریخ، دولت آمریكا با مردم ایران دشمن بوده و این امر تازگی ندارد.
اكبر عباسی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی به خاطر اهداف انقلاب و نفوذ آن در دل مستضعفان جهان، دشمنی آمریكا با ملت ایران مضاعف شد.
وی با بیان اینكه بعد از روی كار آمدن ترامپ دشمنی آمریكا با ایران شدت پیدا كرده و عریان تر شده است، افزود: بعد از توافق برجام همه دنیا شاهد پیمان شكنی آمریكا هستند و حقانیت جمهوری اسلامی بر همگان مسجل شده است.
عباسی افزود: برای دنیا ثابت شد كه نظام جمهوری اسلامی اهل گفت و گو و منطق است و از طرفی آمریكایی ها قابل اعتماد نبوده، نیستند و نخواهند بود.
وی به رفتار اروپایی ها در قبال ایران اشاره كرد و افزود: همین اروپایی ها كه اكنون تمایل ندارند از برجام خارج شوند، یك روز علیه ایران قطعنامه صادر می كردند.
دبیر جبهه پیشرفت و عدالت در استان زنجان گفت: در این شرایط لازم است همه گروه ها، جریان ها، تفكرها به ویژه نخبگان، وحدت و همدلی لازم را در برابر آمریكا داشته باشند.
وی تصریح كرد: همه احزاب و گروه ها باید كمك كنند تا دولت از برهه كنونی عبور كند، چراكه وحدت كلمه همواره رمز پیروزی نظام بوده است.
عباسی با بیان اینكه انقلاب اسلامی منحصر به گروه و قشر خاصی نیست، عنوان كرد: وحدت چپ و راست نمی شناسد و ما باید برای حفظ نظام و كشور و انقلاب، وحدت و همدلی را در سرلوحه امور داشته باشیم.
رئیس خانه احزاب استان زنجان نیز با تبیین شرایط كشور از حیث اقتصادی و تهدیدات دشمنان به تحریم ایران، گفت: در این شرایط باید همدل باشیم و سعی همه سیاسیون هم بر این موضوع است، باید دولت را كمك كرد تا از این شرایط عبور كند.
حسن كریمیان با بیان اینكه احزاب نماینده مردم هستند، گفت: دولتی ها زیاد با مردم حرف نمی زنند، اما احزاب خودشان با مردم حرف می زنند و در صورت نیاز اعتراضشان را اعلام می كنند، یا با برگزاری جلسات با دولت حرفهایشان را به آنها منتقل می كنند.
رئیس خانه احزاب استان زنجان تصریح كرد: نقش احزاب بعد از انتخابات پررنگ نیست، باید نقش بیشتری داشته باشند، حتی برای مجلس و ریاست جمهوری نامزد معرفی كنند و پاسخگوی عملكرد نمایندگانشان در مجلس یا ریاست جمهوری باشند.
كریمیان تاكید كرد: ماحصل كنار گذاشته شدن احزاب از عرصه مدیریتی، عدم موفقیت در امور مختلف كشور است.
وی افزود: اگر فرصتی به احزاب داده شود، مردم می توانند برای یكبار مدیریت آنها را در كشور محك زده و تجربه جدیدی در این عرصه كسب كنند، در صورت كسب نتیجه رضایت بخش این روند را ادامه دهند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان با بیان اینكه از ابتدای انقلاب اسلامی در شرایط حساس قرار داریم، افزود: دولت طوری شرایط را فراهم كند تا عقلا و متفكران كشور ببینند كه به ایده و فكر آنها اهمیت داده می شود.
روح الله صمدی با اشاره به محرز بودن اهمیت وحدت در قرآن، گفت: صاحبان قدرت، سیاسیون و دولتمردان باید همگی برای وحدت گام بردارند.
وی تصریح كرد: دولت باید شرایط را طوری مهیا كند تا حرف كسانی كه برای اصلاح امور جاری كشور برنامه دارند را بشنود.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان اظهار داشت: انقلاب ایران منادی رحمت است، نباید به حاشیه ها پرداخت، بلكه همه در كشور باید به متن ماجرا نگاه كنیم.
صمدی بیان كرد: وقتی می بینیم دشمن در صحنه است، باید موضوعات مهم را اولویت بندی كرد و همدلی داشت، احزاب یعنی مردم، بنابراین كار احزاب بدون داشتن وفاق پیش نخواهد رفت.

** اتاق فكر عبور از مشكلات در دستگاه های اجرایی راه اندازی شود
مدیر بنیاد امید ایرانیان در استان زنجان گفت: برای عبور از مشكلات هم ظرفیت های زیادی در كشور موجود است و هم از طرفی باید ظرفیت سازی كرد.
بیات افزود: بدنه اجرایی بسیار متورمی در كشور وجود دارد و در اینكه دولت باید كوچك شود بحثی نیست ولی از طرفی چهار میلیون نفر نیروی كار دولت در كشور یك ظرفیت است.
وی اظهار داشت: نیروهای دولت باید در قبال دریافت حقوق، كار پس بدهند.
عضو شورای اصلاح طلبان استان زنجان به ظرفیت های اقتصادی كشور اشاره كرد و گفت: ظرفیت های موجود اقتصادی كشور باید در راستای عبور از مشكلات به كار گرفته شوند.
بیات با بیان اینكه گلوی فاسدین در حوزه اقتصاد باید به سرعت فشرده شود، افزود: نمی شود كه هر روز اعداد و رقم های ریز و درشتی از فساد اقتصادی در كشور منتشر شود و كاری برای ریشه كن كردن آن انجام نداد.
وی تصریح كرد: ما یك ظرفیت مردمی بسیار خوبی در كشور داریم، این مردمی كه 40 سال به واسطه اعتماد به حاكمیت همپای نظام آمدند و اكنون هم باید با شفاف سازی اعتماد شهروندان ترمیم كنیم.
بیات با بیان اینكه به جای شخصیت سوزی باید شخصیت ساز باشیم، گفت: از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی كه می توان از آن ها در این مقطع استفاده كرد، باید بهره بگیریم ولی به جای آن با اسم گذاشتن روی اشخاص آنان را از قطار پیاده می كنیم.
دبیر جبهه پیشرفت و عدالت در استان زنجان به ظرفیت های موجود كشور برای شتاب دهی به فرآیند توسعه اشاره كرد و گفت: نیروی انسانی توانمند، یك ثروت بالقوه برای كشور است و تجربه و تخصص آنها برای نظام یك ظرفیت بسیار مهم است.
وی با بیان اینكه دولت باید برای تقویت نیروی انسانی برنامه داشته باشد، اظهار داشت: فقدان نظام مدیریت راهبردی برای جذب و بكار گیری نیروهای انسانی یك چالش است كه باید برای حل آن برنامه داشته باشیم.
عباسی افزود: نباید انتصاب ها بر اساس معیارهای غیر شفاف صورت گیرد و این موضوع البته ناظر به همه دولت ها است.
وی ادامه داد: دولت ها باید از افراد متخصص استفاده كنند و تفكر حاكم بر دستگاه ها باید تفكری نظام مند باشد.
عباسی به لزوم كوچك و چابك سازی دولت در كشور اشاره كرد و گفت: ما به باز اندیشی پیرامون ساختار دولت در كشور نیاز داریم.

** احزاب نیارمند كمك دولت برای ایفای نقش هستند
رئیس خانه احزاب استان زنجان با بیان اینكه برای كمك كردن احزاب نیازمند شرایطی هستیم، گفت: باید مسئولان كمك كنند تا اوضاع و شرایط برای كمك كردن احزاب مهیا شود و بتوانند در حال حاضر ایفای نقش كنند.
كریمیان تصریح كرد: نقد كردن عملكرد دولت به معنای مخالفت نیست، البته باید دولت برای عمل به شعارهایی كه در زمان انتخابات داده است تلاش كند.
وی با بیان اینكه از ابتدای انقلاب اسلامی تا كنون ایران با آمریكا جنگ كرده است، اظهار داشت: بعد از امضای برجام هم آمریكا با تمام قول هایی كه داده بود، بدعهدی كرده و تعهداتش را حاشا می كند.
رئیس خانه احزاب استان زنجان گفت: دولت و مردم ایران چاره ای جز مقاومت مقابل دشمنان قسم خورده خود ندارند، برای عبور از این وضعیت و بهبود شرایط اقتصادی باید تلاش و شرایط را برای مردم تبیین و اطلاع رسانی كنیم.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان تصریح كرد: وظیفه احزاب در این مقطع خاص تبیین وضعیت موجود و تنویر افكار عمومی است.
صمدی گفت: برای اداره كشور، احزاب دخالت چندانی ندارند، وقتی موضوعیتی برای احزاب در این باره قائل نیستند، نباید انتظار آنچنانی از آنها داشته باشند.
دبیر حزب موتلفه استان زنجان اظهار داشت: حزب باید برای آگاه سازی مردم تلاش كند، همزمان به مسئولان هم تلنگر بزند، كه به طور مثال در فلان مجموعه نگذارید فساد اتفاق بیفتد.
وی بیان كرد: متاسفانه شعارهای اصلی دولت در این مدت یعنی موضوع برجام و تورم تك رقمی با شكست مواجه شده، نجات دهنده كشور در این وضعیت فقط گوش كردن به فرامین رهبر معظم انقلاب است.
صمدی گفت: به واقع امروز نیاز كشور به یك حجامت احساس می شود، البته باید ماحصل حجامت را هم به مردم نشان دهند تا مبارزه جدی با فساد را از نزدیك مشاهده كنند.

** برای مقابله با مشكلات بیرونی باید به درون برگردیم
عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان در استان زنجان به ضرورت امید آفرینی در جامعه تاكید كرد و گفت: یك جامعه ناامید نمی تواند به حضور و حیاتش استمرار دهد.
بیات ادامه داد: بر اساس مبانی اندیشه اسلامی انسان هیچ وقت نباید ناامید شود و فضا را تیره و تاریك ببیند چرا كه در بدترین حالت هم همواره یك روزنه ای وجود دارد.
وی با بیان اینكه باید در جامعه امید اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و اعتقادی را تقویت كنیم، گفت: نخستین شرط ایجاد امید این است كه هیچ یك از شهروندان و اركان و ساختار حاكمیت نباید نا امیدی را به خود راه دهند.
بیات ادامه داد: اكنون مشكل این است كه برخی مدیران در سطوح میانی و بالا اعتقادی به امید آفرینی ندارند.
بیات با بیان اینكه رهبری، ستون اصلی نظام جمهوری اسلامی است، تصریح كرد: ما در تمام شرایط با رقبا مواجه هستیم، در تمام شئون باید ببینیم دشمنان كجا انگشت گذاشته اند تا برای آن برنامه طراحی كنیم.
وی به ضرورت شفاف سازی در حوزه اقتصادی تاكید كرد و گفت: مردم باید احساس كنند در تمام مسائل محرم هستند.
بیات تصریح كرد: برخورد با متخلفان باید در تمام بخش ها انجام بگیرد و قوه قضاییه در این زمینه نقش ویژه ای دارد.
عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان در استان زنجان با بیان اینكه شفاف سازی زمینه ساز اعتماد و امید است، گفت: در این زمینه همه اركان نظام باید نقش خود را به بهترین نحو ایفا كنند.
بیات با بیان اینكه برای مقابله با مشكلات بیرونی باید به درون برگردیم، تصریح كرد: اكنون نشانه هایی از انسجام درونی را در كشور می بینیم ولی كافی نیست.

** نیازمند اصلاح عملكردها برای جلب اعتماد مردم هستیم
دبیر جبهه پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در استان زنجان به محصولات و تولیدات صاداراتی غیر نفتی در كشور اشاره كرد و گفت: باید از ظرفیت بخش خصوصی در كشور بیشترین استفاده را ببریم.
عباسی افزود: در حوزه گردشگری نیز می توانیم با تقویت زیر ساخت ها، زمینه ورود ارز به كشور را مهیا كنیم.
وی با بیان اینكه صرفه جویی از مولفه های مهم در ظرفیت سازی و مدیریت منابع است، گفت: بر اساس اعلام منابع خبری در سه ماهه امسال 6 هزار میلیارد تومان یارانه برای ارز مسافرتی پرداخت شده است، در شراط كنونی با این میران ارز می توان مشكلات متعددی را در جامعه حل و فصل كرد.
عباسی به لزوم اعتماد سازی در جامعه تاكید كرد و گفت: برای جلب اعتماد باید برنامه عملی و اورژانسی داشته باشیم.
وی به ضرورت شفاف سازی در جامعه اشاره كرد و گفت: اگر مسئولان با فساد اقتصادی به طور جدی و نه شعاری مبارزه كنند به طور قطع مردم كمك می كنند.
عباسی با بیان اینكه امروز باید مسئولان برای كار و خدمت به مردم شب و روز نشناسند، گفت: چه معنی دارد مجلس در این مقطع حساس تعطیلات تابستانی داشته باشد.

** مردم در حال گذر از اعتدال، اصلاحات و اصولگرایی هستند
كریمیان اظهار داشت: مردم با مشاهده وضعیت طی چند سال گذشته، همچنین تغییر رفتار رای دهی خود به سیاسیون در زمان انتخابات، در حال گذر از اعتدالیون، اصلاح طلبان و اصولگرایان هستند.
وی با اشاره به گرانی ها و بی سامانی قیمت ها در بازار ایران، گفت: گرانی در ایران بیداد می كند، اعتماد اجتماعی مردم به خاطر برخی فسادها نسبت به مسئولان كم شده و همین مسئله شرایط را برای نقش آفرینی احزاب سخت كرده است.
كریمیان با بیان اینكه احزاب توسط دولت پشتیبانی نمی شود، اظهار داشت: دولت برای پیشبرد امور خود از احزاب نظرخواهی كند، الان احزاب در ظاهر واسط بین مردم و دولت هستند، اما در واقعیت این طور نیست.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان تصریح كرد: ولی فقیه و فقه سیاسی ناجی كشور در هر شرایطی است، اگر ما صحبت های رهبر معظم انقلاب را در سال های گذشته اجرا می كردیم، وضعیت فعلی ما این نبود.
صمدی گفت: اگر مسئولان قانون اساسی را اجرا كنند مشكلات حل خواهد شد، طی این چهار دهه هر جا ضعفی بوده، حرف اسلام، قانون یا ولی فقیه را اجرا نكرده ایم.
دبیر حزب موتلفه استان زنجان خاطرنشان كرد: باید از استعدادهای جوانان برای شكوفایی كشور استفاده كرد، اگر كار را دست جوانان بسپاریم امور كشور با سرعت پیش خواهد رفت.
صمدی با بیان اینكه باید از ثروت های عمومی و خدادادی كشور استفاده كرد، افزود: اعتقادات فكری و ارتزاق مردم از غرب و آمریكا نیست، بنابراین باید در تعاملات خود با سایر كشورهای جهان نیز فكر كرد.
وی با بیان اینكه برنامه ریزان كشور شاخص ها و مسائل مهم كشور را از سایر موضوعات تفكیك و استخراج می كنند، گفت: زمانی كه این شاخص ها مشخص شد، تمامی اركان نظام به این مسائل می پردازند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان افزود: عملكرد دولت ها در اصل باید تغییر در روش اجرای برنامه ها باشد و تمام ظرفیت های مهم جامعه را در آن راستا قرار دهند.
3088/3216/6085
۰ نفر