۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۸:۰۶
کد خبرنگار: 5476
کد خبر: 85277029
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتخابات و اخلاق سیاسی احزاب

زنجان - ایرنا - رعایت اخلاق سیاسی در انتخابات به عنوان یک اصل مورد پذیرش تمامی فعالان سیاسی است که قطعا رعایت آن به افزایش مشارکت مردم در انتخابات و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی کشور منجر می‌شود.

به گزارش ایرنا، از ۲۷ مهرماه امسال با آغاز پیش ثبت نام از داوطلبان نمایندگی، فعالیت ۴۸ تشکل سیاسی و حزبی استان شامل سه حزب، ۹ شعبه و ۳۶ دفتر حزب در استان وارد فصل تازه ای شد.

گروه ها و اقشار مختلف برای حضور در عرصه انتخابات ثبت نام و اعلام آمادگی کردند تا اینکه در نهایت پرونده مرحله دهم فرایند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ثبت نام نهایی ۳۷۴ داوطلب در استان زنجان بسته شد.

استان زنجان بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده در حال حاضر حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در هشت شهرستان دارد و پنج کرسی از صندلی های مجلس شواری اسلامی متعلق به نمایندگان مردم زنجان است.

زنجان همواره به عنوان استانی مهم و تاثیرگذار در همه عرصه ها به خصوص صحنه های سیاسی کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده و اقشار مختلف استان سعی کرده اند با حضوری پرشور در انتخابات سهمی در شکل گیری مجلسی قوی و با اقتدار داشته باشند.

خبرگزاری ایرنا استان زنجان در راستای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی، میزگردی با موضوع نقش احزاب در انتخابات مختلف با حضور نورالدین رفیعی قائم مقام شورای وحدت استان زنجان، رسول بیات رئیس خانه احزاب استان و رضا رحیم پور دبیر حزب موتلفه استان زنجان برگزار کرد.

شرکت کنندگان در این میزگرد درباره مباحثی شامل تاریخچه شکل‌گیری احزاب، نقش احزاب در انتخابات، پیش‌بینی مشارکت مردم و دلایل منزوی شدن احزاب در استان بحث و گفت و گو کردند.

فعالیت ۴۳ حزب در استان زنجان

در ابتدای این میزگرد، رسول بیات، رئیس خانه احزاب استان زنجان گزارشی از وضعیت احزاب فعال در استان ارائه کرد و گفت: خانه احزاب یک نهاد مدنی و صنفی است.

وی افزود: خانه احزاب کار سیاسی عملیاتی انجام نمی‌دهد و برای تقویت احزاب و هم افزایی و همفکری بین احزاب فعالیت دارد.

رئیس خانه احزاب استان زنجان اظهار داشت: فراکسیون اصلاح طلبان، اصولگرایان و معتدلین سه فراکسیون خانه احزاب است و هر سال یکی از این فراکسیون‌ها دبیری خانه احزاب را برعهده می‌گیرد.

انتخابات و اخلاق سیاسی احزاب

وی با بیان اینکه در استان زنجان نیز از هفت سال قبل مسئولیت خانه به تمامی جریانات یک سال به یک سال تفویض می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر ریاست خانه احزاب بر عهده اصلاح طلبان است.

بیات تعداد احزاب استان زنجان را در زمان حاضر ۴۳ مورد اعلام و خاطرنشان کرد: دبیر این احزاب به وزارت کشور اعلام موجودیت کرده و نمایندگی یا دفاتر آنها در زنجان فعال شده است، هرچند شاید فعال نیز نباشند اما به لحاظ آماری وجود دارند.ما در کشور اصلاح طلب و اصولگرا داریم و جریان سوم به آن معنا مستقل نیست؛ البته در سایر کشورها هم یک ضلع سومی وجود دارد؛ اما الان تشخیص اینکه جریان سوم معنا دارد یا خیر؛ سخت شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اعتدالگرایان وابسته به چه جریانی است، گفت: ما در کشور اصلاح طلب و اصولگرا داریم و جریان سوم به آن معنا مستقل نیست، البته در سایر کشورها هم یک ضلع سومی وجود دارد؛ اما الان با توجه به فضای سیاسی کشور، تشخیص اینکه جریان سوم معنا دارد یا خیر، سخت شده است.

رئیس خانه احزاب استان زنجان در ادامه با اشاره به بحث سیاسی بودن استان زنجان، گفت: استان زنجان از ۱۰۰ سال پیش پیشینه سیاسی دارد، اما اینکه چرا با این شرایط سیاست‌ورزان نقش آفرین نیستند؛ دلایل مختلفی دارد.

گاهی فعالیت باندی موجب شده است که احزاب تضعیف شود

بیات افزود: حتی گاهی شاهد این بودیم که احزاب در برهه‌های مختلف نقش آفرین بودند؛ اما چون مجموعه فعالیت‌های استان حزب محور نبوده است، فعالیت جبهه‌ای موجب شده است که احزاب منزوی شوند.

وی تصریح کرد: حتی به جرات می‌توان گفت گاهی فعالیت باندی موجب شده است که احزاب تضعیف شود و غالب نامزدها وقتی وارد عرصه سیاست می‌شوند اعلام استقلال می‌کنند.

رئیس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اینکه زنجان سیاسیون بسیار قدرتمندی از اوایل انقلاب داشته است، گفت: متاسفانه گاهی یا نیروهای سیاسی استخوان‌دار از استان خارج شده‌اند یا به علت شرایط موجود به کنج عزلت رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ما در زنجان کاریزما نداریم یا آن را از بین برده‌ایم، افزود: متاسفانه گاه یک جوان احساس می‌کند که باید در صف اول سیاست باشد و ما معتمد به آن معنا نداریم.

بیات با بیان اینکه احزاب باید امتیازاتی داشته باشند و حمایت شوند، گفت: در سایر کشورها احزاب به لحاظ اقتصادی و سیاسی قوی هستند به همین خاطر قدرت نفوذ بیشتری دارند؛ اما در ایران اینطور نیست به همین دلیل احزاب قدرت مانور زیادی ندارند.

وی در ارتباط با بحث ثبت نام داوطلبان نیز گفت: به نظر من ثبت نام داوطلبان نباید اینطور باشد بلکه باید یک ممیزی وجود داشته باشد؛ حتی بهتر این است که به صورت حزب محور عمل شود.

رئیس خانه احزاب استان زنجان با بیان اینکه مشارکت فعالانه به معنی تعدد نامزدها نیست، گفت: اگر احزاب نامزد معرفی کنند قطعا طرفداران هم به تبعیت از حزب، مشارکت فعالی در انتخابات خواهند داشت و مشارکت بالایی را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: البته همین وضعیت نیز خوب است و مشارکت به لحاظ اصلاح طلبی و اصولگرایی ۵۰ به ۵۰ است و هر ۲ حزب، مشارکت تقریبا یکسانی در ثبت نام داشته‌اند.

بیات با اشاره به اینکه امروز مردم درگیر مسائل اقتصادی هستند، گفت: اگر دولت یک رضایتمندی در وضعیت عمومی ایجاد کند و از آن طرف رد صلاحیت‌ها حداقلی باشد، مشارکت بالایی خواهیم داشت.

رئیس خانه احزاب استان زنجان تصریح کرد: البته با همین شرایط ما پیش بینی می کنیم که مشارکت بالای ۵۰ درصد باشد، اما اگر مشکلات حل شود مشارکت بالای ۶۵ درصد خواهد بود.

وی افزود: البته اصولگرایان همیشه یک بخش بزرگ آرا را دارند؛ ولی اصلاح طلبان نیز بر اساس لیست عمل می کنند و در صورت مشارکت بالا پیروز انتخابات خواهند بود.

بیات با اشاره به اینکه برخی به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند، گفت: نباید اجازه دهیم این جریان غالب شده و مانع مشارکت مردم در انتخابات شود.

کاندیداها باید در تبلیغات صادق باشند

قائم مقام شورای وحدت استان زنجان نیز در این میزگرد با بیان اینکه حزب متشکل از افرادی است که طبق مرامنامه مشترک دور هم جمع می شوند تا به قدرت سیاسی برسند، اضافه کرد: این موضوع زمانی تحقق پیدا می‌کند که حزب واقعی با حضور مردم تشکیل شود.انتظاری که از احزاب در جامعه وجود دارد تحقق نیافته است؛ چون پس از روی کارآمدن یک دولت خاص احزاب همسو با دولت‌ها بدون اینکه نقشی در شکل گیری دولت داشته باشند؛ در بدنه دولت جای گرفته و صرفا منافع حزب خود را دنبال می‌کنند.

نورالدین رفیعی در ارتباط با نقش احزاب در انتخابات کشور نیز گفت: انتظاری که از احزاب در جامعه وجود دارد تحقق نیافته است؛ چون پس از روی کارآمدن یک دولت خاص احزاب همسو با دولت‌ها بدون اینکه نقشی در شکل گیری دولت داشته باشند؛ در بدنه دولت جای گرفته و صرفا منافع حزب خود را دنبال می‌کنند؛ هرچند شاهد این بودیم که این احزاب در عمل دولت را هم کمک نکرده‌اند.

انتخابات و اخلاق سیاسی احزاب

وی با بیان اینکه در کشور ما دلایل فراوانی وجود دارد که احزاب نقش زیادی در انتخابات ندارند، افزود: اگر حزب مردمی باشد و تعیین تکلیف کننده آن مردم باشند؛ تعداد نامزدهای انتخاباتی کم خواهد شد.

رفیعی تصریح کرد: قطعا اگر این اتفاق بیفتد، پنج نامزد بیشتر حضور نخواهند داشت که در این صورت انتخاب مردم هم راحت‌تر خواهد بود؛ چون در صورت تعدد نامزدها مردم فرصت آشنایی با هر یک از آنها را نخواهند داشت.

قائم مقام شورای وحدت استان زنجان با بیان اینکه فرصت معرفی ۱۰ روزه برای نامزدها بسیار اندک است و شناخت کامل از آنها حاصل نمی‌شود، اضافه کرد: این در حالی است که تعداد کم نامزدها فرصت لازم را برای شناخت بیشتر به مردم می‌دهد.

وی با بیان اینکه حزب مردمی از همان روزی که انتخابات برگزار شد برای چهار سال آتی برنامه‌ریزی می‌کند، گفت: حزب باید در طول این مدت آسیب‌شناسی و همه نیازمندی‌ها را احصا کند تا جریان انتخابات و رای به نامزدها آگاهانه و قوی باشد.

رفیعی تصریح کرد: اگر مسیر به درستی طی شود و طرفداران هر حزب از مردم تشکیل شوند؛ همه پای صندوق‌های رای می‌آیند و مشارکت هم بالا می‌رود؛ چون عرصه، عرصه رقابت خواهد بود.

قائم مقام شورای وحدت استان زنجان افزود: البته باید دقت کنیم که صرف تکیه به نقش احزاب مشارکت را بالا نمی برد، چه بسا پیامدهای منفی هم داشته باشد؛ پس کسانی که صرفا به قدرت و انحصارطلبی تکیه می‌کنند؛ قطعا موجب ضعیف‌تر شدن مردم خواهند شد و قدرت صرفا بین احزاب در جریان خواهد بود.

وی تصریح کرد: در صورتی که چنین شرایطی پیش بیاید؛ نباید انتظار مشارکت از مردم را داشته باشیم؛ چون نقش آنها را نادیده گرفته‌ایم.

قائم مقام شورای وحدت استان زنجان با بیان اینکه احزاب نباید فقط برای انتخابات شکل بگیرد، گفت: احزاب اگر شکل بگیرد در آینده در حوزه‌های مختلف نقش بسزایی خواهد داشت.

رفیعی با بیان اینکه احزاب نوعا در آستانه انتخابات نقش فعالی ایفا می‌کنند، افزود: متاسفانه این دور تسلسل همواره اتفاق می‌افتد و همیشه همه دچار مشکلاتی می‌شوند.

قائم مقام شورای وحدت استان زنجان در ارتباط با بحث مشارکت نیز گفت: بحث مشارکت حداکثری در انتخابات، موضوعی است که همواره مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید دارند و باید با تدبیر مسئولان حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در ۱۵ فروردین امسال چهار راهبرد اساسی را مطرح کردند، افزود: مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت چهار راهبردی هستند که به فرموده مقام معظم رهبری باید اجرایی و عملیاتی شود.

رفیعی با بیان اینکه مشارکت از طریق مردم و رقابت از طریق نامزدها رقم می‌خورد، گفت: اگر نامزدها در مسیر درست قرار گرفته و با مردم ارتباط صحیح داشته باشند، قطعا موفق خواهند شد.در انتخابات پیش رو هم مثل دوره‌های قبل مردم قطعا مشارکت خواهند کرد.

قائم مقام شورای وحدت استان زنجان با اشاره به اینکه نامزدها باید در تبلیغات صادق باشند و آن چیزی که از عهده‌شان خارج است را مطرح نکنند، افزود: اگر نامزدها درست تبلیغات کنند مردم نیز به آنها اعتماد خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات پیش رو هم مثل دوره‌های قبل مردم قطعا مشارکت خواهند کرد، افزود: مردم به این موضوع واقفند که اگر پای صندوق نیایند، فردی می آید که اصلح نیست یا حتی اگر کسانی که صلاحیت لازم را دارند در انتخابات حضور پیدا نکنند؛ قطعا کسانی وارد صحنه خواهند شد که صلاحیت لازم را ندارند.

قائم مقام شورای وحدت استان زنجان با بیان اینکه مردم در طول ۴۵ سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی همواره پای نظام بوده و مشارکت فعالی در انتخابات داشته‌اند، اضافه کرد: نامزدهایی که قصد حضور دارند؛ اگر توانایی لازم را دارند به صحنه بیایند تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود.

جریان اعتدالی در گذشته تجربه شده و نتیجه خوبی نداشته است

دبیر حزب موتلفه استان زنجان نیز در این میزگرد به بحث اعلام موجودیت اعتدالگرایان فارغ از جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی اشاره کرد و گفت: اعتدال‌گرایان به این علت اعلام موجودیت کردند که احساس کردند؛ شاید اگر در جبهه اصلاح طلبان باشند؛ قدرت چندانی نخواهند داشت به همین خاطر مستقل شدند.

رضا رحیم پور با بیان اینکه ورود به عرصه سیاسی با تابلوی اصلاح طلبی و سپس جدا شدن از این جریان به لحاظ اخلاق حرفه‌ای پسندیده نیست، افزود: اعتدال در گذشته تجربه شده و نتیجه خوبی نداشته است؛ حتی خود اصلاح طلبان نیز به این موضوع اعتراض کردند و همیشه ضرر سیاسی را از کسانی متحمل شده‌ایم که خط و خطوط مشخصی نداشته اند.

وی در ارتباط با ضعیف شدن احزاب در طول زمان، گفت: شاید عملکرد خود احزاب در طول زمان موجب این ضعف شده؛ یعنی در قانون اساسی گفتمان با احزاب آمده است، اما خود احزاب با کارکردشان دنبال آن نرفته‌اند.

انتخابات و اخلاق سیاسی احزاب

دبیر حزب موتلفه استان زنجان با بیان اینکه احزاب با کارکردشان، خود را ثابت می‌کنند، افزود: اگر احزاب در شوراهای محلی کارکرد و نمود عینی داشتند، این اتفاق نمی‌افتاد و تضعیف نمی‌شدند.

رحیم پور تصریح کرد: یک گفتمان دیگر نیز همانند حاکمان یا مافیای سیاسی وجود دارد که برای فعالیت احزاب مانع تراشی می‌کند و برای اینکه پاسخگو نباشد به دنبال تضعیف احزاب است.

دبیر حزب موتلفه استان زنجان با بیان اینکه گاهی فعالیت احزاب در سایه است، گفت: همین امر باعث شده است که فعالیت احزاب استان زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها مثل اصفهان زیاد چشمگیر نباشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه احزاب فقط در زمان انتخابات ظهور می‌کنند، به اصطلاح بهار احزاب انتخابات است و در سایر زمان‌ها هیچ فعالیتی ندارند.

رحیم پور با اشاره به بند ۲۶ قانون اساسی، گفت: در این بند آمده است که همه جریان‌های سیاسی آزاد به فعالیت هستند اما مشروط به اینکه وحدت و اصول ملی را نقض نکنند.

دبیر حزب موتلفه استان زنجان با بیان اینکه قانون اساسی مترقی‌ترین قانون کشور است و مشکل از برداشت‌های ماست، افزود: تنها شرطی که در خصوص فعالیت احزاب وجود دارد این است که این فعالیت‌ها به وحدت ملی لطمه نزند. تنها شرطی که برای فعالیت احزاب وجود دارد این است که این فعالیت‌ها به وحدت ملی لطمه نزند؛ همه جریان‌های سیاسی آزاد به فعالیت هستند اما مشروط به اینکه وحدت و اصول ملی را نقض نکنند.

وی تصریح کرد: حتی مقام معظم رهبری بارها به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی تاکید کرده‌اند؛ پس اگر این کار درست اتفاق می‌افتاد، جهاد تبیین هم رخ می‌داد یک سری اتفاقات را شاهد نمی بودیم.

رحیم پور با اشاره به اینکه گاهی تکثر و شقه شقه کردن و جبهه‌گیری زیاد خوب نیست، گفت: حزب باید مرامنامه داشته باشد؛ جبهه و تشکل مورد تایید نیست؛ اینها در واقع به صورت هیأتی فعالیت دارند.

دبیر حزب موتلفه استان زنجان تصریح کرد: این موضوع را قبول داریم که این نوع ثبت نام درست نیست؛ چون گاهی افراد بی صلاحیت وارد کارزار انتخاباتی می‌شوند؛ اما اگر اینطور است باید پایش شورای نگهبان را هم قبول کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی برداشت‌های ناصواب از این روند عملکرد پیش می‌آید؛ چون وقتی فرآیند ثبت نام آزاد است، عده‌ای معترضند، برعکس وقتی آزاد هم نیست؛ عده‌ای دیگر به شرایط معترضند؛ پس بهانه‌گیران در همه حال به فکر منافع خود هستند و در نهایت به فرآیند معترض خواهند بود.

رحیم پور با بیان اینکه باید در بحث ورود نامزدها مراقبت شود تا هرکسی وارد کارزار انتخابات نشود، افزود: باید بر اساس چارچوب‌های تعیین شده در قانون اساسی فیلتر و پایش نامزدها انجام شود.

دبیر حزب موتلفه استان زنجان در ارتباط با مشارکت مردم در انتخابات نیز گفت: در گذشته مردم نشان داده‌اند که به رغم مشکلات اقتصادی مشارکت فعالی داشته‌اند و قطعا در این دوره نیز شاهد چنین چیزی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ایران منابع زیرزمینی و طبیعی زیادی دارد که باید قدردان آن باشیم، تصریح کرد: البته گله‌مندی در کشور وجود دارد اما مردم با نظام، همدل بوده و همیشه در صحنه هستند.

برآیند:

طبق آنچه افراد شرکت کننده در میزگرد انتخاباتی مطرح کردند، فارغ از اختلاف نظرهایی که درباره شیوه برگزاری انتخابات و همچنین نحوه شرکت و تایید صلاحیت‌ها وجود دارد؛ بحث مشارکت مردم و رعایت اخلاق سیاسی توسط شرکت کنندگان در انتخابات اهمیت بالایی دارد.

طبق پیش بینی نمایندگان احزاب سیاسی حاضر در این میزگرد، در این دوره نیز مانند ادوار گذشته شاهد حضور و مشارکت فعال مردم در انتخابات خواهیم بود و حماسه‌ای دیگر شکل خواهد گرفت.

همچنین در این میزگرد بر رعایت اخلاق سیاسی از طرف نامزدهای انتخاباتی تاکید شد که نامزدها نباید وعده‌های غیرواقعی و خارج از توان یک نماینده مجلس به مردم بدهند که در نهایت موجب بدبینی به نظام و کشور خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha