۱ مرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۱۶
کد خبر: 82979762
T T
۰ نفر
بدون بارندگی،آب برای پتروشیمی ها نداریم

شیراز- ایرنا- معاون وزیر نیرو گفت: كشور به سمت خشكسالی های مستمر پیش می رود و با توجه به چنین شرایطی اگر بارندگی نداشته باشیم سال آینده به مجتمع های پتروشیمی آبی تخصیص داده نخواهد شد.

به گزارش ایرنا حمیدرضا جانباز، روز دوشنبه در نشست بررسی مسایل و مشكلات آب آشامیدنی شهرستان مرودشت فارس بیان داشت: این استان به لحاظ كاهش بارندگی چهارمین استان كشور است و به همین سبب مجتمع پتروشیمی مرودشت باید برای تامین آب مورد نیاز خود، طرح استفاده از پساب فاضلاب شهر مرودشت را هرچه زودتر عملیاتی كند.
وی ادامه داد: در استان اصفهان به بخش صنعت ابلاغ شده كه از پساب شهری برای تامین آب استفاده كنند و از این لحاظ بین صنایع رقابت ایجاد شده زیرا آنها به این جمع بندی اصولی رسیده اند كه پایدارترین آب برای این بخش، پساب تصفیه شده فاضلاب است.
معاون وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان در مورد حل مشكل آب آشامیدنی شهرستان مرودشت گفت: یك تیم از حوزه معاونت بهره برداری این وزارتخانه هفته آینده به این شهرستان سفر خواهد كرد و ظرف مدت یك ماه راهكارهایی را برای رفع این مشكل ارایه می كند.
مدیرعامل شركت مهندسی آب و فاضلاب افزود: هدف ما این است كه سیستمی را طراحی و اجرا كنیم كه بدون نیاز به پمپ های آب خانگی، مردم برای تامین آب شرب مشكلی نداشته باشند.
وی بیان كرد: وضعیت كیفی آب مرودشت نسبت به گذشته بسیار بهتر شده اما تا وضع مطلوب فاصله داریم و برای رسیدن به شرایط مناسب تلاش می كنیم.

** انتقال آب به بخش مركزی مرودشت اعتبار می خواهد
نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در سال های گذشته تا 200 لیتر بر ثانیه از سد درودزن مرودشت و تا 250 لیتر بر ثانیه از منابع آب زیرزمینی برای آب شرب برداشت می شد اما به دلیل خشكسالی های سال‌های اخیر، برداشت از منابع زیرزمینی به كمتر از 70 لیتر بر ثانیه رسیده است.
محمد مهدی برومندی افزود: اگر چه در شرایط خاص، برداشت آب شهرستان مرودشت از سد درودزن تا 550 لیتر بر ثانیه می‌رسد اما این میزان برای این شهرستان به هیچ روی كافی نیست و به همین سبب برخی نقاط مرودشت دچار بحران هستند.
عضو مجمع نمایندگان استان فارس، همچنین به پاره ای از مشكلات در حوزه آبرسانی به شهرستان مرودشت اشاره كرد و گفت: به دلیل اینكه مخازن آب این شهرستان در سطح زمین قرار دارند به یك سیستم پمپاژ نیاز است تا آب به منازل مردم انتقال داده شود و دیگر اینكه با وجود میزان بالای آب ورودی اما به دلیل فرسوده بودن شبكه و هدر رفت آب، بسیاری از مشتركان با بی آبی و كم آبی رو به رو هستند.
برومندی اضافه كرد: از سد درودزن به شیراز و خرامه آب تخصیص داده شده است اما مردم بخش مركزی از جمله منطقه درودزن دچار كمبود آب هستند و برای حل این مشكل و انتقال آب از این سد به بخش نامبرده باید اعتبار لازم تخصیص داده شود.

**مجتمع پتروشیمی مرودشت از آب سد استفاده نكند
فرماندار شهرستان مرودشت هم در این جلسه بیان داشت: این شهرستان نیز همانند سایر نقاط كشور در حوزه تامین آب شرب شرایط خوبی ندارد و عمده مشكلات این منطقه برای تامین آب مربوط به روستاهای دارای جمعیت زیاد است.
رهام پیكری افزود: هم اینك 16حلقه چاه كشاورزی برای تامین آب شرب روستاها اجاره شده است و اجاره 6 حلقه چاه دیگر نیز مورد نیاز است.
وی، با اشاره به اینكه 176 روستای شهرستان مرودشت با بیش از 154هزار نفر جمعیت زیر پوشش آبفای روستایی قرار دارند، بیان كرد: بیشترین مشكل ما تامین آب برای روستاهای شرق این شهرستان است كه وضعیت بحرانی دارند.
پیكری گفت: برای حل این مشكل ضروری است 19روستای شرق مرودشت كه جمعیت آنها افزون بر 25 هزار نفر است در قالب یك پروژه ملی به خط لوله انتقال آب از سد درودزن به خرامه متصل شود.
فرماندار مرودشت افزود: یكی دیگر از راهكارها برای حل مشكل آب این شهرستان این است كه مجتمع پتروشیمی مرودشت باید به جای استفاده از آب سد درودزن از پساب تصفیه شده شهر مرودشت برای مصارف صنعتی استفاده كند.
شهرستان مرودشت در فاصله 45 كیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
6113 /6118 / 1876

سرخط اخبار اقتصاد